Tillbaka från Gotland

Nu är jag hemma igen efter några bra dagar på Gotland.
 
14 maj 2015
 
Jag fick förmånen att låna päronens V50 för att kunna ta mig till Gotland, så först hämtade jag den i Hallsberg, för att senare ta mig emot Sthlm. Det blev ett första stopp på Telefonplan för att möta upp mitt resesällskap, och för att kika lite på Konstfack-elevernas examensarbeten. Inte något ställe jag trodde jag skulle hamna på under mitt liv, men så blev det. Besöket var varken bu eller bä, och de närvarande var en heterogen samling kultursvenskar.
 
Båten gick från Nynäshamn så vi åkte sedermera dit, och vi kom fram rätt tidigt, så det blev lite promenerande runt i det inte så västkust-mysiga Nynäshamn. Till slut kunde vi åka på båten för att åka till Visby, och resan tog tre timmar. Framme i Visby for vi iväg till vårt bokade hotell Tott, som är beläget nere vid havet 10 minuters gångväg från ringmuren runt gamla delen av Visby.
 
15 maj 2016
 
Efter att ha intagit den förhållandevis bra frukost som hotellet serverade åkte vi upp mot Fårö på norra Gotland, och efter både en bil- och båtresa var vi framme. Vi tog först en titt på stranden Sudersand, som i nuläget inte var så där jättehärlig.
Sudersand och jag. Skulle tro att det är mer folk på sommaren...
 
Nu var vi hungriga så vi stannade till vid Kutens Bensin som är en blandning mellan skrotupplag och restaurang. Det serverades crêpes och galetter, och vi valde att äta galetter, vilket nog var något jag aldrig hade hört talas om förut. En galette är vad jag förstår en grövre crêpe som påminner om en pannkaka med massa godsaker på.
En galette!
 
Vi tog sedan en sväng till naturreservatet Digerhuvud där Sveriges största raukområde finns. Raukar är gamla eroderade korallrev, som ser ut som stenar som hamnat lite fel.
Rauken och jag.
 
Färdigraukade tog vi sedan båten tillbaka till Fårösund och fortsatte söderut mot Visby med ett kort stopp i Slite.
 
Kvällen spenderades med en flaska Langhe nebbiolo och lite mat på den mysiga italienska restaurangen med det påhittiga namnet Italienaren. Trevligt ställe!
 
16 maj 2015
 
Denna dag åkte vi söderut istället med siktet inställt på Hoburgsgubben som är en känd rauk på södra Gotland, och den ser verkligen ut som en gubbe.
Hoburgsgubben.
Det var även rätt vackert runt gubben.
 
Vi kände oss ganska snart klara med detta och fortsatte sedan vår resa genom att åka tillbaka norrut mot Visby, med den skillnaden att vi åkte en annan väg. Vi stannade bland annat till i Klintehamn och käkade lite lunch i Tofta Strand på Nyman's Pizzeria.
 
Tillbaka på hotellet gick vi ut och sprang en sväng, samt tränade lite i utegymmet som finns i anslutning till hotellet.
 
Hungrigt var det nu, och denna kväll bokade vi bord på den libanesiska restaurangen Beyrouth och drack gott libanesiskt vin och käkade några meze-rätter. Kanske inte lika mysigt och trevlig personal som Italienaren, men riktigt bra mat.
Meze-mums!
 
Sedan var det bara att rumla hemåt genom Visby-natten.
 
17 maj 2015
 
Förmiddagen spenderades med en promenad runt i Visby, där vi egentligen inte gjorde så mycket mer än att knalla runt. Väldigt vacker och mysig stad ska dock tilläggas.
Ringmuren, som är förhållandevis intakt.
Stora torget i Visby.
 
På den tidiga eftermiddagen åkte vi till Lummerlundagrottan, som precis som mycket av det jag skrev om under USA-resan, är en plats som jag velat besöka sedan jag läste om den i mellanstadiet. Där fick vi se en film om grottan och hur den upptäcktes, och sedan besöka de delar som är möjliga att besöka utan båt eller dykutrustning, vilket är några "salar". Rätt intressant att stalaktiterna växer en centimeter på 200-år. Jag förstår att de inte ville att en skulle ta på dem :-).
Vid den svåra, eller ursprungliga, ingången till Lummerlundagrottan. Det finns en sprängd ingång och utgång för oss turister.
 
Vi stannade sedan till vid rauken Jungfrun i Lickershamn en snabbis för att senare inta en pizza i Lärbro.
Rauken Jungrun.
 
Mätta åkte vi sedan tillbaka till ett kallt och vindpinat Visby där vi såg filmen "Mad Max: Fury Road" som är en snyggt filmad biljakt i två timmar, och inget som satte några större avtryck.
 
Efter filmen gick vi runt en sväng i Almedalen, men vädret var värdelöst så jag ville mest gå till bilen :-). 
Almedalen.
 
En halvblåsig båtresa senare var vi sedan tillbaka i Nynäshamn.
 
Det verkar som jag glömt laddaren till kameran på hotellet, vilket är KLANTIGT!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0