Ett dygn i Madrid

Det var hutlöst kallt när jag lämnade Örebro igår, och det är inte speciellt varmt i Madrid heller, men här är det ialf 0-5 grader och soligt och blåsigt. Trots kylan lyckades dock Swebus ta mig till Arlanda utan bekymmer.

På Arlanda fick jag bevittna id-kontrollerna för första gången, för när planet från Madrid kom var det gränspoliser vid gaten och frågade efter pass och boarding-kort. Det verkade rulla på rätt fort ändå.

Att flyga till Madrid tar rätt lång tid, nästan fyra timmar, och den tiden spenderades med P3-dokumentär och en bok om Ingmar Bergman.

Framme på Barajas i Madrid mötte jag upp mitt resesällskap och tog buss och t-bana för att komma in till hostelet (CH Prada) som har visat sig vara lyhört, men som ligger mitt i centrala Madrid med gångavstånd till det mesta. Vi var framme på hostelet vid ca 19.00 så det var inte så mycket mer att göra än att gå ut att äta. Vi hade bokat bord på den traditionella restaurangen La Bola för att inmundiga traditionell mat från Madrid. Det vi beställde kallas för cocido madrieno och är en soppa med en massa kött, korv och kikärtor och allt serverat i ett slags lerkärl. Det var väldigt mättande, och stället var genuint, men överraskande mycket turister var där.
Först åt en det här...
...och när det var uppätet kom servitören och hällde upp resten som såg ut så här :-).

Sedan blev det hem för att sova, men på vägen stötte vi på den här reklamen.
I Katalonien där jag främst hängt det senaste året är tjurfäktning förbjudet men här i Kastilien är det andra bullar.

15 januari 2016

Det blev en anorlunda frukost ur svensk synpunkt denna dag. Vi gick till den klassiska chocolaterian San Gines, som har öppet 24/7, för churros i choklad. En riktig sockerbomb på morgonen, men gott :-).
Ingången till den synes rätt gamla restaurangen.

Socker-dopad vad det sedan dags för dagens stora begivenhet - ett besök till konstmuseumet Museo Reina Sofia. Museumet är främst känt för Picassos La Guernica som finns där, men det finns även mycket Dali, Miró, Gris osv.
Ingången till Museo Reina Sofia.

Huvudanledningen till att vi gick dit var för att se La Guernica, vilken var mycket större än jag hade förväntat mig. Tyvärr fick en inte ta bilder på målningen, vilket var lite underligt eftersom det var helt ok att ta bilder på de flesta andra målningarna. Tanken var att vi skulle spendera ett par timmar på museumet, men det blev nog ungefär det dubbla med lite matpaus.
En nyfunnen favorit blev inte helt oväntat Dalis "The Great Masturbator" :-).
Juan Gris och hans instrument.

Efter de här timmarna var vi rätt trötta och funderade på vad vi skulle göra hänäst, och det slutade med att vi stannade på ett ställe för att provsmaka det lokala ölet Mahou. Sedan gick vi tillbaka till hostelet för en power-nap.
På vägen hem till hostelet tog jag lite bilder på Madrid och ungefär så här såg bebyggelsen ut generellt. Precis som en tänker att det ska se ut i Spanien :-).

På kvällen sedan blev det tapas. På gatan Calle Cava Baja finns det en mängd tapas-barer och restauranger så vi valde att gå dit. Efter att kikat runt lite föll valet på en tapas-restaurang vid namn Esteban.
Vi beställde in tjursvans, manchego-ost, någon slags blodpudding och något mer. Gott och mättande var det.
Så här såg inredningen ut på Esteban och det var inte alldeles ovanligt att restaurangerna var inredda med foton på olika kändisar med mera som varit där tidigare.

Sedan blev det en vermouth innan vi gick tillbaka till hostelet för att försöka sova. Sömnen blev dock väldigt lidande. Jag skrev tidigare i inlägget att det var lyhört där vi bodde, men under den här natten var det stora gäng som fick för sig att stå och gapa under vårt fönster. Framåt morgonkvisten blev det dock lugnt, så vi fick några timmars sömn trots allt.