Bara pinsamt utan perspektiv...

...men vi börjar med lite mer allmänna händelser :-).
 
Eftersom det är mer eller mindre kaos i Sverige för tillfället med anledning av den höga inströmningen av immigranter till Sverige, så blev det arbete för mig till kl 21.00 i fredags, så således hände de inte så mycket annat för mig under den kvällen.
 
Igår hann jag dock med lite saker. Först kikade jag lite kort på ActionRun som var här i Örebro, och vilket såg riktigt roligt ut, och jag blev rätt sugen på att vara med nästa gång det sker. På kvällen var jag och Tobias en sväng till Stora Örebro, och en sväng till Harrys. Var ganska lugnt och rätt skoj. En tjej på Harrys undrade vad jag hade för agenda för kvällen? Vad är det för jävla fråga? Alla som gör något har väl en agenda oavsett om det är att ha kul, dansa, supa, ligga eller allt i kombination. Folk tänker för mycket... Skit i andra och gör det du känner för är väl ett rimligt motto att leva efter?
 
Jag har sett filmerna "Dog Day Afternoon" och "Wolf of Wall Street", och båda var bättre än jag trodde att de skulle vara.
 
Så till rubriken. Malena Ernman är ständigt igång med överhumanistiska inlägg om hur dumma alla rika länder är mot alla migranter, och hur hemskt det är att människor drunknar på Medelhavet. Vänner jag har på Facebook länkar skiten, så att jag råkar se och läsa det. Nu var det tydligen någon mer båt som kapsejsat och några fler migranter hade drunknat, och av dem var några barn, och det tog Malena Ernman upp med frågan (fritt refererad) "när ska vi få ett slut på det här"? Det finns knappast en människa på denna jord som tycker det är bra att barn drunknar, men vår kära Malena Ernman måste dock vidga vyerna lite. Vad vill hon? Att hela Medelhavet ska vara övervakat av båtar? Att alla som vill komma till Europa ska transporteras hit? Jag ska vidga perspektiven lite för henne nu med lite siffror. Omkring 3500 migranter drunknade på Medelhavet förra året, och i år har omkring 2500 migranter drunknat hittills. Givetvis hemskt, men i Sverige drunknar omkring 100 människor varje år, och i världen drunknar omkring 300 000 människor varje år och hälften av dem är barn under 15 år. Frågan är var pengarna ska gå? Till att lära fattiga människor att simma eller patrullera Medelhavet efter folk som själva valt att sätta sig i överfulla båtar, och i många fall utan flytvästar. En annan siffra i sammanhanget är att det dör en si så där 500 000 till 1 000 000 människor i malaria varje år, varav flest barn. Malaria kan vara svårt att skydda sig helt emot, men det går att göra en enorm skillnad med resurser. Så ni så kallade humansiter där ute med Malena Ernman i spetsen, vad ska pengarna läggas på?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0