Döda havet, Palestina, Masada och partaj

14 april 2017

När jag var liten så läste jag om, eller såg på TV, jag minns inte riktigt, en mängd olika platser i världen som jag blev faschinerad av. Några av dem var Mount Rushmore, Old Faithful i Yellowstone, Tjernobyl och Döda havet. Det är säkert fler, men de ligger nära till hands i minnet. Alla dessa har jag numera besökt, och nu senast var det Döda havet.

Vi hade hoppats på att få i oss lite frukost innan turen började, men alla butiker visade sig vara stängda denna morgon. Jag vet inte om det berodde på att Pesach firas här nu, eller om det bara var tidigt. Hursomhelst så fick vi börja vår tur på tomma magar, men förutom det så rullade allting på. Efter att ha blivit upphämtade av en minibuss fortskred sedan turen efter ett bussbyte med en större buss.

Bussen tog oss först igenom Jerusalem för att sedan puttra vidare genom Västbanken emot fästningen Masada. Detta att resa genom Västbanken är säkert inte så märkligt, men vi blev lite förvånade. Vi behövde dock inte visa några pass för det (vi hade inte heller med oss några pass) och bussens registreringsskyltar var det enda som kontrollerades när vi passerade "gränsen" till Staten Palestina.

Det första stoppet skedde på den plats där dödahavsrullarna har hittats genom åren. Vi fick dock inte gå ut ur bussen där, men kunde ialf ta lite bilder på platsen från bussen.
Qumran, och här i krokarna har dödahavsrullarna hittats. Exakt var vet jag dock inte.

Det andra stoppet blev på Ahavas fabrik på Västbanken. Det är en israelisk bosättning på Västbanken där det tillverkas diverse skönhetsprodukter som är baserade på mineralerna från Döda havet. Jag köpte dock bara lite frukost för att mildra hungern :-). När vi åkte därifrån fick vi efter att ha åkt någon mil vända eftersom vi glömt ett äldre par vilka under resten av tiden var väldigt rädda för att bli bortglömda igen :-).

Vi åkte sedan igenom En-Gedi lite snabbt innan det var dags för fästningen Masada.

För att komma upp till fästningen Masada kan en antingen gå eller åka linbana, och vi åkte linbana :-).
Linbanan till fästningen Masada.

Förutom att Masada är en ruin och ett bra ställe för utsikt över Döda havet är den även känd för att dess invånare en gång i tiden utförde ett kollektivt självmord efter att de belägrats av romare. Även om det nu är sant eller inte så har det ändå blivit en viktig sak för israelerna.
Lite av Masada på klippbranten. Jag blir alltid imponerad över hur de lyckas bygga sådana här fästningar med mera på så ogästvänliga platser. Det måste vara ett jävla jobb, speciellt när det här ofta även är väldigt varmt.
Utsikt över Döda havet från fästningen Masada.

När vi kände oss klara med Masada tog vi linbanan tillbaka ned till bussen för att äntligen åka till Döda havet.

Döda havet ligger dryga 420 meter under havsytan och är därmed den lägsta platsen på jordens yta och vattnet i sjön består dessutom av mer än 30 procent salt. Det är därmed inte rekommenderat att dricka eller få vattnet i ögonen :-).
Öl gick bland annat att köpa i den här låga baren :-).

Eftersom det är så väldigt salt i Döda havet flyter en utan problem. Trots att det var varmt i vattnet så badade vi inte så väldigt mycket för så himla kul är det inte att bada enligt min uppfattning. Hursomhelst var vi i vattnet ett par gånger och att flyta var verkligen inte något problem. Det var däremot lite svårt att gå i vattnet eftersom bottnen består av lera och sten vilket leder till att en med ena benet sjunker ned en halvmeter för att med andra beten komma emot en sten och inte sjunka ned något alls. Det faktumet ledde till att det blev knöligt att gå och att det var lätt att ramla. Med anledning av att det inte var rekommenderat att ha huvudet under vattenytan så blev det lite lurigt. Jag trillade också en gång och började blöda lite på foten :-(.
Stranden vid Kalia beach vid Döda havet.
Jag som flyter. Jag borde dock ha köpt en tidning så att jag hade kunnat ta den klassiska bilden där en läser tidning flytande :-).

När vi sedan badat klart var det dags för återresa till Tel Aviv.
I Jerusalem ser det delvis ut så här med mur. Det är palestinier som bor bakom den här muren, och att husen är byggda så nära muren berodde enligt guiden på att de ville ha nära till Israel där de ofta arbetar. Jag har inte riktigt förstått hur enkelt eller svårt det är för israeler och palestinier att åka in och ut från Västbanken, men för de som arbetar verkar det inte vara några problem, och som turist var det verkligen inga problem.

Vi var tillbaka på hotellet vid 19.00 tiden, men det blev inte mycket rast och vila... Vi hade nämligen bestämt oss för att partaja lite denna långa fredag och så blev det.

Först behövde vi dock äta och det blev middag på Little Prague. En inte helt förvånande tjeckisk restaurang och pub som serverade tjeckisk mat. Jag beställde någon slags fågel-klubba (minns inte vilken fågel det var) och Bias fick en enorm portion innehållandes någon fläskrätt. Det var gott, men dagen efter blev jag riktigt dålig i magen. Jag kan dock inte vara säker på att det var på grund av maten, men det ligger nära till hands att misstänka.

Eftersom vi inte känner till Tel Aviv så bra så hade vi undersökt om det fanns några "pub-crawls" att joina och vi hittade en som verkade bra. Den startade på Beachfront Hostel men när vi stod där utanför blev vi lite villrådiga, men till slut gick vi in på hostelet och hängde på. Det var ett ganska stort gäng som var med varav många från Tyskland och några från bland annat Spanien, Sverige, Slovakien och Holland. Det var kul och vi besökte tre olika barer innan vi avslutade på nattklubben Bootleg där det spelades elektromusik. Det blev sent och vi var tillbaka på hotellet kring 05.00 på morgonen. Lång dag således...