Varmt i Bukarest

Vi är nu hemma från Bukarest, och det är slitet så slitet.

20 november 2015

Klockan 04.50 ringde klockan på morgonen/natten eftersom flyget gick från Skavsta 08.30. Tidig morgon alltså. Det första som hände var att Robert hörde av sig och informerade om att han inte kom in bilen på grund av att det snöat och låset frusit. Det blev några minuters irriterad trött panik innan han åter hörde av sig och uppgav att han löst problemet. Vi kom således iväg, och det i ungefär planerad tid. Bilen hade sommardäck, vilket oroade oss lite, men det gick bra, trots att det nog stundtals var halt.

På Skavsta träffade vi ett par bekanta till Robert, Robert känner iofs halva Sverige, men vilket ändå var överraskande :-). Det var sedan Wizz Air som tog oss ned till Bukarest, och det tog nog dryga två timmar att flyga dit. Jag spenderade flygtiden med att läsa en Ingmar Bergman-biografi.

Nere på Henri Coanda Airport i Bukarest var det rörigt. En ganska liten flygplats med mycket folk. Av någon anledning är taxi-systemet som så att en ska ta en biljett i en automat, och sedan vänta in den taxi en fått bokad, istället för en vanlig taxi-kö där en bara tar den taxi som står längst fram. Detta system låter kanske inte så dumt, men när inte alla riktigt vet hur det fungerar, eller att någon bokar ett par olika taxis, eller hoppar in i en taxi som inte är bokad, faller hela systemet. På vår biljett stod det att vi skulle vänta i tre minuter, men vår bokade taxi verkade inte dyka upp, så vi tog en annan till åtminstone en rumäns stora bestörtning, och förstörde säkert för någon som hade bokat den taxin vi tog. En himla röra var det!
Allt folk som väntade på just sin bokade taxi.

Efter en 30-40 minuters taxi-färd som kostade omkring 60 svenska kronor var vi framme vid hotellet (Europa Royale), och det visade sig vara ett både fint och lugnt hotell precis i utkanten av gamla stan i Bukarest.

Hungriga var vi nu, och med tanke på att klockan är en timme före i Bukarest i jämförelse med Sverige så hade det hunnit blivit eftermiddag. Vi valde att gå till en lokal restaurang i gamla stan vid namn Taverna Covaci. Det var en alldeles utmärkt restaurang med traditionell mat, vilket oftast innebär rätter med rött kött.

Vi ansåg nu att vi kunde behöva en power-nap så att vi skulle orka med kvällen efter den tidiga morgonen. Något mer utvilade blev det sedan baluns. Jag tror vi hann med fem olika barer, och en panik-attack, innan vi till slut avslutade kvällen på en klubb med hård house-musik vid namn Control. Med tanke på att ölen kostade ungefär 20 kronor styck och drinkarna 40 kronor styck, så var det inte speciellt belastande för plånboken att vara runt på diverse olika ställen.
Tröja är onödigt som DJ. Det var alltså "live-DJ's" som spelade sin egen musik.
På klubben träffade vi människor från världens alla hörn, här med lite lokala förmågor.

Generellt brukar jag inte gilla den här sortens musik, men jag måste nog revidera det lite granna, för den här klubben var bra.

Vi avslutade kvällen med kebab runt 6-7 på morgonen, så det blev en lång dag/natt.

21 november 2015

Den här dagen började lite senare än dagen innan, och började först med en längre promenad, och sedan en "free walking-tour" vid start klockan 15.00. Turen var bra, men det var överraskande mycket deltagare, vilket inte gjorde den så gemytlig som sådana här turer ibland är. Guiden var dock riktigt bra, och vi gick främst runt i gamla stan i Bukarest.
Parlamentspalatset som Ceaucescu tyckte var bra att uppföra istället för att lägga pengarna på något vettigare. Världens näst största adminstrativa byggnad efter Pentagon. De andra byggnaderna i förgrunden är rätt typiska för Bukarest, betong-klossar med reklamskyltar på.
Vlad III Dracula som är modellen för Bram Stokers Greve Dracula. Främst en härskare som kämpade mot Osmanska Rikets expansion, och som hade en förkärlek för att tortera folk. Favoriten var att sätta människor på pålar längs vägar. Jag är osäker på om han har någon egentlig koppling till Bukarest, eller varför den här statyn stod här, men det finns säkert någon bra förklaring :-).

