Varför, varför, varför!!!

Henrik Schyffert, som jag normalt ser upp till, gjorde bort sig med ett ogenomtänkt och okunnigt Facebook-inlägg om invandringen för något halvår sedan, och nu är det Fredrik Wikingssons tur. Igår hade han ett inslag i "Breaking News" om Somar Al Nahers rasistiska krönika i Aftonbladet och Tobias Billströms rimliga kommentar på densamma. För de som besitter en aning kunskap i ämnet blev Wikingssons inslag populistiskt pinsamt. Sverige följer FN:s flyktingkonvention, och går lååångt över den vad gäller att bevilja uppehållstillstånd, men oavsett, så måste du ha skäl. Det räcker inte med att bara säga "att jag behöver bo i Sverige" för att reglerna i konventionen ska gälla, vilket Fredrik med redaktion verkar tro. Somar skriver inte heller att hon hade fem års helvete i Sverige, utan att det tog fem år innan hon fick svenskt medborgarskap. Det är möjligt att Wikingsson vet att Somar anser hela sitt liv i Sverige vara ett rent helvete, men jag tror inte det är fallet, utan antagligen vet han inte att det är skillnad på uppehållstillstånd och medborgarskap. Det är sorgligt att Wikingsson, som jag annars gillar starkt, måste göra bort sig så.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0