Kambodja!

Jag gillar verkligen att ta ordet Kambodja i min mun. Det later verkligen coolt nar man uttalar det :-).

Nu tankte jag forsoka skriva om det jag hade skrivit igar och som sedermera blev raderat pa grund av en helt klart undermalig dator. Gardagen spenderades i The City of Angkor under en ganska sa pressande sol. Jag har under flera ar velat aka till Angkor men det har inte funnits nagon direkt mojlighet till det. Nu har jag dock varit dar och jag tror inte jag har nagon speciell anledning att aka tillbaka dit heller :-). Jag ar lite sadan att jag garna vill se och prova pa allt en gang men nar jag val har gjort det sa behover jag oftast inte gora det igen :-). Angkor ar precis som man forestallt sig, en himla massa tempelruiner. En av dem ar riktigt cool och det ar den dar en av Tomb Raider filmerna spelades in. I det templet har inte alla trad som vuxit in i och runt stenarna rensats bort utan natur och manniskoverk utfor en lang kamp om herravaldet som naturen en dag kommer att vinna. Ska man summera tempelruinerna o The City of Angkor sa maste man nog vara lite av en tempelentesuiast for att verkligen uppskatta det hela. Vi andra vanliga dodliga tycker det ar vart besoket men inte mer :-). Hettan bidrar aven till att upplevelsen blir lite mer negativ. Vill man fa ut det mesta och det basta av The City of Angkor ska man nog ta flera dagar dar och bara vara dar under morgonen och kvallen da det ar lite svalare.

image64

Utanfor Angkor Wat.

image65

Tomb Raider templet som har ett annat namn vilket jag dock inte kommer ihag.


Vi akte buss mellan Koh Chang och Siem Reap och den resan kommer jag aldrig att glomma. Man hade last om att vagen mellan gransstationen i Thailand och Siem Reap skulle vara dalig men sa dalig som det faktiskt var var svart att forestalla sig. Vagen var en grusvag med stora gropar i overallt :-). Till raga pa allt gick bussen sonder eller den fick soppatorsk... Antagligen var det bara ett forsok till forsening for att vi skulle komma fram senare till Siem Reap och checka in pa det hotellet som man blev avslappt vid. Sadana grejer kor de med har nere pga att resebolagen samarbetar med hotellen. Hursomhelst var resan en speciell upplevelse. Att vagen ar sa dalig som den ar verkar bero pa att ett flygbolag mutar regeringen i Kambodja sa att de inte bygger om vagen vilket leder tilll att folk tar flyget istallet for bussen till Siem Reap.
Pa bussen traffade vi aven ett par trevliga lakare fran Sverige och en kanadensisk snubbe varav den senare vi umgatts mycket med har i Kambodja. Det ar valdigt bra traning for engelskan att fa prata sa frekvent som man far om man umgas med nagon.

image66

Bussproblemen och den fina vagen...


Idag har vi ocksa gjort lite saker. Bland annat har vi varit ute med en bat och tittat pa en by som lag i vattnet. Skolor, polishus, sjukhus med mera lag pa pramar i vattnet. Ratt frackt :-). Aven en titt pa en krokodolfarm ingick. Om jag sett nagra krokodiler forut sa maste det ha varit valdigt lange sedan. Vi hamnade ocksa mitt i en rejal regnskur ute i baten och blev ganska blota :-).

Nu ikvall blir det fest :-).


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0