På tripp i Amsterdam

27 august 2014

Dagen för avfärd till Amsterdam. Precis när jag skulle gå till tågstationen så kom jag på att jag behövde parkera om bilen, men jag hittade ingen bra parkering, så det blev att ringa storasyster och Nisse för att försöka få någon av dem att flytta bilen. Nisse tog på sig ansvaret och av allt att döma hittade han bilnyckeln på höger bakhjul, så att det hela löste sig. För mig blev det dock en löprunda till tågstationen, men jag hann med tåget en aning svettigare än tänkt. ...och just det, tack Nisse!!!

Från den lugna terminal 2 på Arlanda tog sedan KLM mig ner till Amsterdam, och smörgås och något att dricka bjöds jag dessutom på :-). Sedan blev det tåg från Schiphol in till Amsterdam Centraal, som ligger mitt i centrala Amsterdam, och sedan en kort promenad till hostelet The Winston där jag skulle bo en natt. Jag delade rum med några, inte helt oväntat, marijuana-rökande schweizare från Zürich. Så mycket mer blev det inte den dagen, utan jag gick ner till hostel-baren och käkade, tog några öl, och pratade med ett par engelskor från London, sedan gick jag och lade mig.
Färgglatt, men annars för mycket sängar i rummet, samt att det var rätt skitigt, och det växte exempelvis svamp i badrummet.
Svampen i badrummet på hostelet.

28 augusti 2014

Efter lite frukost var det dags att byta boende till Hotel Heart of Amsterdam ett par minuter bort från mitt första boende och som ligger mitt i Red Light District, eller i delen De Wallen i Amsterdam som en även kan kalla det. Eftersom jag var där lite tidigt fick jag inte checka in så jag bestämde mig för en "free walking tour" som utfördes av företaget Sandeman's som jag är bekant med sedan tidigare. Deras turer brukar vara bra, och inte heller denna gång blev jag besviken. Det var som vanligt en ca. tre timmar lång tur med mycket information, och med en bra guide.
Typisk bild från Amsterdam, för så här ser det ut ungefär överallt, kanaler med båtar och smala hus på rad längs sidorna. Bilden är tagen i stadsdelen Jordaan i Amsterdam.

Sedan var det dags att möta upp mitt resesällskap, först mötte jag upp Christine på hotellet, och sedan mötte vi upp Bias utanför Amsterdam Centraal.

På kvällen blev det en sväng till en argentisk restaurang, vilket det kryllar av i Amsterdam, och vilket jag tror har att göra med att kungen, eller prinsen, är gift med en argentinska. Sedan blev det några öl och en brun kaka, men så mycket mer blev det inte denna kväll.
Amsterdams första coffeeshop, men tydligen ingen av de bättre. The Bulldog är tydligen den första coffeeshopen eftersom det var det första drogsäljande stället som kallades sig för en coffeeshop.

29 augusti 2014

Eftersom det blev rätt tidigt i säng kvällen innan var vi uppe rätt tidigt morgonen efter, och efter frukost bestämde vi oss för att besöka Vincent Van Gogh-museumet i Amsterdam, och samtidigt passa på att promenera runt i Amsterdam.
En annan typisk kanal-bild från Amsterdam, men lite soligare väder denna gång :-).
Kanske det största "landmärket" i Amsterdam trots allt; I Amsterdam-skylten framför Rijksmuseumet. En minst sagt populär klätterställning för vuxna.

Eftersom vi inte orkade sätta oss in i alla de holländska målarna så skippade vi detta museum och tog Van Gogh-museumet istället, och det var lyckat.
Lite uttråkade i den 20-minuter långa kön till Van Gogh-museumet.

Personligen hade jag väl inte så stor uppfattning om Vincent Van Gogh innan, förutom att han hade gjort något med ett av sina öron. Museumet var dock bra, och en audioguide ingick, och museumet var inte heller så överjävligt stort, så en tröttnade inte heller. Några av målningarna kände jag nog faktiskt igen sedan tidigare, bland annat en solros-målning. Annars var Van Gogh en mångfacetterad målare som producerade mycket under tio år för att sedan ta livet av sig genom att skjuta sig i bröstet. Däremellan hann han med att hamna på mentalsjukhus med anledning av incidenten med örat bland annat. En rätt tragisk typ kan tyckas.
Originalet är mindre.

Efter lite pasta-lunch och en power-nap gick vi förbi Anne Franks hus, men där var kön så lång att vi inte orkade gå in, samt att museumet höll på att stänga för dagen.
Det där med att stava "hus" verkar de ha svårt för i Holland.

På kvällen sedan blev det lite besök till några barer och således några öl, dessvärre var många av klubbarna denna kväll bara avsedda för studenter, så vi kom aldrig in på någon klubb. Vi hamnade istället på en rock-bar där ett överraskande bra cover-band uppträdde, och det var inte fy skam det heller :-). Vi var dock hemma någorlunda nyktra redan vid 03:00 på kvällen.

30 augusti 2014

Trots att vi inte kom i säng så sent så sov vi länge denna morgon, och jag tror inte vi lämnade hotellet förrän runt 13:00-tiden. Jag och Bias tog en fish & chips brunch medan Christine gick tillbaka till Van Gogh-museumet för att försöka få tillbaka sitt glömda paraply.

Sedan bestämde jag och Bias oss för att gå på en coffeeshop-tour, med anledning av att våra kunskaper inom olika sorters gräs var ganska dållig.
Dam Square med palatset i bakgrunden är väl även det rätt signifikativt för Amsterdam, och det var här alla turerna vi gick började.

Coffeeshop-turen tog omkring två timmar och var väldigt pro-cannabis, men det var även mycket information om vilka coffeeshops en borde besöka och vilka en inte borde besöka, mest beroende på kvalitén på gräsest. Annan intressant information, som jag dock inte har verifierat, var exempelvis följande; cannabisanvändandet i Holland är lägre än genomsnittet i Europa, kriminaliteten och antalet missbrukare av tyngre droger i Amsterdam har gått ned sedan legaliseringen, det finns typ inga av cannabis bekräftade dödsfall, cannabis är egentligen olagligt i Holland, men det tolereras, samt att det är olagligt att köpa in cannabis för coffeeshopsen, vilket gör att kvalitén kan variera. Det blir även färre och färre coffeeshops i Amsterdam på grund av att myndigheterna inte vill ha dem nära skolor osv., men om det verkligen är positivt är enventuellt tveksamt.
Cannabis college låg precis bredvid vårt hotel och där kan en gå in och få all den information en känner att en behöver ha vad gäller cannabis.

Vi avslutade sedan turen på Hill Street Blues och det blev lite snurrigt :-).

På kvällen sedan blev det asiatisk mat, kanske till och med japansk, men det var inte sushi, utan vi beställde någon gryt-grej. Tillbaka på hotellet blev det tidigt i säng eftersom jag skulle upp mitt i natten för att hinna med mitt flyg hem till Sverige.

31 augusti 2014

Revelj klockan 04:00 för att ta tåget till Schiphol. Efter en lugn flygresa hem stannade jag kvar i Sthlm en stund för lite umgåsande, sedan var den här trevliga resan över.

Summa summarun den här resan har inte gjort mig mindre drog-liberal, samt att jag inte tror att jag tidigare sett organiserad prostitution på det här sättet förut, vilket var lite intressant.