Jul i Kap Verde

Det är skönt att slippa kylan i Sverige men annars är det ärligt talat så där att just fira denna speciella dag, Julafton, borta. Det känns inte på något vis som att det är Julafton precis just nu!!! Vi har dock försökt ”jula” till det lite och köpt några julklappar till varandra, samt att vi ska på någon julfest senare ikväll. Det kan säkert bli trevligt.

Annars då? Jag tror att Henrik Fexeus befinner sig här nere samtidigt, snubben från Hjärnstorm och som skrivit lite böcker om att läsa tankar, raggning osv. Vi har stött på honom, eller den person jag tror är han, ett par gånger, men det har inte känts lägligt att fråga om det är han. Det vore hursomhelst mycket intressant att prata lite med karln. Han verkar ju vara lite så där intelligent töntig vilket brukar kunna ge avslappnade konversationer. Ja, ja får se om vi stöter på ”honom” igen, då får jag väl se till att ta reda på om det är han eller inte.
För övrigt såg vi Gösta Ekman på Arlanda innan vi åkte.

Det blir en del sol och bad här nere, eller mest bad för mig, inte så mycket sol. Sola är fruktansvärt obekvämt och har aldrig tilltalat mig. Jag har dock, som alla andra, förut försökt blivit brun, men nu när jag gett upp detta beroende på cancerrisken sitter jag mest i skuggan och tar ett skönt dopp då och då. Kvalité! Förutom badandet och läsningen lyxar jag runt med mina oerhört givmilda föräldrars pengar och äter alldeles för gott och dyrt, men nyttigt. Mycket fisk och sallad. Ja, fisken är dyr! Jag har alltid lite svårt att explicit visa att jag uppskattar något, men jag är oerhört tacksam för att vara denna bortskämda unge jag för tillfället är.

Igår var vi på en tur runt ön. Fick se lite andra småbyar här på Sal, ön vi är på i detta örike, samt lite annat jox med höjdpunkten att bada i en saltsjö. 26 % salt var det tydligen i sjön och man flöt som en kork! Mycket underhållande. Det är absolut ingen myt att man skulle kunna läsa en bok under tiden, som man har hört från Döda Havet.

Vi har även fått en till familjemedlem här, en liten svart katt. Just nu ligger ”den” och sover i en stol här bredvid. Söt är den!!!

Det verkar inte vara så mycket kriminalitet här nere, men lurad blir man mest hela tiden. Så fort man ska köpa något av någon som är svart får man betala minst dubbelt mot vad man ska… När jag handlade förut hade jag direkt ”special price” men eftersom jag inte var så intresserad av att köpa det jag undrade om priset om, blev det genast halva priset när jag försökte lämna butiken. Påminner om Thailand i det avseendet. Man måste dock ha i åtanke att det är mycket fattigt här nere, så att de lägger på ett eller par hundra procent på det normala priset är kanske inte så konstigt.

Byn Santa Maria där vi bor är rätt stentrist. Riktigt bra om man bara vill ta det lugnt dock, inte så intressant om man vill se något intressant. För mig passar det bra, rätt skönt att inte göra så mycket. Hinner jag äta nyttigt och träna lite, resan är lite av detox för mig.  

Nee man kanske skulle hoppa i poolen en stund. Ciao!!!

God Jul förresten!

Ps, bilder kommer en annan dag, ds


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0