Ett himla flängande...

Nu är det måndag och jag har inte hunnit skriva något på hela helgen trots ett smärre löfte om det i förra inlägget, och inte heller kommer det här inlägget innehålla någon analys av Dubai :-).

Efter att jag skrivit klart förra inlägget mötte jag upp Danne och vi for iväg till Hornstull för att köpa lite bira och sedan till Telefonplan för att inmundiga samma bira. Något omständigt för en cykelvan örebroare :-).

Innan Nalen tog vi ett pit-stop på restaurang Niklas som verkar sitta ihop med Kåken som jag är mer bekant med. Niklas gav dock inga bestående intryck.

Sedan var det dock dags för mitt första besök på Nalen och det för att se The Naked and the Famous från Nya Zeeland. Efter att ha upptäckt att det inte gick att betala med kort i garderoben fick det bli att se konserten med jackan i hand. Vi fick även varsin öl av ett par okända män som jag antar hade råkat köpa lite för många :-). Den ena tyckte att jag mycket väl var värd ölen eftersom jag hade en Stenströms-skjorta, vilket förvisso inte var sant, det var en Scotch & Soda, men det berättade jag inte för honom ;-).

När vi väl kom in i konsertlokalen träffade vi Marias bror och fick även se förbandet Shell som jag aldrig hört talas om innan.

The Naked and the Famous gjorde sedan en väldigt bra spelning på vad jag uppskattar ungefär en dryg timme.
Yey!

Sedan försökte vi komma in på Soap vilket inte lyckades för att vi inte stod med på listan, så det blev Berns istället där det bara var en salong öppen, vilket var värdelöst, så vi gav upp rätt tidigt. Bartendern glömde dock ta betalt, eller lät någon annan betala, för min Redbull och vodka, så det var lite plåster på såren för denna rätt misslyckade utekväll i Sthlm. Sthlm är väl iofs oftast inte så värst när det gäller uteliv... Det blev istället Max och sedan hem för att sova. Tack för sovplatsen Danne!

Nettbuss hem till Örebro sedan för att upptäcka en väldig röra i lägenheten eftersom de börjat byta stammar. Min garderob har flyttat till vardagsrummet.

Sedan var det tåg till Hallsberg för att med föräldrarna bevittna teatern Stormen i Östansjö. Själva föreställningen var rörig och lite svår att hänga med i, men skådespelarinsatserna var magnifika. Det kändes overkligt att se så bra skådespelarinsatser i Östansjö!
Skådespelarna i Stormen.

Jag lånade sedan mor och fars bil för att åka hem till Örebro och sova, men det betydde ju att jag var tvungen att åka tillbaka till Hallsberg även på söndagen, så det blev ännu mer resande :-). Hursomhelst har helgen varit väldigt bra!!!

Tillbaka i Sverige

Sitter just nu på Sushi Yama på bussterminalen i Sthlm. De har ett sådant där band med rullande sushi som en sett utomlands tidigare, kul!

Ja, vi kom hem till Sverige för några timmar sedan och Nils och Bias har tagit en buss till Örebro medan jag är kvar i Sthlm för att se en konsert ikväll - The Naked and the Famous - men jag är trött som bara den, så får se hur mycket jag får ut av konserten.

Tröttheten beror främst på att flyget från Dubai gick 04.05 inatt, vilket är en otroligt usel tid. Det går inte att sova innan, och att sova på flyget blir även det svårt. Hursomhelst så lyckades jag nicka till på flyget mellan Dubai och Kiev trots att det var lätt överdrivet 35 grader i kabinen, helt galet varmt. Trodde jag hade fått diabetes eller något när jag vaknade otroligt törstig och svettig. Tur att vattnet var gratis på flyget...

Ja, ja, tillbaka till gårdagen. Vi hade ju hela dagen i Dubai så vi hade kunnat göra en massa saker om vi velat, men vi softade mest.

