Hälsat på de stora!

Tiden i London börjar gå mot sitt slut för den här gången. Imorgon går mitt plan hem till Sverige strax efter 13:00.
-
Idag spenderade jag dagen själv, dvs utan min personliga guide Johanna. Hon har verkligen varit min guide, och utan några klagomål visat mig allt jag velat se och även visat mig en mängd saker som jag antagligen inte hade sett utan henne. Allt detta trots att hon varit sjuk sedan i lördags. Snacka om service! Jag är tveksam till att jag hade orkat ställa upp på samma sätt om jag varit sjuk. Johanna ska således ha ett stort tack för allt!!! Hursomhelst, idag jobbade hon så då fick jag klara mig själv och passa på att vara supermycket turist. Jag besökte således både Westminster Abbey och Tower of London. Båda hade jag sett utifrån tidigare men nu passade jag på att gå in. Westminster Abbey var väldigt vackert, men det jag tyckte var roligast var att kika på alla kända människor som är begravda där. Förutom en mängd brittiska kungar och drottningar vilar bland annat Newton, Livingstone, Darwin och en mängd andra mer eller mindre kända personer i kyrkan. Tyvärr fick man inte ta några bilder inuti kyrkan, och det tycker jag att man ska respektera, så därför smygtog jag inte heller några foton. Det var ialf helt klart värt att gå in för att se allt, även om man inte fick fotografera.
Utsidan av Westminster Abbey går ju dock att fotografera :-).
-
Efter denna stora turistattraktion bar det av till nästa, Tower of London. Här var jag mest intresserad av att bevittna de kända brittiska kronjuvelerna. Dessa fick inte heller fotograferas, så inte heller de har jag några bilder på. När jag såg dem och läste om dem blev jag dock mest irriterad. Det är ju inte en diamant eller juvel i varje krona utan tusentals!!! Exempelvis har George VIs krona 2868 diamanter. Det är ju helt galet!!! Känns som att det finns både en och två bättre grejer att lägga alla dessa pengar på. Ska man vara lite mer positiv, så måste det ju trots allt sägas att kronorna var väldigt vackra. Det fanns även mycket annat intressant att se inne i Tower of London, såsom rustningar, tortyrutrustning, korpar, gamla inristningar och bla bla... Det blev dock lite för mycket för att man skulle orka sätta sig in i allt.
Vakt inne på Towern. Han lär ju inte stå här för "syns" skull tihi!
-
Mer orkar jag inte skriva nu!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0