Framme i Tel Aviv

Nu är vi framme i och har sovit en natt i Tel Aviv. Klockan är en timme mer här en hemma och valutan shekel får en gångra med 2.5 för att förstå vad något kostar i svenska kronor.
 
Det var mycket folk på Arlanda, och trots att vi var i rätt god tid var det raka spåret från incheckning till flyget. Vi hann inte med något annat än att köa i diverse säkerhets- och passkontroller. Ingen tid för en öl innan flyget således.
 
Det var åter Ukrainian International Airlines (UIA) vi flög med, så vi bytte i Kiev. Planet till Kiev var väldigt trångt och de hade endast en matvagn. Detta ledde till att det tog väldigt lång tid tills de kom för att erbjuda mat och dryck. Det var även gjort så att endast toaletterna längst bak i planet fick användas av oss vanliga resenärer, detta gjorde att flygvärdinnorna ständigt fick köra matvagnen till mitten eller utkanterna av flygplanskroppen för att släppa förbi nödiga passagerare. Det tog långt tid och föreföll märkligt.
 
När vi gick ned för landning bland molnen började lätt turbulens, men ingen varning utfärdades, så folk stod upp i planet osv, då ryckte det till ordentligt i planet, det värsta jag någonsin varit med om, så folk trillade nästan omkull och en mängd dryck spilldes ut. Det blev lätt panik bland flygvärdinnorna när de försökte få folk att sätta sig och spänna fast sig. Jag fick lugna en tant bredvid mig med att vi nu kommit igenom molnen och att det därmed kommer vara lugnare till landning, vilket det även var. 
 
På flygplatsen i Kiev (Boryspil) käkade jag på Spirito di Itiliano, vilket bör vara tänkt som en ok restaurang, men det var så där :-). Servitrisen rekommenderade att en pizza var speciellt bra och ville även sälja någon slags stor muffin :-). Oerhört märkligt!
 
Vi flög även med UIA ned till Tel Aviv, och på den resan var det samma problem med matvagnen, men det var mycket bekvämare och jag och Bias hade turen att ha en ledig plats mellan oss trots att planet i övrigt var fullt. Jag flirtade även med en vad jag gissar ettårig palestinsk flicka som satt framför mig :-). Otroligt gullig :-).
 
Framme på Ben Gurion i Tel Aviv gick allt väldigt smidigt. Vid passkontrollen fick jag bara lite frågor om vad jag skulle göra i Israel, vem jag reste med och om jag kände någon i landet osv. Eftersom Bias var bakom mig fick han bara frågan om han reste med mig. Ingen längre intervju så att säga. Sedan hittade vi snabbt en taxi för att ta oss till hotellet, Hotel 75, som verkar bra! Taxiresan var dock förhållandevis dyr.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0