Jag och Bias började dagen med massage. Det fanns på hotellet och de som var gäster på hotellet fick halva priset, så det kostade mig ungefär 300 kr för en timmes massage. Jag valde balinesisk massage som främst innebar inknådande av olja i kroppen. Inte lika hårdhänt som exempelvis thaimassage. Till min milda förbittring var det en man som utförde massagen och det blev nästan jobbigt när jag ombads att ta på mig ett par plastiga kalsonger innan massagen :-).
Är väl inte helt vettigt att lägga upp den här bilden, men jag tyckte det var lite obehagligt när jag var tvungen att ta på mig detta innan massagen :-). Men massagen var riktigt bra, trots mitt milda obehag :-).

Sedan gick vi och käkade på en irakisk restaurang vid namn Samad Al Iraqi. Vi beställde samma sak allihopa, men fick trots det olika maträtter, och dessutom var det otroligt mycket mat. Vi funderade till och med på om vi beställt på fel sätt? Om tanken var att vi skulle dela på varje maträtt vi beställde? Det kom exempelvis in mängder av ris.
Vi fick otroligt mycket mat, och vi lyckades väl få i oss hälften.

Sedan blev det lite shopping i en lokal galleria. Jag köpte ytterligare ett par skor på rea, men annars blev inget annat inhandlat. Det är väldigt många som arbetar överallt i Dubai så en känner sig väldigt påpassad överallt vilket kan vara lite jobbigt. Det blev sedan en kaffe innan vi gick tillbaka till hotellet.

Tillbaka på hotellet försökte vi vila lite, men blev störda ett par gånger av personalen på det överdrivet serviceinriktade hotellet vi bodde på. De ville exempelvis per telefon veta om vi fått det toapapper vi efterfrågat och när vi tänkt checka ut osv. Oerhört störigt när en försöker sova middag. Det blev därför ingen direkt sömn innan vi skulle resa från Dubai, men däremot blev det ytterligare ett besök till Bombay Dining.

Resan till Sverige gick väl sedan bra förutom det jag skrev om värmen på flyget mellan Dubai och Kiev, men en märklig sak var att vi inte fick boarding-passen mellan Kiev och Sthlm i Dubai, utan de var vi tvungna att införskaffa i Kiev.

Ja det var väl det. Ska se om jag orkar skriva ned några sammanfattande tankar om Dubai imorgon.

Den 25 januari 2017 i Dubai

Det blev tydligen en osanning i det senaste inlägget angående att vi skulle till någon bar. Tiden sprang iväg när vi var på hotellrummet och sedan spelade Sverige mot Frankrike i handbolls-VM och när det var slut kände vi att det var för sent för att göra något, så det blev att sova istället. Jag och Bias missade dock första halvleken av matchen eftersom vi gick iväg till den libanesiska restaurangen Al Safadi för lite kvällsmål. Maten var helt ok, men "inget att skriva hem om" så att säga. Sverige förlorade för övrigt :-(.

Fast nu var ju främst tanken att jag skulle förtälja vad som hände under den 25 januari 2017 och inte tidigare.

Dagen började med att vi efter frukost tog en taxi till Mall of the Emirates, och det främst för att kika på den skidbacke som finns där. En aning underligt kan tyckas, men det finns alltså en 400 meter lång skidbacke i en galleria mitt i öknen här i Dubai. Vad det kostar att underhålla detta vill jag knappt veta...?
För att få komma in i själva anläggningen måste en betala en summa pengar vilket vi inte ansåg nödvändigt, så vi bevittnade istället märkligheten från de fönster som vetter från gallerian in i skidbacken.

Annars knallade vi mest runt i gallerian med mig jagandes Pokémon (det finns Wi-Fi lite överallt här). Jag köpte även ett par skor också (det är reor överallt här nu), men annars blev det endast en kopp kaffe innan vi åkte tillbaka till hotellet igen.

