Film!

Jag lovade ju några filmrecensioner, och bättre sent än aldrig!

Paranormal Activity

En av de bästa och otäckaste skräckfilmer jag har sett. På rak arm kan jag bara komma på att Exorcisten och The Grudge kan mäta sig i "otäckhet". Filmen är filmad med handkamera och känns därför mer verklig än traditionella skräckfilmer. Den är även otäck på det sättet att man inte riktigt vet vad det "farliga" är i motsats till andra filmer i samma genre med monster och massa annat explicit äckel peckel. Betyget blir en klar 5a av 5 möjliga, men då måste man ta genren i beaktning.

Rear Window

En gammal Hitchcock rulle med James Stewart och Grace Kelly. Den senare är för övrigt väldigt vacker! Filmen handlar om en man som under sin konvalescens från ett benbrott spionerar på sina grannar. Efter hand tror han sig ha uppfattat att en av grannarna begått ett mord. Bevisen för att det verkligen skulle ha begåtts ett mord är dock inte solklara och det blir många turer för honom när han försöker bevisa detta. Filmen ska vara en riktig klassiker och anses av många vara Hitchcocks bästa film men i mina ögon är den bara bra och får därför en 3a av 5.

12 Angry Men

När man ser den här filmen förstår man att gammal film kan vara otroligt bra samt att ett bra manus verkligen kan göra en film bra. 12 Angry Men utspelar sig nästan enbart i ett enda rum och behandlar en jury som diskuterar huruvida de ska döma en mordmisstänkt till dödsstraff eller inte. Detta är verkligen en film som bör ses även fast den är i svartvitt. Det är manuskonst på oerhört hög nivå!!! 5an är solklar!

Kommentarer
Postat av: Zandrah

Jag håller med dig om Paranormal Activity. Jäkligt bra! Tackar för det filmtipset.



(Och nej, jag har inte kommit på några bra argument för legalisering av droger....hehe.)

2010-04-27 @ 20:24:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0