Fel man på fel plats...

17 april 2017

Åter en tidig morgon således, men vad gör en inte för att få åka till Jerusalem och Betlehem. Jerusalem har jag väl ansett vara på riktigt rätt länge men Betlehem har alltid känts som något taget från Tusen och en natt eller något...

Till skillnad från turen ett par dagar innan så var vi endast en liten buss denna gång vilket alltid är mycket trevligare, och det blir även lättare att lära känna nytt folk om en vill.

Turen började med att vi stannade på en vägkrog som hette Elvis. Oklart varför vi stannade där, speciellt när det skedde typ en knapp timme efter att vi lämnat Tel Aviv. Det verkade även som alla turister som var på någon tur någonstans stannade där. Rimligtvis så får bolagen som ordnar turerna provision på försäljningen eller något. Jag köpte en bulle och en kaffe och fick en "snygg" kopp "på köpet" :-).

Sedan var vi snart framme i Jerusalem och vi började med att stanna uppe på Olivberget för att få en bra överblick av gamla staden i Jerusalem.
Nästan lite overkligt med Klippdomen i mitten och al-Aqsamoskén bakom trädet till vänster.

Sedan tog vi bussen ned till gamla staden i Jerusalem och parkerade i ett parkeringshus. Sedan började vi knalla runt i gamla staden i Jerusalem. Vi började med att besöka Heliga gravens kyrka som ska ligga på den plats där Jesus blev korsfäst. Här var det otroligt mycket folk som tog det här väldigt seriöst. De var helt tokiga för att få ta på den plats där Jesus skulle ha blivit korsfäst och sedan insvept efter att han dött. Jag var väl inte lika inspirerad som dem, utan jag ser väl snarare kristendomen som ett väldigt lyckat PR-jippo.
Precis här ska Jesus ha blivit korsfäst och oavsett om det nu är så eller inte, så är det absolut en historisk plats.
...och där nere ska Jesus blivit insvept efter sin död vilket även syns på den något kända målningen till höger i bild.

Vi besökte även en tom gravkammare som ska vara någon slags symbol för Jesus uppståndelse. Han lär väl knappast ha begravts just där dock eftersom det ska ha varit i en grotta. Iofs kan väl gravkammaren stå på samma ställe.
Utanför Heliga gravens kyrka fanns det en del människor som tog det här lite seriösare än jag...

Sedan blev det att knalla ned längs Via Dolorosa, vägen där Jesus ska ha burit sitt kors upp till Golgata för att bli korsfäst.
Via Dolorosa.

Sedan var det dags för Klagomuren eller Västra Muren som är en bättre benämning och vilken är en plats som är oerhört viktig för judarna. Jag fick ta på mig en kippa för att få komma fram och känna på muren. Jag kände mig inte helt bekväm, men det är samma där, det är en plats med en oerhört intressant historia. Jag vet inte om det alltid är så, men när vi var där fick vi inte ta några foton vid själva muren.
Här uppifrån var det dock inga problem att ta foton, så det är Västra Muren som är där nere vid allt folk.

Efter en kort lunchpaus var det sedan dags att lämna Jerusalem för att åka till Betlehem istället. I bussen dit somnade jag till lite och när jag vaknade såg jag ett gäng israeliska soldater utanför bussen som stod och siktade på något med sina vapen. När bussen sedan fortsatte köra åkte vi förbi massa unga gossar med palestinska flaggor och stenar i händerna. Tydligen hade det precis varit lite upplopp på platsen med stenkastning, däckbränning och tårgas. Nästan lite väl spännande! Det var dock inget som drabbade oss.

Vi åkte sedan till Födelsekyrkan, den kyrka som ska anses ligga på den plats där Jesus föddes. Här var det också väldigt mycket folk. Vi fick även en annan guide i Betlehem. Den vi hade i Jerusalem och på resten av turen var riktigt bra, men här i Betlehem var det bara rörigt. Vi föstes runt som djur. Antagligen för att det var så mycket folk och att allt inte var så värst organiserat från början, men det kändes inte speciellt trevligt. Vi fick dock lite snabbt gå runt i kyrkan och se den plats där Jesus ska ha fötts.
Precis här kan Jesus ha fötts och alla skulle givetvis ta på platsen.

Sedan fick vi vara nöjda med den här dagen i Bibelns fotspår och jag somnade i bussen tillbaka till Tel Aviv.

När vi var tillbaka i Tel Aviv gick vi ut för den sista middagen under denna resa. Vi valde restaurangen La Repubbica di Ronimotti som låg i närheten av vårt hotell. När vi beställde så började servitrisen prata svenska. Lite förvånande för så mycket svenskar verkade inte befinna sig i Tel Aviv. Hon var dock svensk/israel och dotter till den rätt kända journalisten Nathan Shachar. Antagligen beroende på att vi var svenskar så bjöd hon sedan på en tiramisu, vilket blev ett väldigt fint avslut på en fantastisk resa.

Några tankar om Tel Aviv. Vilken partystad! Förvånande dyrt! En stad där det både finns stad och strand. Det hände, att vad som såg ut som civila människor, gick runt med automatvapen. Jaha där sitter en snubbe med ett automatvapen och äter middag... Tel Aviv kändes dock väldigt säkert och trevligt.

Vi åkte sedan till flygplatsen 03.00 på natten eftersom planet till Kiev gick 05.30 på morgonen. I säkerhetskontrollen på Ben Gurion-flygplatsen blev vi extra kontrollerade av någon anledning. Resan hem gick dock bra.