Under båda taxi-resorna pratade vi med taxi-chaufförerna om hur de arbetade osv. Tydligen så arbetar en taxi-chaufför i 12-timmarspass varje dag alla dagar i veckan, så inga lediga dagar. Alla är även gästarbetare och det är omöjligt för dem att bli medborgare i Förenade Arabemiraten. De vi pratade med hade även kvar sina familjer i sina hemländer (Nepal och Sri Lanka) och jobbade för att kunna skicka pengar till sina familjer i hemländerna. Den ena sa att han besökte sin familj några månader vartannat år. Utan att dra några förhastade slutsatser så är nog inte steget väldigt långt till att försöka söka asyl i exempelvis Sverige istället. Nu är ju risken att bli utvisad som exemeplvis asylsökande nepales i Sverige överhängande, men om en har, eller påstår sig ha, ett annat medborgarskap bör tanken kännas lockande...

Nåväl, att vi skyndade oss tillbaka till hotellet var för att vi under eftermiddagen skulle ut i öknen för lite olika äventyr.

Mohammed från Pakistan hämtade upp oss i en 4W Toyota, och vi fick senare sällskap av en familj från Irland som nyligen anlänt till Dubai från Australien.

Turen började med att vi kördes ut i öknen (jag frågade om namnet på öknen men jag kommer inte ihåg vilket svar jag fick) till ett ställe där en kunde köra fyrhjuling och köpa lite souvernirer. Då kände vi att det här blir väl något halvdant skit, vilket en inte är helt ovan med efter alla resor...

Tji fick vi dock, för det blev sedermera riktigt trevligt. Vi åkte sedan i en lång kolonn av bilar ut mitt i öknen för fotografering vilket var riktigt härligt. Det var riktig öken med rödgul sand och blåst.
Ökenpojkar!

Efter lite foton blev det ökenrace med bilarna. Vi skumpade runt bland sanddynorna så pass mycket att både Nisse och Bias började känna av illamående, men jag tror trots det att de, precis som jag, tyckte det var riktigt skoj.
Det såg ut så här, men väldigt ofta kördes det snett på sandkullarna osv. Mohammed bedyrade dock att han bara vält en gång, och vi välte inte under vår tur :-).

Sedan blev det ett stopp till för att kika på solnedgången. Nu hade det dock blivit mer blåsigt och rätt kallt, så det var inte helt bekvämt, men vackert.
Inte alls ovackert!

Sedan for vi vidare till vad som vad jag tror skulle föreställa, eller kanske någon gång varit, ett beduin-läger. Där bjöds vi på mycket mat och kunde göra diverse aktiviteter som att rida kamel, röka vattenpipa och åka sand-board. Vi nöjde oss dock att åka lite sand-board och klä ut oss till lokalbefolkning :-).
Lägret.
Efter att vi konverterat blev det så här.

Kvällen bjöd sedan även på en magdansös och någon man som snurrade runt konstant i 10 minuter medan han även hade saker i händerna. Det gick även att köpa öl här vilket var välkommet :-).

När vi sedan åkte tillbaka mot hotellet kändes det som att det tog en evighet på grund av all trafik, trots att Mohammed körde som en biltjuv :-). Hem till hotellet kom vi dock hela och lite sandiga och riktigt nöjda med eftermiddagen.

Väl tillbaka på hotellet blev det att duscha och göra sig i ordning för att besöka ett par barer. Nisse kände sig dock risig och stannade hemma. Jag och Bias valde dock att besöka skybaren The Vault på hotellet JW Marriott. The Vault ligger på våningarna 71 och 72 i hotellet och har därmed en bedårande utsikt. Drinkarna var dyra, omkring 250 kronor, men då bör en räkna in att det är gratis att åka upp till baren. Det är ju nämligen inte alldeles ovanligt att det kostar för att åka upp i byggnader för att se på utsikter. Vi nöjde oss med en drink var, varav min kom in rykandes i en låda, och en öl, som jag dock spillde ut en del av över mig och inredningen, innan vi for vidare.
Utsikten från The Vault med havet till höger.

