Warszawa

Nyss hemkommen från Warszawa, och jag känner mig mer eller mindre som ett vrak...

4 december 2014

Acke ställde upp med bil, så att vi kunde ta oss till Skavsta för att sedan med Ryan Air ta oss ned till Warszawa. När han hämtat upp mig åkte vi vidare för att hämta upp Per, Lundmark och Robert Larsson, så det var vi fem som körde iväg mot Skavsta. Peter mötte sedan upp på Skavsta, och tanken var även att Fischer skulle med, men tydligen hade han blivit sjuk, så det blev inget med det :-(.

På Skavsta blev det en öl för mig, medan andra i gruppen vid det här laget nog snarare var inne på den tredje eller kanske fjärde ölen för dagen :-). Flygresan ned till Warszawa förflöt utan konstigheter och snart var vi framme på flygplatsen Modlin utanför Warszawa, och en taxiresa senare var vi framme på våra hotell. Jag, Lundmark och Acke bodde på Hampton Hilton och de andra på Sofitel. Vårt hotell var fyrstjärnigt, och helt ok, men ändå kändes det lite risigt. Frukosten var inte så värst heller. Jag hade förväntat mig mer av ett Hilton-hotell.
Öststatskoloss, Hampton Hilton.

När vi hade checkat in gick vi och käkade på "wokken" som Acke kallade det, en asiatisk restaurang, med ordet wok i namnet. Med lite mat i magen blev det sedan en tupplur, för att senare ta en taxi till de andras hotell som var fem-stjärnigt, och betydligt finare inuti än vårt.

Vi gick sedan ut och käkade på stället "Lokal" vilket var riktigt bra.
Efter maten på "Lokal". Förutom att maten var fantastiskt god så råkade jag av någon anledning beställa fläskkött när jag skulle ha kyckling, och kom inte på det förrän när jag hade börjat äta. Hjärnkrasch deluxe.

Efter maten tackade jag för mig och knallade hemåt till hotellet, medan de flesta andra gick ut. För egen del var jag rätt nära att gå fel på vägen hem, men det ordnade sig, och kallt var det.

5 december 2014

Den främsta anledningen till att jag inte följde med ut under torsdagskvällen var att jag hade bestämt mig för att deltaga i en "free walking-tour" klockan 11:00 dagen efter. Några av de andra var också intresserade, men när det väl kom till kritan var det bara Per som hängde på, säkert främst för att även han kastat in handduken rätt tidigt kvällen innan.

Kylan höll i sig även denna dag, så det var rätt jobbigt att gå turen även om den var bra. Vi vandrade främst runt i gamla stan i Warszawa och fick bland annat lära oss att Sigismund flyttade den polska huvudstaden från Krakow till Warszawa, att tyskarna hade ihjäl 200 000 polacker efter ett uppror i Warszawa i slutet av Andra världskriget, och att det mesta i gamla stan i Warszawa bara är kopior på de ursprungliga byggnaderna, eftersom det mesta bombades sönder under Andra världskriget. Vi fick även besöka en "milk-bar" (traditionell gammal polsk restaurang med mycket mat tillagad av mejeri-produkter) där vi beställde en halvgod rödbetssoppa, och senare även prova lite polsk vodka på ett annat ställe, för det är vodka som ska drickas i Polen tydligen, och rent ska det vara... Kylan gjorde turen lite tuff, men annars var den riktigt bra. Guiden hade kanske lite bråttom, och var väl inte direkt mån om att alla som deltog skulle lära känna varandra, vilket är ganska vanligt annars.

När vi gick runt nere i gamla stan kände jag faktiskt igen lite saker från när jag var i Warszawa sist, och det var under en dag i gymnasiet.
Jag och Sigismund i gamla stan i Warszawa.
"Torget" i gamla stan i Warszawa.
...och här föddes tydligen Marie Curie, lite av en bonus.

Sedan blev det en kaffe på Costa Coffee, för att sedan se om grabbarna piggnat till, vilket kanske inte helt var fallet, trots att det var sen eftermiddag :-).

Det blev sedan en taxiresa tillbaka till mitt hotell, och taxichauffören var 76 år och hävdade att han bodde i Warszawa under Andra världskriget, en kan lugnt säga att vi människor får uppleva olika saker under våra liv.

Nu kom även, av en ren slump, Göran Lindberg in i bilden, vilket blev en följetong för resten av resan :-). En taxiresa senare var vi alla tillsammans igen, och vi gick sedan ut i kylan för att hitta något att äta, och till slut hittade vi en mexikansk restaurang som jag dock glömt namnet på, vilket kan bero på att alkoholnivån hade ökat i mitt blod med tanke på att jag försökte ta seden dit jag kommit genom att dricka ren vodka :-). Hursomhelst var maten bra, och jag och Peter delade på någon slags "kötttallrik". Mätta, belåtna, och lite på lyset gick vi vidare till en sunkig och bohemisk bar för lite mer alkoholintag. Där slog vi till slut våra påsar ihop med lite folk från Tyskland, och kvällen avslutades sedan med en rätt ok klubb där vi hängde till sent med alldeles för många öl i händerna.

Tillbaka på hotellet diskuterades det nästan hål i huvudet på mig, och det ska mycket till :-).

6 december 2014

Av logiska anledningar så vaknade jag, Acke och Lundmark väldigt sent denna dag. Klockan måste säkert ha varit 14:00 eller något innan vi kom ur sängen, och det vi gjorde då var att ta en sväng förbi Kulturpalatset, som nog är Warszawas mest kända byggnad, och dit var det inte så långt för det ligger typ bredvid hotellet där vi bodde.
Kulturpalatset i Warszawa.

Vi gick sedan och satte oss på en restaurang för lite mat (för mig lax) och någon öl, och resterande manskap kom förbi en stund. Sedan gick vi tillbaka till hotellet för lite tupplur, och sedan blev det en promenad till de andras hotell, så var vi alla samlade igen. Middag skulle vi ha även denna kväll, och valet föll på "Sahara", ett kebabhak, som i mina ögon var helt värdelöst, dock billigt. Jag beställde en falafel-tallrik och den smakade just ingenting. En besvikelse! Inte så belåten, men någorlunda mätt, gick jag och de andra tillbaka till den trevliga sunkbaren från gårdagskvällen, och sedan avslutade vi kvällen på en annan klubb som var rätt trist, och med rätt lite folk. Det roligaste var väl att Robert betalade garderobiären alldeles för mycket pengar, och att jag fick en enorm bricka som garderobsbricka.
Tyvärr syns det inte att den är typ en centimeter tjock.

På vägen hem blev det ett stopp på McDonald's, men inte så mycket mer, och kvällen blev inte så sen som den förra.

7 december 2014

Efter utcheckning, och en alldeles för dyr taxi till Modlin-flygplatsen är vi nu tillbaka i Sverige efter en mycket rolig resa. Ett mer överanalyserande och intellektuellt gäng är nog svårt att finna, och skrattmusklerna har fått arbeta :-).

Göran Lindbergs revansch och "Nilli" är något vi kommer ta med oss från denna resa :-). Resans soundtrack blev följande låtar; Tegan And Sara - Closer, Future Islands -  Seasons (Waiting on you), och Empire Of The Sun - Concert pitch.