Krakow

Krakow levererade.
 
Men vi börjar lite i en annan ända. Onsdagens musik-quiz på Harrys gick ok för mig och mina kamrater från Migrationsverket, men räckte dock inte på långa vägar till någon pallplats. 
 
I torsdags började dock äventyret i Krakow, dock gick flyget inte förrän efter 18:00 på kvällen, och således hade jag nästan en hel ledig dag att spendera först här i Örebro. Den tiden utnyttjade jag till att skicka iväg lite referenser för jobbet där jag var på intervju i tisdags, träning samt att se skräckfilmen The Conjuring, en i raden av, och en av de bättre av, de här skräckfilmer som inte är blodiga, men väldigt skrämmnde ändå.
 
Sedan bar det av med bil till Skavsta för mig för att möta upp Amir, hans flickvän och en till kompis till dom. Efter en kort flygtur var vi framme i Krakow, och jag checkade in på mitt Hostel, och resterande sällskap installerade sig i den lägenhet de hade hyrt för resan, och turligt nog låg boendena bara 5 minuters promenad från varandra. Sedan blev det fest... Eftersom både Amir och hans flickvän bott nere i Krakow så känner de massa fölk som bor där, och det gjorde att vi mötte upp ett par lokala förmågor för att sedan gå ut. Efter en kebab för 25 kr och ett gäng rena vodka-shots för lite mindre än 10 kr styck var man igång, och kvällen blev lyckad. Till sist tror jag vi hamnade på ett ställe vid namn "Spolem" där de spelade Depeche Mode och annan 80-talsmusik, så jag var ju allt annat än ledsen över det :-).
 
Dagen efter tog jag en längre promenad runt i Krakows gamla stad. Krakow är till skillnad från många andra polska och tyska städer väldigt välbevarad eftersom staden, av någon anledning, inte bombades sönder under Andra världskriget. Jag hade varit i Krakow tidigare, men som jag trodde kom jag inte ihåg så där jättemycket, men några minnesbilder av torget i gamla stan och av det McDonalds där mitt pass försvann sist jag var där kom jag ihåg.
Kyrkan på torget i gamla stan i Krakow.
Slottet i utkanten av gamla stan i Krakow. Här tror jag att jag var inne sist jag var i Krakow, för man ska kunna gå in och kika på gamla gravar från kungar osv, och något sådant har jag för mig att jag gjorde sist. Denna gång nöjde jag mig dock med att ta en promenad runt slottet bara.
 
Det bästa med min promenad var dock att jag hittade en Cottonfield-butik där i princip halva sortimentet var nedsatt till halva priset, och det redan på ett billigare pris än vad som är brukligt i Sverige. Så det blev ett par byxor, fyra tröjor och en skjorta inköpta till garderoben.
 
På kvällen blev det middag på en halvfin, och vad det verkade, lite mer traditionell polsk restaurang. Vi blev ett ganska stort gäng med folk från lite olika länder, och polska, svenska och engelska blandades i en salig blandning under kvällen. De flesta beställde anka, men den var tyvärr inte så speciell, lite torr, men förrätten med polska små piroger med köttfärs inuti var mumma.
Potatis, anka och något äpple med sylt inuti, vilket jag dock aldrig smakade på.
Middagssällskapet. Vid kameran står Marioz vår barguide, och som verkade känna till varenda bar i hela Krakow.
 
Efter middagen blev det åter några 10 kr vodka-shots m.m., samt att vi mötte upp ytterligare folk. Något som var lite trist, och som jag i efterhand inte riktigt förstår hur vi tänkte, var att en som var med i gänget rekommenderade oss att gå till ett lite mer "posh" ställe, men där räknade två polackeri sällskapet, Marioz bland annat, att de inte skulle komma in för att de hade gymaskor och var polacker. Ändå skulle vi gå till det här stället, men väl där gick vi aldrig in för att de skulle ta 60 kr i inträde för oss istället för brukliga 20 kr. Det var en princip-sak för Amir och hans tjej bland annat att inte gå in då... Det kan jag dock förstå mera, men att vi lämnade Marioz och den andra polacken gillar jag inte, trots att jag vet att jag var pådrivande att gå till det här stället efter att ha fått höra bra recensioner om det av andra i sällskapet. Nu hamnade vi på ett ställe där vi betalade 40 kr för att gå in, så det enda det här gav var att vi tappade Marioz för kvällen som verkade vara en mycket härlig snubbe. Lite onödigt, men på fyllan tänks det inte alltid klart. Jag hade kul ialf och stället där vi gick in till slut var helt ok.
 
På lördagen vaknade jag klockan 13:00... Det var bara springa iväg till en sport-bar för en öl, mat och fotboll; Newcastle - Liverpool, men tyvärr lyckades Liverpool bara nå oavgjort trots en man mer i mer än halva matchen. Sedan blev det mer fotboll på en annan bar, och var jag mötte fler av Amirs gamla Krakow-kompisar. De skulle ha någon slags överrasknings-fest för ytterligare en kompis senare, men den bangade jag med anledning av att jag skulle köra hem från Skavsta idag, samt att det nog var roligast för dom att bara vara de gamla grabbarna. Sedan vet jag inte, men man blir lite socialt trött efter att behöva lära känna fler och fler i ett rätt sammansvetsat gäng, så jag gick hem till hostelet och lade mig vid 22:00 för att sedan gå upp 06:00. Det blev en tidig morgon med anledning av att vi flög hem med Wizz Air från Katowice istället för från Krakow.
 
Krakow leverade som sagt, och som partystad är det nog en av Europas bättre. Billigt, sällan några inträden att prata om, korta avstånd, massor av ställen, en bra blandning av turister och lokalbefolkning. Jag märkte av mycket fylla, men inga bråk, och lokalbefolkningen, gav till skillnad från i Prag, en mer glad och intresserad framtoning, samt pratade i regel engelska.
 
Summa summarum, jag åker gärna tillbaka till Krakow, och ett tack till Amir, Joana, Marioz och ni andra som gjorde resan så bra.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0