Vi var sedan lite i valet och kvalet med var vi skulle ta vägen. Klockan hade blivit efter 12, och allt stänger 03 här, så vi var inte så sugna på att åka längre bort, vilket kanske hade blivit roligare, men vi valde att åka till The Music Room som ligger på vägen mot vårt hotell. Där visade det sig vara mer eller mindre tomt trots att ett i mitt tycke väldigt bra cover-band spelade. Även själva lokalen var fräck, men det verkade inte vara "the place to be" under en onsdags-kväll.

Det blev sedan en taxi tillbaka till hotellet efter en relativt lugn och tidig kväll.

Stränder, soukar osv...

Jag tar tillbaka allt jag skrev om att trafiken flyter på bra här i Dubai. Igår när vi skulle ta en taxi till en pub så gick det väldigt segt i trafiken, vilket säkerligen berodde på att vi nu åkte i rusningstrafik.

Vi hade fått tips om att Rock Bottom Cafe skulle vara ett hyggligt ställe för en öl eller två, så därför åkte vi dit igår kväll. Stället visade sig vara en blandning av sport- och rockbar och verkade ganska trevligt, även om det inte var så mycket folk när vi var där igår kväll. Det var dock happy hour så vi fick två öl till priset av en, vilket var bra eftersom en öl kostade uppåt 100 kronor om jag minns rätt. Trots att det spelades väldigt bra musik på stället kände vi oss rätt snart nöjda och åkte istället till en av barerna nere vid stranden. Valet föll på 360 som är en cirkelformad bar ute på en pir i vattnet, och för att komma dit får en åka golfbil :-). 360 ligger dessutom precis bredvid, vad som jag tror är Dubais mest kända hotell, Burj Al Arab. Det var även happy hour där så drinkarna vi köpte kostade oss knappt 100 kronor styck vilket var klart billigare än vad vi hade räknat med. De var dessutom otroligt goda. Vi nöjde oss dock med två drinkar var innan vi åkte hem för att sova. En kul grej i sammanhanget med 360 var att det jobbade en snubbe på toaletten som endast hade som uppgift att ge en tvål, sätta på vattnet och ge en handukar :-).
Burj Al Arab nere vid Jumeirah Beach.
Drink-pojkar!

Idag stod väckarklockan på 09.00 så att vi skulle få sova lite och för att vi skulle hinna med frukosten på hotellet. Vi blev dock väckta tidigare än så på grund av att någon ringde på ringklockan till hotellrummet. Antar att det var någon från personalen, men om de ska städa kan de väl göra det liite senare. Samma sak hände igår eftermiddag när vi skulle ta en liten lur, då ringde det på, och utanför stod någon från hotellet och undrade om vi behövde vatten eller något annat...? Serviceinriktat förvisso, men sjukt irriterande. ...och nej det finns ingen "stör ej-skylt" att hänga på dörren.

Upp kom vi dock och vi fick även i oss frukost. Sedan var vi en aning ambivalenta till vad vi skulle göra under dagen men till slut kom vi fram till att det fick bli ett besök till Mamzar Park som är en park vid en av stränderna vid havet. Det kostade några dirham för att gå in där och ytterligare några dirham för att hyra solstol. Stranden var dock magnifik och det var inte mycket folk där under dagen. Antagligen för att det inte var så varmt. Temperaturen har under den tid vi varit här i Dubai legat mellan 20-25 grader. Nere vid stranden blåste det dock en del så det kändes lite kallare.
Få saker är måttliga i Dubai. Ska det göras en strandpark så görs stranden bred...
Jag antar att de menar att bikini och speedos är för lite kläder, men det kan ju även tolkas som att det är för mycket kläder... På stranden hade ialf vissa av de människor vi såg speedos. Det ska även vara lite kinkigt i Dubai gällande korta shorts osv, men än så länge har vi inte märkt att det skulle vara några problem att ha vanliga shorts eller kjol på sig.

