Arcade Fire on fire :-)

I fredags åkte jag och Bias till Sthlm, först och främst för att se de kanadensiska multi-instrumentalisterna i bandet Arcade Fire, men även för att partaja och ha det lite allmänt bra.
 
Vi installerade oss på Ånedin-hostel, en gammal båt som så sent som förra året trafikerade linjen Sthlm - Åland, men som nu är hostel och ligger nere vid Skeppsbron mitt i Sthlm. Charmigt, ganska billigt, men lyhört och trångt. Sedan bar det av till Gröna Lund för att se Arcade Fire. Det var inte bara vi som hade tänkt att se bandet, och det var väldigt trångt på Gröna Lund, men långa köer till allt. Vädret var även lite så där med blåst och moln. Konserten däremot var riktigt bra med väldigt mycket folk på scen och en mängd olika instrument kom till användning, samt att bandmedlemmarna bytte instrument att spela på emellanåt. De kunde spela gitarr ena låten och ta trunmmorna nästa, charmigt! Sångaren hade inte mycket till mellansnack, utan lät musiken tala, dock tyckte han, då han för en gångs skull öppnade munnen, att det var lite underligt att en var tvungen att ha bilbälte i Sverige när en tydligen kan vara dyngrak tillsammans med andra på ett lastbilsflak...? Konserten hade säkert gjort sig ännu bättre inomhus, och med lite mörker, men en kan inte begära allt, och konserten var så bra som den kunde bli. Eventuellt skulle det kanske lyft ännu mer om Arcade Fire hade haft någon mer "hit", för allsång infann sig sällan, en aning till "Wake up" kanske, men annars var publiken inte riktigt med.
Arcade Fire!
 
Efter konserten blev det lite fotboll (Holland-Spanien 5-1 :-O) och lite senare mötte jag upp Lundmark och en kompis till honom, och vi hamnade sedermera på den, vad jag tror, ökända klubb-båten Patricia på söder. Bias hade arbetat under fredagen och var trött, så han hängde inte med ut denna kväll. Han missade dock inte så mycket för Patricia var riktigt, riktigt risigt, och jag var således inte speciellt imponerad :-).
 
På lördagen gick jag och Bias till Skansen! Jag hade aldrig varit på Skansen förut, och jag tror inte det var jättemånga andra duos av killar runt 30 som var där samma dag, det var mer familjer :-). Det var dock skoj att kolla på alla djur, även om både vargen och järven gömde sig för oss. Det var även drop-in bröllop denna dag på Skansen, vilket jag har lite svårt att förstå grejen med. Så mycket mer spännande hände inte under dagen, och vädret var lite underligt, soligt men kallt och blåsigt.
 
På kvällen sedan bar det först av till Pitcher's på Hornsgatan för en charktallrik, och för att träffa några andra bekanta som var i Sthlm samtidigt, och sedan bar det vidare till Häktet. Jag förstår dock inte riktigt grejen med det stället, trångt, och rätt dyrt, men är kanske jättebra om man vill träffa nya människor, jag vet inte. Känslan var dock att de flesta satt i sina gäng och hängde. Kvällen avslutades på Debaser Strand där vi hängde runt lite överallt och kollade fotboll, drack alkohol och dansade. En bra kväll som dock kanske inte bjöd på några större överraskningar. När vi gick ut från stället så tyckte jag att det var otroligt varmt i luften, och var övertygad om att en väderomväxling skett, men Bias höll inte med och hade så klart rätt. När jag ansåg att det var 18 grader, hävdade han att det var 8 grader, och det var väl runt 9 grader, och jag vettitusan varför jag tyckte det var så varmt, antagligen på grund av all dans :-).
Soluppgång 03:56:43, något av det vackraste med Sverige!
 
Idag har vi bara tågat hem till Örebro på ett tåg som saknade en vagn, vilket gjorde att det blev väldigt trångt på tåget, och lite tjurigt bland dem som bokat platsbiljetter i den saknade vagnen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0