Politik & Religion!

Såg att jag fått en kommentar av "# 16" om A-kassan :-). Vad jag har förstått så beror den höjningen på att pengarna från A-kassan ska finansiera en större del av de arbetslösa en vad den gjort innan. Jag klagar alltså inte på att A-kassan har höjts för att det för egen del inte spelar någon roll om jag är med eller ej. Arbetslös har jag inte tänkt att bli och skulle jag bli det tror jag att jag klarar mig ändå tack vare föräldrar, släkt med flera som jag säkert skulle kunna bo hos ett tag. Värsta scenariot är väl om man skulle bli invalid och alla man kände dog samtidigt vilket dock verkar rätt ologiskt. Även om det skulle hända så finns alltid socialen kvar som gör att man skulle slippa gå på gatan. Det är inte synd om oss förhållandevis rika svenskar om vi skulle råka hamna i en sådan knipa att vi blev tvungna att sälja huset och bilen. Merparten av världens befolkning lever långt sämre än de som lever på den svenska socialen. Således... A-kassan är inte någons svensk sista utväg till ett drägligt liv. En sak till... Om nu alla skulle sluta betala pengar till A-kassan så kanske det blir så att staten inte har råd att ta hand om de arbetslösa alls. Det är dock inget jag kan något om och tänker lägga några värderingar i.

Jag har funderat lite på det här med religion sista tiden, mycket på grund av kriget i Irak där självmordsbombare ständigt spränger sig själva till döds. Man undrar om det går att vinna ett krig där man krigar mot människor som inte har någon respekt för sina egna liv? De är så starkt religiösa att de tror att allt kommer bli bättre nästa liv, speciellt om de dör tillsammans med massa andra männsikor i ett självmordsattentat. Är inte det ett väldigt konstigt synsätt? Med det säger jag inte att USA's krig mot Irak på något sätt är rättfärdigt. Det finns mycket för och emot i den debatten. Min poäng här är att vi människor kan bli så grundligt lurade av religion. Det finns egentligen ingenting som stödjer någon som helst religion men ändå är så många männsikor helt övertygade om att man ska leva efter bibeln, koranen och så vidare... Mycket av det som står i dessa böcker är helt osannolika. Tänk bara på Noaks Ark, skapelseberättelsen med mera... Det här med intelligent design är nästan det allra värsta. Alla människor vet att djur utvecklas hela tiden, se bara på hundaveln. Känns faktiskt som skillnaden är större mellan en cocker spaniel och en labrador än mellan en människa och en orangutang. Lika osanoolikt är det att en skapare skulle få för sig att skapa olika djur överallt på jorden. På vissa öar och i vissa sjöar finns det djur som bara råkar finnas just där, tyder inte det på en utveckling?
Varför skulle just kristendomen vara den rätta religionen? Bara för att den kommer från Mellanöstern kanske? Några andra argument finns knappast. Om det nu fanns en riktig Gud så borde det utvecklats liknande religioner på andra ställen, men det har det inte gjort. Asatron är lika sann som kristendomen men skulle jag säga att jag trodde på Tor, Oden m fl skulle folk skratta åt mig. Det hade de inte gjort om jag sa att jag trodde på Gud och på det som står i bibeln.
Var bara några exempel, vill inte att det här inlägget ska bli för långt :-). Ska dock påpeka här på slutet att de flesta kristna människor jag träffat har varit väldigt trevliga och bra människor och de lever säkerligen ett lugnare liv än oss andra tack vare att de inte behöver vara rädda för döden och så vidare... Min poäng är bara att de med all största tydlighet är förda bakom ljuset och det skrämmer mig ganska mycket.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0