Vi spenderade några timmar på stranden, jag givetvis som vanligt under ett parasoll, innan vi tog en taxi till soukarna här i Dubai, dvs marknaderna. Den mest kända souken här är guld-souken där det säljs guld och juveler. Det är inte så att det är en butik utan hundratals som säljer samma sak. Självklart var det även en himla massa folk som var på en och tjatade om att vi skulle köpa saker, men det hör på något sätt till. Jag köpte dock bara ett vykort och lite choklad :-).
Inne i guld-souken.

Det blev även en lunch på City Burger innan vi även knallade förbi krydd-souken en sväng. Att besöka soukarna är väl värt att göra i Dubai för att få se något som känns lite mer genuint än allt annat här.

Sedan började vi gå tillbaka mot hotellet och gick då längs Dubaiviken som fortfarande fungerar som hamn för diverse varor. Det var ganska intressant att se alla små fraktbåtar med varor till höger och vänster längs kajen. I Europa brukar alla hamnar vara flyttade utanför städerna, men här finns det hamn mitt i stan.
Varor längs kajen i Dubaiviken.

Sedan blev det en kaffe på McDonalds innan vi för någon timme sedan kom tillbaka till hotellet.

Ikväll ska vi väl åter besöka någon bar och äta någonstans.

Burj Khalifa, Dubai Mall osv...

Klockan 08.00 ringde klockan imorse, men det kändes snarare som 05.00. Det var således jobbigt att gå upp. Efter att för första gången provat på hotellfrukosten, som visade sig vara bra, var det dags för dagens äventyr.

En taxi tog oss till Dubai Mall varifrån vi skulle upp i världens högsta byggnad - Burj Khalifa. Burj Khalifa är 828 meter hög med 164 våningar, och byggnaden ser verkligen hög ut när en ser den nedifrån. Jag vet inte riktigt hur högt en får komma som turist, men ialf 452 meter, men då hade vi gått ned en våning när vi såg den uppgiften.
Högt på riktigt!

Vi hade köpt förköpta biljetter till Burj Khalifa så för oss var det inga som helst köer eller andra väntetider för att komma upp i tornet. Allt gick väldigt smidigt. Vi hade iofs lite svårt att hitta ingången eftersom den är inifrån Dubai Mall. Vi gick nästan till ingången för tornets mer permanenta gäster, men en vakt tyckte det var en dålig idé, så vi kom rätt till slut... Det var inte heller så mycket folk uppe i tornet så det var ganska lätt att njuta av utsikten och att ta bilder.
Högt upp på riktigt.

Det sades att det var möjligt att komma upp ytterligare en våning, men när vi trodde att vi skulle ta hissen dit gick hissen nedåt istället, så vårt besök till Burj Khalifa blev lite abrupt avslutat. Det gjorde dock inte så väldigt mycket för vi kände oss rätt nöjda ändå.

Nere i Dubai Mall igen köpte vi varsin kaffe för 70 kr styck... Det är inte billigt överallt i Dubai. Sedan knallade vi runt lite i Dubai Mall som till ytan ska vara världens största, och den innehåller förutom butiker en fullstor hockeyrink, ett gigantiskt akvarium med mera...
Ja varför inte göra ett vattenfall av en av väggarna... Mycket i Dubai är en aning för mycket.

Vi köpte dock inget, men det är reor, så egentligen borde vi kanske shoppa!?

Utanför Dubai Mall ligger en stor pool och där finns även en fontän med det påhittiga namnet The Dubai Fountain. Fontänen är dock bara igång under vissa tider och vattnet sprutar åt lite olika håll vilket gör att den även kallas "The Dancing Fountain". Själva föreställningen pågår i några minuter och så här mitt på dagen var det inte speciellt spännande, men jag kan tänka mig att det blir bättre efter mörkrets inbrott.
The Dubai Fountain.

