Budapest

Ja fredagen har jag ju redan skrivit om tidigare, men resten kommer nu.

14 december 2013

Turligt nog vaknade jag upp denna dag och var mer eller mindre frisk, ingen feber eller liknande hade jag ialf. Jag hade bestämt mig för att jag skulle börja Budapest-äventyret med en "walking-tour", och efter att ha diskuterat saken med en spanjor på hostelet så blev det som så att han och jag knallade bort till uppsamlingsplatsen för turen. Det var kallt i Budapest och temperaturen låg runt 0 grader, men det kändes betydligt kallare än när det är 0 grader i Sverige. Efter att turen pågått någon timme pallade inte spanjoren kylan längre och kilade hemåt, medan jag hängde kvar. Det blev en promenad som tog mig både till Buda och Pest sidan av staden och över Kedjebron och upp till slottet osv. En bra start för att bekanta sig med staden.
Bild tagen från slotts-området med Kedjebron och Pest-sidan i bakgrunden. Som synes var inte vädret klockrent.

Efter denna kalla men rätt intressanta gångtur käkade jag någon panerad fisk och såg Man City krossa Arsenal. Sedan knallade jag iväg till "House of Terror", där både nazister och kommunister haft sina högkvarter under deras ockupationer av Ungern. Det finns även lite svensk anknytning, och det är att Raoul Wallenberg tydligen suttit fängslad där ett tag. Museumet visade den terror som dessa regimer plågat Ungern med, och man förstår verkligen att ungrare är lite nationalistiska. Det sades inte en gång att Ungern varit ockuperade tills 1989... Tråkigt nog var museumet lite dåligt planerat och någon röd tråd fanns inte, samtidigt som all information som fanns var på vanliga A4 papper och inte i direkt anslutning till utställningarna.
House of Terror-byggnaden.

På kvällen blev det fest. Spanjoren jag nämnde tidigare kände till lite folk från en Couchsurfing community som skulle mötas upp för lite mat och fest, och undrade om jag ville hänga på, och givetvis gjorde jag det. Det var en salig blandning av folk; egyptier, italienare, brassar, amerikaner, ukrainare osv. En av ukrainarna, en tjej dessutom, ville att Ukraina skulle närma sig EU, och att någon skulle döda Janukovytj. Var liksom inte tal om att avsätta honom, utan det var lika bra att slå ihjäl honom tydligen... Jaja, men förutom det vanliga politiska snacket, så blev det ju även lite fest. Vi gick till en "ruin bar" vid namn Instant. Ruin-barer finns överallt i Budapest och är lite kort en gammal övergiven byggnad som fått blivit bar eller klubb med anledning av att byggnaden är i så dåligt skick att den inte passar sig för något annat. Det är långt ifrån svenska ställen kan man säga. Det var himla skoj, och en kul blandning av människor, och jag tror jag och spanjoren ramlade hem till hostelet vid 06 på morgonen.

15 december 2013

Efter alldeles för lite sömn var jag vaken igen. Jag kände inte att jag skulle orka göra så mycket denna dag, så då passade det bra med bad. Jag och spanjoren stack iväg till Széchenyi-badet för några timmars slappande. När vi kom dig köpte jag mig även en timmes massage. Det finns flera bad i Budapest, och är tydligen någon gammal rest från turkarnas ockupation av landet. Széchenyi-badet ligger i en väldigt vacker byggnad, och är en aning slitet, men charmigt, och det finns en mängd olika bassänger både ute och inne med olika temperaturer i vattnet. Det är inget äventyrsbad direkt, men ett måste i Budapest.
Széchenyi-badet.
Jag i badet. En mycket trevlig upplevelse att bada varmt ute när det är minusgrader i luften, men mindre trevligt när det är dags at byta bassäng...

Sedan blev det tillbaka till hostelet för att se Liverpool krossa Tottenham och för att sova lite. Kvällen blev sedan rätt lugn med ett kort besök till "ruin-baren" Szimpla, och som var ännu coolare än Instant, för att möta upp lite av folket från kvällen innan. Det blev dock rätt tidigt i säng denna kväll.

16 december 2013

Denna dag började jag med att knalla upp till citadellet på Gellért Hill för att titta på utsikten. Tanken var att jag skulle gjort det kvällen innan för att se alla ljus i Budapest och så, men jag orkade inte då, så det fick bli mitt på dagen istället. Det blev dock inte så lyckat för det var en väldigt dimmig dag.
Det var toppen till höger jag klättrade upp till, för där ligger citadellet, men det syns just inte alls på denna bild på grund av all dimma. På toppen står även en frihetsstaty, lite som i Rio De Janeiro.
Mer spännande än så här blev det inte... Bron som syns är en bro där det är populärt att sätta fast ett hänglås och sedan kasta nycklarna i Donau som bevis på kärleken. Nu var det inte så många lås på bron som man kunde tro, så jag vet inte, kanske inte är så mycket kärlek i Budapest!?

När jag knallat ner från kullen gick jag bort till ett museum som kallas för "Hospital in the Rock", och det är precis som det låter, ett gammalt militärsjukhus inne i berget. Är ju smidigt när det är krig osv. När Andra Världskriget var slut gjorde de även sjukhuset säkert för radioaktiv strålning. Det mest spännande med det hela är att sjukhuset är byggt eftersom det fanns så många grottor och grejer i berget. Sjukhuset ligger under slottet och det finns tydligen hur mycket grottor och gångar som helst där nere.
Ingången till sjukhuset. Var tidigare en ingång för ambulanserna till sjukhuset.

På vägen tillbaka till hostelet gick jag förbi monumentet "Shoes" som är skor som bars av judar under förintelsen, och det återfinns precis vid Donaus strand.
Skorna.

Sedan var det dags att flyga hem, och landningen var rätt skakig med anledning av vind. Nu är det snart dags att sova för att jag ska orka arbeta imorgon...