Prag, Salzburg, Linz, Prag, Plzen

12 februari 2014

Deb 12 februari 2014 bar det av til Prag med hjälp av ett av Norwegians flygplan, och efter en landning där det kändes som att landningsställen skulle gå sönder, var jag för tredje gången under mitt liv i Prag.

Efter att ha lämnat av min kabinväska hos de amerikanska engelska-lärare, med Christine i spetsen, som jag är bekant med i Prag så tog jag mig en liten promenad till Vitkov National Monument, en betongkoloss uppe på en kulle mitt i Prag. Där finns bland annat "den okände soldatens grav" i Prag, något Masoleum och lite annat smått och gott. Ingenting var dock öppet när jag var där.
Vitkov National Monument. Det bjöd på trevlig utsikt över Prag, men verkar som synes inte vara det mest populära stället i Prag.

När jag var nöjd kilade jag ner till gamla stan och kikade på när Sverige vann över Tjeckien i OS-hockeyn. Passande att vara i Prag just då, och så mycket mer spännande hände inte denna dag.

13 februari 2014

Är det något det finns gott om i Prag så är det slott, fort och kyrkor. Sist jag var i Prag så besökte jag det stora slottsområdet, men denna gång blev det istället ett besök till slottet, eller snarare fortet, i Vysehrad. Där finns även en basilika och en kyrkogård där flera före detta tjecker har sin sista vila.
Muren runt "slottsområdet" Vysehrad.

När jag kände mig klar med detta fortsatte jag vidare till det inte allt för vackra TV-tornet i Prag, Zizkov TV-tower. Eftersom jag har som "lag" att jag måste åka upp i alla höga byggnader jag hittar, så åkte jag även upp i det här tornet för att kika lite på utsikten.
Som synes inte den vackraste byggnaden på denna planet, men lite kul att de satt dit bebisar som försöker klättra upp för tornets sidor :-).

Nästa plats att undersöka var "Lennon-wall", en graffiti-väg, som efter vad jag förstått inte har så mycket med John Lennon att göra förutom att när det började målas där, i protest mot kommunist-regimen, målades bilder på John Lennon. Numera tror jag att vem som helst med lite talang kan måla där, så vad som finns på väggen ändras hela tiden.
Lennon-wall.

Kl 23:00 avgick bussen mot Salzburg, och det var en rätt lyxig buss med egna skärmar där man kunde se film och även Wi-Fi fanns, men annars var bussen för trång.

14 februari 2014

Vid en 4-5 på morgonen den 14 februari var bussen framme i Salzburg, och efter att ha sovit en timme, om jag är positiv, så släpptes jag och bussens övriga passagerare av i utkanten av Salzburg. Helt otroligt konstigt! Salzburg är ingen metropol, lite större än Örebro, men det var ungefär som att Swebus skulle släppa av sina passagerare i Lillån här i Örebro.

Efter att irriterad letat på en trådbuss för att kunna ta sig in i centrala Salzburg lyckades jag och Christine till slut hitta hostelet vi skulle bo på, men incheckning var 15:00 eller något liknande, så det var bara att ge sig ut på sightseeing i Salzburg ännu mer irriterad och trött.

Salzburg överraskade dock positivt, som en mycket vacker stad i kanten av Alperna. Det första stoppet blev den kända Mozart-statyn, och sedan blev det att besöka det mäktiga Hohensalzburg Castle som ligger på en kulle och "övervakar" staden.
Mozart-statyn.
Utsikt från slottet, inte alls så tokigt, och vädret var inte heller så dumt! Till en av de där topparna bakom mig åkte vi dagen efter, men det kommer längre ner...
Gamla stan i Salzburg med Hohensalzburg Castle i bakgrunden.

Efter lite traditionell österrikisk mat blev nästa stopp huset där Mozart föddes. Han föddes i Salzburg, men bodde inte där hela livet, utan reste runt i Europa och bodde väl en del i Wien om jag minns rätt. Nu är huset ett litet museum som är halvintressant, eller intresset är väl så stort som det intresse man har för Mozart :-). Klassisk mark är det alla gånger dock.
Här i huset bakom mig föddes Mozart!

15 februari 2014

Denna dag var den bästa på hela resan för då åkte vi med hjälp av en linbana upp i Alperna, och färden i livbanan var otäckare än jag hade föreställt mig.
Linbanan "Untersbergbahn".

Uppe i Alperna var det dock sagoligt vackert och utsikten var bedårande. Som grädde på moset bjöd vädret på strålande sol och 16 grader nere på marknivå under dagen.
Alperna!!!

På vägen tillbaka mot Salzburg stannade vi till vid slottet Hellbrunn där det på somrarna finns massa sprutande fontäner, men de var inte igång nu under vintern. Filmen "Sound of Music" spelades tydligen in i Salzburg, åtminstone delar av den, och här i Hellbrunn finns lusthuset som är med i en känd scen från filmen. Jag jar inte sett filmen, men måste väl göra det nu antar jag...
Lusthuset från "Sound of Music".

16 februari 2014

Denna dag regnade det konstant vilket givetvis var lite tradigt, men skam den som ger sig. Det blev en lång promenad genom Salzburg denna dag med besök till ett fort som ligger på en kulle mittemot slottet, samt ett besök till palatset Mirabell där det finns en känd fontän från "Sound of Music".
Utsikt från fortet med slottet i bakgrunden.
Fontänen från "Sound of Music" vid Schloss Mirabell i Salzburg.

Kvällen spenderade jag sedan på en irländsk pub med att se Liverpool köra över Arsenal men ändå förlora med 2-1, och så var det tack och adjö till FA-cupen denna säsong :-(.

17 februari 2014

Denna dag var det dags att lämna Salzburg, och vi tog tåget till Linz, och spenderade några timmar där innan vi fortsatte med buss till Prag. Tror dock inte det fanns så mycket spännande att se och göra i Linz ändå, så några timmar räckte gott. Det skulle väl vara att köpa choklad, men det blev det inte mycket med.
Linz.

Tillbaka i Prag spenderade jag kvällen med att läsa Sven-Göran Erikssons biografi. Intressant om man gillar fotboll, men ganska tråkig när det kommer till avslöjanden osv. Det som slog mig av boken vara att "Svennis" verkar vara en trevlig person med ett nästan överdrivet naivt ego.

18 februari 2014

Denna dag tog jag tåget till Plzen i Tjeckien för att besöka Pilsner Urquells bryggeri, och det var i denna stad historien om lager-ölet startade 1852. På bryggeriet kan man gå en guidad tur och det var det jag gjorde, och fick således lära mig lite om både bryggeriets och lagerölets historia samt provsmaka lite öl. Helt klart intressant utan att på något sätt vara överspännande.
Pilsner Urquells industriområde. Här tappas även andra öl såsom; Gambrinus, Kozel och Radegast även om de tillverkas på andra platser i Tjeckien.

Jag hann även med att ta en kort promenad runt i Plzen innan jag åkte tillbaka till Prag.
Katedralen i Plzen.

På kvällen blev det sushi i Prag, vilken är långt ifrån så vanligt som sushi här i Sverige, och ganska dyrt. Sedan var det nattinatt och så idag åkte jag tillbaka till Sverige.

Summa summarum en mycket intensiv och trevlig resa, men alltid skönt att komma hem :-).