Småtrevlig vecka

En rätt lugn vecka har det varit utan direkta utsvävningar. Jobb, träning, inscanning av lite bilder och tittande på dokumentärer. Lagom nördigt och lagom avkopplande. 
 
Det har diskuterats lite i veckan om att sjunga med i nationalsången eller inte innan en representerar svenska landslaget i fotboll. Ganska banal diskussion kan tyckas, men ändå inte. Sveriges genom tiderna överlägset bästa fotbollsspelare som lärt sig dölja sina osäkra sidor med ett lite fånigt macho-yttre sjunger aldrig med och nu läste jag att Astrit inte heller gör det. Egentligen tänker jag att det är väl upp till var och en att sjunga med eller inte, vad spelar det för roll? Men så tänker jag lite längre och tänker vad är egenligen deras anledning? Vad ska ett landslag representera? Ska vi ha landslag? Jag får det inte att gå ihop i huvudet, delvis känner jag att en inte borde få spela i ett svenskt landslag om en inte anser sig vara svensk (vad nu det är egentligen?) samtidigt som jag förstår att det är omöjligt att utröna och helt går emot det jag håller väldigt högt - den personliga friheten. Om anledningen till att inte sjunga den svenska nationalsången är stoltheten till sitt ursprungsland, borde en inte representera det landet då? Det här är mer komplicerat än vad det först verkar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0