Back from Bergen!

Nu är jag tillbaka efter ungefär ett och ett halvt dygns äventyr i Bergen och på diverse landsvägar. Som jag antagligen redan nämnt berodde det på att jag hälpte Mulle att flytta massa prylar från Bergen till Örebro och att det passade mig perfekt att hjälpa till i och med att jag inte sett så mycket av Norge tidigare. Så det blev en resa där man fick förena nytta med nöje och prova på att köra fruktansvärt långt på skitvägar med otroligt vacker natur som sällskap. Det tog någonstans runt 12-13 timmar att köra de dryga 82 milen vilket jag delade med Mulles mors nya karl Björn. Det var både spännande och otäckt att köra i Norge... Först och främst är jag inte van att köra mindre lastbil, som jag för övrigt inte ens är säker på om jag får köra med mitt B körkort, och när vägarna är toksmala och får för sig att svänga 90 grader var 100e meter så blir man inte så kaxig när man möter en tung lastbil eller när man efter en stark kurva i 90 kmh upptäcker att där var det en bro som man inte kan mötas på... :-). En annan spännande sak var att köra ner för fjällen där det är så brant att man rullar i 90 kmh utan större problem :-). Då fick man lära sig nyttan av att motorbromsa på lägre växel :-). Man lär sig något nytt varje dag, nästan :-). På vägen hem fick vi sprängpunktering mitt i världens längsta biltunnel, Lærdalstunnelen som är 24,5 km lång om någon är intresserad. Jag kände mig inte speciellt stursk när den lilla lastbilen började kränga fram och tillbaka i den relativt smala tunneln. Som tur var fanns det parkeringsfickor lite varstans i tunneln så jag lyckades svänga in där rätt snart efter punkteringen. Sedan bytte Björn däck med lite assistans från mig och Mulle. Jag tackar min lyckliga stjärna för att det inte var ett framdäck som sprängdes för då hade det kanske inte gått lika bra.

Punkteringen. Fälgen var inte direkt rund efteråt.

Väldigt vacker natur! När man körde uppe på fjället kunde man gå ut och kasta snö på varandra om man hade haft lust :-).

Lite mörk bild, men det är vackert. Påminner om Nya Zeeland.

En av en mängd tunnlar på vägen.

Några typiska Bergen-hus enligt Mulle.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0