Turen tog dryga två timmar, och när den var över var det kväll igen. Vi hade bestämt att vi skulle möta upp Roberts bekanta, och sagt och gjort så hamnade vi på en libanesisk restaurang vid namn Finikia. Vi delade på en grilltallrik.

Vi gick sedan till ett par olika barer varav en hade det intressanta namnet Finnish, och en finsk flagga på utsidan. Om det egentligen fanns någon annan finsk koppling är svårt att säga :-). Vi gick sedan tillbaka till vårt hotell för att bland annat fråga om tips på klubbar i Bukarest. Vi blev rekommenderade en klubb vid namn Bamboo Club. Det visade sig vara en mycket speciell klubb, där jag tror att till och med klubbarna i Las Vegas har svårt att hävda sig. Tyvärr var inte klubben så mycket för oss med anledning av att det mest verkade handla om att visa hur mycket pengar en har, och helst sitta i någon av alla mängder av soffor med ett helrör och juice. Som grädde på moset var det även kvinnliga dansare som dansade på piedestaler :-). Men annars var klubben grymt läcker med skärmar till väggar och en extrem ljus-show.
Intressant ställe som antagligen tilldrar sig en hel del skumma typer... Vi blev inte så väldigt långvariga dock eftersom det inte riktigt var vårt typ av ställe.

Vi tog istället en taxi för 20 kronor till klubben Control där vi var kvällen innan.
Några aningar mindre flashigt men mycket bättre på Control.

Vi var dock rätt sega, och när jag efter att ha kommit på mig med att försöka kissa i handfatet, som såg likadant ut som pissoaren, kände jag att nu behöver jag sova och gick hem med ett kebab-stop på vägen. Robert oh Tobias stannade dock kvar lite längre. De är yngre och starkare :-).

22 och 23 november 2015

Jag vaknade av att städerskan ville städa vårt rum omkring 14.30, så det blev alltså inte så väldigt mycket av den här dagen. Vi bestämde oss ialf för att gå ut och äta. Vi hamnade på ett nyöppnat ställe vid namn Trattoria Sicilia, där de tillagade diverse kött i vedugn. Bra mat, men en underlig servitris :-). Antagligen var det en del språkförbistringar, men hon hade lite svårt att förstå våra beställningar, och som det verkade fick Robert exempelvis inte beställa bröd till sin mat eftersom han hade polenta till sin maträtt :-). Hon hällde även upp vatten till kanten av glasen :-).

Vi flanerade sedan runt i ett köpcentrum, men köpte inget, och gick sedan vidare till ett franskt café för att äta ostkaka, eller vad det nu var? Robert hade någon utläggning som jag inte förstod om skillnaden mellan cheese-cake och ostkaka :-). Det var dock inte slut på ätandet där, utan vi gick sedan vidare till en pub för att kika på derbyt mellan Dinamo och Steaua Bukarest, som Dinamo sedermera vann, till många av pubens besökares förtjusning.
Jag tror dock att det slutade 3-1.

Sedan gick vi tillbaka till hotellet, för dagen efter gick flyget hem till Sverige 06.10 på morgonen, så det var bara att stiga upp 03.50 imorse. Som ni förstår har sömnen blivit lidande under den här resan, och just nu är jag inte en stark människa :-). Med tanke på den tidiga flygtiden var vi dock tillbaka i Örebro rätt tidigt på dagen idag, vilket var skönt, men det betyder inte att jag gjort väldigt mycket vettigt idag.

Resan hem gick trots kyla, snö, trötthet och sommardäck alldeles utmärkt.

Summering

- Det är billigt i Bukarest, speciellt taxi
- Service-personal verkar inte ha som mål att verka trevliga
- Rökförbudet har inte hittat dit
- Hela Bukarest verkar vara i mindre chock efter klubb-branden för några veckor sedan
- Det finns tiggare även i Bukarest, även om de främst gick omkring och tiggde (tiggeri är eventuellt förbjudet)
- I gamla stan fullständigt kryllar det av barer
- Det finns en del turister i stan, men inget en märker av något direkt
- Hus och byggnader är i många fall rätt risiga

Angående rubriken, så var det uppåt 15 grader när vi var där, men det skulle ändå dras på med värme inomhus, vilket gjorde det väldigt varmt överallt.

Generellt är jag mycket positivt överraskad av Bukarest!!!