Delfin-flopp?

Idag har jag "simmat" med delfiner. Det var dock inte hälften så roligt som jag hade hoppats på. Är man en enorm djurvän, som man givetvis bör vara, men vilket jag inte på något överdrivet sätt är, så var nog den här turen exemplarisk. Turen bestod i att ca 40 personer, plus en hel del guider och personal, åkte ut i en rätt stor båt i havet utanför Rockingham för att bada och simma med delfiner. Jag hade läst innan att man inte fick röra delfinerna, och det tyckte jag väl var rimligt, men jag trodde ändå någonstans att det skulle vara delfiner överallt runt båten och att vi skulle simma själva med dem runtikring oss. Verkligheten var dock en annan, vilket jag iofs inte kan garantera är så under alla turer. Hursomhelst så delades vi upp i grupper om ca 5-10 personer med en guide som ledare. När guiderna hittat lite delfiner så fick några av grupperna gå ner i vattnet på rad med guiden längst fram och vi andra efter genom att hålla i varandras skärp som vi fått. Alltså man fick INTE somma omkring själv med delfinerna. Varje gång vi gick ner i vattnet var det kanske en tre fyra delfiner på plats, men vilka var några meter framför oss i princip hela tiden, vilket gjorde att man inte såg mycket av dem. Hade vi tur, och vilket hände för mig en gång, så simmade en delfin under en. Lite kul, men inte suuuper-duuper-spännande. Sikten i vattnet var även riktigt usel i havsmått sett, och var kanske 3-4 meter, vilket knappast gjorde saken roligare. Det som jag tyckte var roligast med delfinerna var när de lekte i vågorna efter båten, men det är ju något som inte är en once in a lifetime-upplevelse direkt. Det som var roligast med turen var istället att prata med folk och gissa var de kom ifrån osv., vilket kanske inte var syftet med turen :-).
Gänget som var med på turen. Jag står lite bakom uppe till vänster.
Det här är ganska slående över hur det var och såg ut, en delfin lite framför alla, och i vågskvalpet i vattnet var det rätt svårt att se något överhuvudtaget.
Det här är vackert, men efter några resor till delfin-vatten är det inte speciellt fascinerande längre. 
 
Summa summarum vad gäller "bada/simma med delfiner utanför Rockingham" är att det är rätt skoj om man aldrig sett delfiner förut, men knappast värt 1400 sek, och det ger säkert mer att bada med dem i en pool, eller att bara se en delfinshow. Angående det här senare, och vilket jag även nämnde i början av inlägget, så är grejen med den här turen att man får bada med delfiner som är "vilda", och således inte i fångenskap. Det är det jag menar med att djurvänner säkerligen uppskattar den här turen mer än en sådan som mig. Delfiner lever tydligen dubbelt så länge fritt än i fångenskap osv., men jag tror man får mer kontakt med delfiner om man badar med dem i fångenskap, vilket i min mening hade varit roligare.
 
Nu ikväll har vi varit på en fransk/italiensk restaurang vid namn L'Hermitage där jag har försökt bjuda tillbaka lite av den enorma gästfrihet jag fått ta del av under den här månaden hos familjen Wåke.
 
Igår var det en rätt lugn dag. Jag och syrran var iväg till Scarborough-beach en sväng för lite bad. Det har nämligen blivit riktigt varmt här nere nu, så sol och bad passar alldeles utmärkt för den som tycker om det.
 
Imorgon är det dags att åka tillbaka till kalla Sverige igen... Skönt på vissa sätt, rätt skittrist på andra

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0