Det är bättre att prata om det en må ha lite insikt om...

Veckan har varit rätt monoton, och jag har således inte gjort så mycket spektakulärt. Jag såg iofs filmen "God Afton Herr Wallenberg" som inte helt oväntat handlade om Raoul Wallenberg. Det gjorde mig lite intresserad av att lära mig mer om Raoul Wallenberg, men det var svårt att få tag i dokumentärer. Jag hittade dock en radiodokumentär som jag ska försöka lyssna igenom någon dag.
 
Igår blev det tacos och "På Spåret" hos Per, trevligt, trevligt, även om ingen av oss imponerade nämnvärt gällande frågorna. Peter lyckades iofs rätt bra på Kuba, men annars var vi inte så mycket att hurra för denna gång.
 
Ja, till det jag tänkte kommentera med dagens inlägg! Henrik Schyffert har jag generellt stort förtroende för och är säkerligen mycket smartare än vad gemene man tror. Nu har han dock skrivit ett Facebook-inlägg, i all välmening, om migration, och det har fått enorm spridning. Tyvärr är det han skriver inte så korrekt, om jag ska uttrycka det milt, och jag skulle föredra att de som har koll på ämnet får mer utrymme i media. Jag anser att ämnet diskuteras mer nu, vilket är bra, men efterlyser ändå en mer sansad och sanningstrogen debatt.
 
Ja, till själva inlägget...
 
- Det första och största felet är att Schyffert citerar ur en OECD-rapport som hävdar att invandring ur en ekonomisk synvinkel är positiv för Sverige, och det är det till viss del om endast invandring från andra EU-länder räknas med, det är dock inte det folk ser som problematiskt generellt, och tas den delen bort blir resultatet det omvända. Sedan tar inte rapporten upp kostnader för rättsväsende, infrastruktur osv, men ännu värre är att rapporten inte heller räknat med själva kostnaden för asylhanteringen. Således blir det mest fånigt att ens referera till den här rapporten. Detta är nog knappast Schyfferts fel för han vet säkerligen inte om bristerna i den här rapporten skulle jag tro, eftersom dessa inte diskuteras direkt flitigt i svensk media. Källa; http://www.tino.us/
 
- Hur Schyffert får fram siffran att Sverige hade 40 000 invandrare förra året är en aning obegriplig? Eventuellt har han räknat på de som kom på familjeanknytning vilka var 42 000 stycken, eller på nettoinvandringen som var 65 000 personer 2013, någon statistik från 2014 kan jag inte hitta (dock lär den vara ännu högre än 2013, så det verkar inte heller rimligt), oavsett har han räknat alldeles galet. Om en vill vara mer noga med statistiken så beviljades drygt 110 000 uppehållstillstånd 2014, på det ligger också ett enormt mörkertal av invandrare utan tillstånd som befinner sig i Sverige ändå.
 
- Att invandringen sedan endast skulle kosta 6 000 000 000 kronor per år är också en siffra som jag undrar var han fått ifrån? Hittat på kanske? Regeringen har anslagit 17 000 000 000 kronor till migrationsområdet 2015, vilket är en aning mer, och då räknas inte belastningar på den del av rättsväsendet som inte har med själva asylprocessen in samt massa andra poster. Att Schyffert har fel är således inte så mycket att bråka om, men här är han ändå rätt fiffig och har i sitt exempel räknat upp siffran på 6 000 000 000 kr 20 gånger bara för att visa att hans argument ändå skulle stå starka i ett extrem-scenario. Vad kostar då invandringen? Det är en fråga som jag absolut inte kan svara på, och det finns siffror från 40 000 000 000 kr per år upp till 250 000 000 000 kronor, och allt beror på hur en räknar. Jag konstaterar bara att Schyffert har fel. Så oavsett att Schyffert i sitt extrem-exempel säger att kostnaderna aldrig kan bli så stora, så kan de eventuellt redan vara dubbelt så stora...
 
- Slutklämen är sedan att i Schyfferts normala exempel kostar invandringen varje svensk 600 kr per år och i hans extrema exempel skulle det bli 12 000 kr per år och svensk, och att det oavsett skulle vara värt pengarna. Jag förstår att 12 000 kr för Henrik Schyffert är småpoatis, men för de flesta andra är det väldigt mycket pengar. Jag köper dock till viss del argumentet, att vi borde hjälpa de i nöd, och att vi har råd att göra det istället för att åka på "lakritsprovning i Norge". Personligen anser jag det dock då vara intressant att även ta i beaktning att det lever 1 000 000 000 människor i fattigdom i världen, 50 000 000 på flykt, och bara av intresse för er som inte vet, den tredje största gruppen av asylsökande till Sverige är från Balkan...
 
Jag har fortfarande inget emot Henrik Schyffert och jag tror att han skrivit det här inlägget i naiv välmening, men jag aktar mig från att göra inlägg angående politiken i Angola eftersom jag inte har någon insikt i den, och jag anser att Henrik Schyffert borde tänka lite likadant...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0