Montevideo!

Jo så är det, för tillfället befinner vi oss i Uruguays huvudstad. Hit tog vi oss igår med hjälp av en buss och en restid på 2.5 timmar. När vi kom hit var vi mycket hungriga och gick iväg till en restaurang kallad Manchester!!! Lite otäckt namn men bra mat! Efteråt ville Robert handla nya byxor, stackaren är rädd att han blivit för tjock för de gamla vid en eventuell tvätt... Så det blev handla av! Resultatet blev, om jag minns rätt, ett par blå jeans för Robert, i gammal Kent-anda, och en bögrosa The Who t-shirt för mig. Jag har en band t-shirt sedan tidigare, en The Who... Kul att man varierar sig. Vet inte om jag påpekat det tidigare men lite för många här nere tror att vi är bögar... Vi dansar bögigt, vi pratar bögigt och bla bla... Varför inte spä på det hela med en rosa t-shirt tänkte jag, och så blev det :-).

Tillbaka på hostelet kom Bias i samspråk med en snubbe i receptionen som hävdade att det var en fotbollsmatch under kvällen på Estadio Centenario mellan Tacuarembo FC och Penarol. Estadio Centenario är listad av FIFA som en av världens mest klassiska stadiums (plural rätt?) tillsammans med typ Wembley och San Siro, samt att den användes under VM-turneringen i Uruguay 1930. Så vi hade inte så mycket att tveka på utan det var bara kila iväg för att både bevittna denna match i Uruguays högsta liga samt att få besöka denna klassiska stadium. Matchen i sig var inget som någon fotbollsälskare hade räknat som en av de bästa denne sett, men stämningen var på topp tack vare de vilt påhejande Penarol-fansen. Matchen slutade 5-1 till Penarol, efter mer än ett riktigt skitmål på grund av undermåligt försvarsarbete. Humm... Det var kallt också, vi frös där vi satt på läktaren!

Stadion var långt ifrån full, men då rymmer den ca 66 106 personer :-P. Penarol-fansen längst bort fyllde dock upp sin sektion bra och ska ha mycket kredd för sitt ivriga påhejande matchen igenom.

Kan bli en till bild här, men det tog typ... ja alldeles för länge nyss för att ladda upp förra bilden så jag orkar inte nu.

Idag har vi sighteseeat :-). Jag vaknade upp imorse ovanligt frisk och utvilad och studsade upp till frukosten! Frukosten bestod av jättesöta corn-flakes, yoghurt, juice, vitt bröd, te och kaffe. Sockerkick deluxe efter det och Andreas var allt annat än inte redo för att göra Montevideo :-). Med sig fick han av olika anledningar en Tobias, en Robert, en Leonardo en ungrare, en amerikan och en tyska :-). Kan bara hända på hostel he he! Vi knallade runt längs vattnet och tillryggalade säkerligen en ganska lång sträcka där vi lyckades se det mesta av det, jag antar, man bör de här i stan. En teater, några höga kända hus, någon staty, en park, ett par stränder, massa vatten, en fyr, ja allt man kan vilja tänka sig att se i Montevideo hehe... Vi hann även med att dutta lite med amerikanens tygboll och verkligen visa hur dålig bollteknik det finns världen över :-). ...Ok jag ger er en bild till trots att det tar FOREVER!!!

Haha, så får ni den här... En fjortisbild med Montevideo i bakgrunden. Jag är verkligen på humör just nu :-).

Nee nu tjatas det på att det är dags att dricka öl, vilket vi inte gjort på fem dagar! Ett pinsamt rekord tror jag :-P. Jag känner mig pinsamt gladfånig just nu av någon icke fattbar anledning :-). Kanske är det för att en påtänd pojke enträget tjatade på att få vårt kaffe på Mcdonalds eller att vi träffade en pensionär som reste runt i åratal på sina pensionspengar, eller något helt annat, kanske för jag precis vaknat?

Kommentarer
Postat av: Anders Oxelgren

Ni ser och upplever verkligen mycket på er resa.Inte utan att man blir lite avundsjuk. Här har vårvädret kommit med 8-10 grader varmt så man ska väl inte klaga. Vi får hoppas att ÖSK tar sin poäng på måndag så de kommer ut i europa en sväng. Annars är det bra här med. Hälsningar Pappa

2010-10-29 @ 16:19:29
URL: http://oxelgren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0