Några dagar i Berlin

Det här blir ett långt inlägg och kommer behandla mitt besök till Berlin under den nyss gångna veckan.

6-7 maj 2013

Efter att inte förstått allt för mycket av Berlins "public traffic" system, och efter att ha diskuterat frågan med ett par svenska tjejer så hamnade jag på fel tåg från flygplatsen och in till Berlin, vilket gjorde att jag kom till rätt ställe, Alexanderplatz, lite senare än planerat. Men efter att ha frågat några tyskar och bytt tåg ett par gånger kom jag slutligen rätt. Marco som fått väntat på mig en timme mer än planerat var nog lite fundersam över var jag var, i och med att mina SMS inte heller gått fram, trots att det på telefonen framstod som att de kommit fram!? När jag väl kommit fram blev det hem till Marco, längre ut i Östberlin, och sova.

Tisdagen 7 maj spenderade jag med att knalla runt i Berlin i ett alldeles perfekt väder. 20-25 grader varmt och växlande molnighet. Det blev att knalla på Unter Den Linden ner till Brandenbruger Tor, ett kort besök till judarnas minnesplats och sedan Checkpoint Charlie.

Dagen började dock med att jag inte kunde köpa tunnelbanebiljett för att automaterna inte accepterade 50-euro sedlar eller VISA-kort. Detta gjorde att jag bestämde mig för att tjuvåka, och så klart åkte jag fast... Det var första och enda gången någon kontrollerade mig, så en himla otur. Hursomhelst, efter att förklarat varför jag gjort som jag gjort så fick jag hjälp av kontrollanterna med att växla pengar och behövde bara köpa en biljett på nästa station. Mycket vänligt av dem!

Unter den Linden.
Brandenburger Tor, eller Pariser Platz som jag tror det heter just här, lite förvirrande.
Det enorma minnesmärket för de judiska offren under Andra Världskriget. Man skulle tydligen inte sitta på stenarna, men det visste jag inte när kortet togs...
Checkpoint Charlie, inte så jättemycket att se, och allt som finns kvar här är fake.

Efter att jag gått förbi Checkpoint Charlie satte jag mig ned på ett Starbucks för en kopp kaffe. Helt plötsligt hörde jag en av de anställda skrika till och när jag tittade ut genom glasrutan såg jag en cementbil och en kille som vinkade fram lastbilen. När lastbilen åkt fram låg det en utslagen, och uppenbart, överkörd cyklist kvar på gatan. Det samlades snabbt folk runt och ambulans och polis anlände snabbt, men det tog väldigt lång tid innan cyklisten fick hjälp eftersom de späärrade av först vilket tog lite tid. Jag pratade lite med den Starbucks-anställda när hon kommit tillbaka in på cafeet efter att ha sprungit ut och tittat till cyklisten. Hon berättade att cyklisten andades, men blödde ur munnen och uppenbart hade ett brutet ben. Under den tiden jag bevittnade det hela, kanske 20 minuter, rörde sig inte cyklisten på sig överhuvudtaget, så känslan var att det gått väldigt illa.
Borde jag inte lägga upp, men jag blev ganska skärrad. Har aldrig varit så nära någon som dött eller blivit allvarligt skadad förut.

Efter detta gick jag, något medtagen, iväg till Topography of Terror, ett gratis museum i centrala Berlin som illustrerar nazi-regimen i Tyskland och där även en del av muren finns kvar. Mycket intressant och något jag kan rekommendera för den som besöker Berlin och vill lära sig något om kriget och nazismen.

Sedan var det hem till Marco för lite middag med ett par vänner till honom.

8 maj

Denna dag började med att jag tog mig till Bernauber Strasse där det finns en utställning om "Die Mauer", och där stora delar av muren står kvar.
Berlinmuren och jag :-).

Sedan deltog jag i en guidad rundvandring genom Berlin, vilken tog mig till ungefär samma ställen som min egna promenad dagen innan. Det var dock intressant att få mer information, och även några nya platser besöktes, bland annat platsen där Hitlers bunker en gång fanns, och där han och Göring med flera tog livet av sig.
Hitlers bunker är numera en parkering!

På kvällen sedan var det fest! Marco hade bjudit hem några arbetskamrater, så det blev lite förfest och sedan utgång. I Berlin går man ut sjukt sent, och många klubbar har öppet dygnet runt. Jag tror vi kom ut vid 03:00, och vid 06:00 ramlade jag ut från en fortfarande rätt full källarklubb i Ostkreuz och tyckte att solen var förskräckligt stark :-). Man undrar ju vad tyskarna kan tänkas hålla på med så att de orkar partaja så sent...?

I övrigt verkade brandsäkerhet och trängsel inte vara så noga på klubbarna i Berlin. Framför den nödutgång jag såg i en supertrång källarklubb stod det stolar och lite annat. Skulle inte slutat lyckligt vid en brand.

9 maj

Av helt naturliga anledningar sov jag rätt mycket denna dag. Även i Tyskland var denna dag en ledig dag, Kristi Himmelsfärd, så Marco var också ledig. Det enda vi gjorde var att åka till en fin stadsdel i norra Östberlin, som jag inte kommer ihåg namnet på för promenad och sushi.

10 maj

Min sista dag i Berlin blev åter en dag i museumens tecken. Först gick jag in på Pergamon-museumet för att kika på Ishtarportetn och Pergamonaltaret, två extremt stora kreationer, som man undrar hur tusan de fick ihop på den tiden det begav sig för att bygga dem? De var mäktiga att se, och hade säkert varit helt fantastiska om man hade någon större koll på Babylonien osv, vilket inte jag har.
Pergamonaltaret.
Ishtarporten, men bara första delen, det fanns en del till bakom som var mycket större, men som inte finns plats till på museumet.

Sedan blev det mat och spårvagn ut till Stasifängelset Hohenschönhausen. Här hölls människor fångade som försökt ta sig till väst, eller som inte delade de politiska tankarna i Östtyskland. Tyvärr var vår guide rätt dålig på engelska så turen blev inte så intressant som jag hade hoppats. Enligt Trip Advisor ska man kunna få guidning av tidigare interner osv,, men vår guide var ingen sådan.
En del av fängelset.

Sedan blev det att ta sig till flygplatsen, och det gick betydligt bättre att ta sig dit än därifrån.

Jag är mycket tacksam mot Marco som lät mig bo hos honom under resan, och som gjorde resan roligare än vad den blivit om jag åkt själv. Grazie!