Är det så jävligt?

Först måste jag bara säga att det är en jädra studs i mina nya Asics-löpardojor. Nästan lite roligt att springa :-).
 
Det jag tänkte på var dock två olika händelser i veckan. Först om att några villaägare utanför Södertälje inte ville ha ett LSS-boende i deras område. Det tog hus i helvete och allt handlade om okunskap och ditt och datt... ...och okunskap handlar det nog om också, allstå myten om att alla autister, Aspergers, mongon osv. skulle vara en bunt av superhärliga Glada Hudik-individer. I mitt tycke, efter att ha jobbat med sådana individer rätt mycket, så är det just där okunskapen ligger för "de" är inte en bunt av superhärliga människor. De är som alla andra, vissa är trevliga och vissa är jobbiga, skillnaden är bara att vissa gärna gapar, river sönder sig, dunkar huvudet i väggen osv, vilket inte är kutym bland vanligt folk. Så jag tycker det är helt förståeligt av de boende utanför Södertälje att de inte vill ha ett LSS-boende runt knuten, för det skulle inte jag heller vilja om jag fick välja mellan att ha det, eller inte ha det.
 
Den andra debatten handlar om en "gay" som målade sig svart i Pride-tåget i STHLM. Ingen verkar dock veta vad personen skulle föreställa, men att måla sig svart (om man är vit från början) är tydligen alltid fel. Samma debatt blossade upp även tidigare när Berns Salonger målade en vit skådespelare till mulatt för att föreställa Josephine Baker med anledning av att de inte ansåg att de hittade någon passande skådespelare, alltså med rätt hudton. Nog att svarta må ha varit utestängda från kulturen för 70-år sedan och på sina håll utmålats som korkade, men när det diskuteras rasism och diskriminering där det egentligen inte finns någon blir problemet bara större. Undrar hur många som genom de här debatterna börjat tänka i banorna att "förr tyckte man svarta var korkade, fanns det någon anledning till det? Kanske det... Det har jag aldrig tänkt på förut".

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0