Uppdrag Granskning avslöjar...

Det är och kommer förbli veckans snackis nu efter Uppdrag Gransknings reportage om att massa moskéer i Sverige ger råd som går emot svensk lag. Ja det är ju förskräckligt...

Först vill jag bara säga att religion skulle kunna jämföras med schizofreni eller annan valfri sjukdomsbild där man anser verkligenheten vara annorlunda än vad den är, dock medicineras ofta schizofrena människor medan religiösa inte gör det...

Men tillbaka till Uppdrag Gransknings reportage som gav/ger ett sånt genomslag i mediasverige. Ja vad var det för råd som imamerna och andra förespråkare gav till de som uppsökte moskéerna och efterfrågade råd? Det var på stora frågor som "min man har en fru till", "mina man vill ha sex med mig" och "min man "slår" mig". Det sista gick inte riktigt fram i programmet hur illa det var, utan var ganska luddigt, således svårt att svara på för imamerna. Men vad blev svaren då generelllt; jo att enligt koranen får en man ha fyra fruar, så det är egentligen inte så mycket att gnälla över. Att det är olagligt i Sverige gör ju att det inte går att ha fyra fruar i Sverige... Så vad ska imamerna säga när de tror och tycker som de gör? Det är väl som att jag skulle ha en fru och tre flickvänner? Om alla är nöjda och går med på det så fine, vilket även var något imamerna påpekade. Angående den sexuella biten är det likadant, koranen säger att du som kvinna inte får säga nej. Är det så så får de väl leva efter det de tror på, eller? Om båda lever efter en verklighetsfrånvänd livsstil är det väl upp till båda att följa det hela!? ...eller gör slut om mannen och sexet inte är intressant. Så var det det sista som var den stora grejen, att imamerna inte uppmuntrade att anmäla till polisen om en kvinna blev slagen. Nu var det så att kvinnorna som efterfrågade råd inte direkt gjorde det tydligt hur de blivit slagna, så de stackars imamerna, som håller familjen som väldigt central, gjorde ju allt för att försöka sammanhålla familjen med sina råd. Ungefär som, ja du kan gå till polisen, men tänk först hur det kommer bli för familjen och speciellt barnen. Inte alls så underligt egentligen. De försökte i mina ögon göra det bästa av en från början störd verklighetsuppfattning.

Det blir lite knöligt med trosfrihet om folk inte får följa sin sjuka tro. Ska vi ha trosfrihet då?

Det kanske finns en djävul? ...och hans påfund för att förstöra världen var uppfinnandet av religion...

Jag fick inte riktigt ihop det här inlägget som jag ville, men kontentan är någonstans att om vi accepterar religion måste vi leva med dess efterverkningar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0