Det blev sedan en enklare lunch som innehöll en något för liten phad thai från Assia in Wok för min del, så därför är jag hungrig redan nu. Vi funderade sedan på vad vi kunde göra mer i området, men kom inte på något, så vi bestämde oss för att ta en taxi tillbaka till hotellet istället. Väl på hotellet bokade vi en resa ut i öknen på onsdag, vilket jag tror kan bli spännande. Vi har även kikat över möjligheterna till att dricka öl någonstans och har väl hittat ett par ställen vi tänkte besöka ikväll, även om måndagar inte verkar vara dagen för uteliv här.
I taxi! Det ser ut som det mesta i Dubai är byggt under de senaste tio åren. Det känns som på låtsas alltihop.

Taxi är för övrigt förhållandevis billigt här, och än så länge har det gått fort utan köer. Folk kör dock runt i mycket stora bilar a la USA.

Nee nu är det snart dags att undersöka Dubai lite mer, på återhörande.

Framme i Dubai

Igår bar det av till Dubai genom buss till Arlanda och sedan flyg med Ukrainian International Airlines till Dubai med mellanlandning i Kiev. I Kiev gick det smidigt och mellanlandningen handlade om en dryg timme vilket nästan var skönt i relation till att sitta på ett flygplan i sju timmar i sträck. Det var dock inte mycket till underhållning under flygturerna.

Väl framme i Dubai fick vi åka ett förarlöst tåg för att komma till passkontrollen och där tog det en evighet... Vi tvingades köa i en dryg timme innan vi fick komma in i landet. Om det alltid är så vet jag inte, men det var otroligt frustrerande, speciellt när det var sent och vi var väldigt trötta. Sedan gick det dock snabbt att ta sig med taxi till hotellet (Flora Grand Hotel).

Hotellet är fint med pool och gym, men det ligger i Al Rigga-området som inte direkt verkar vara en del av det mest centrala Dubai. Som jag minns det så checkade vi in på hotellet runt 4-5 på morgonen lokal tid, vilket är tre timmar senare än hemma. När vi väl somnat framåt 6 på morgonen ringde någon snubbe på hotelltelefonen och undrade om vi var intresserade av "special offers". Mycket märkligt en söndagsmorgon... Bias bad att få återkomma, men det störde vår sömn ordentligt. Vi vaknade dock vid 12-13-tiden och gick sedan ut för att leta reda på något att äta. Genom TripAdvisor hamnade vi på Bombay Dining för lite indiskt käk vilket visade sig vara riktigt bra. Sedan blev det kaffe på Seattles's Best innan vi letade reda på en affär så att Nisse kunde köpa en ny resväska. Den han hade med sig hit var under all kritik och hade nog inte fungerat något vidare för en hemresa :-).

Sedan gick vi tillbaka till hotellet för att kika lite på fotboll. Mycket smidigt med VPN-tunnel och ViaPlay. Det gör att vi kan använda ViaPlay även här. Sedan gick jag till gymmet en sväng medan de andra satte sig i en av poolerna på hotellets tak dit jag sedan anlände en sväng.
Badpojkar!

Nu ikväll har vi ätit en god middag på Aroos Damascus Restaurant vilket även det var en lysande matupplevelse. Hittills har alltså maten imponerat, men så mycket annat har vi egentligen inte gjort.
Mycket och gott!

Imorgon ska vi upp i Burj Khalifa och vad annat en kan tänka sig att göra i Downtown Dubai.

Folk, Trump osv.

Mycket mat har det blivit i Loka Brunn och en allmänt trevlig stämning. Ett par riktigt trevliga dagar, och som även var lite busiga...

Vi är tydligen 10 000 000 invånare i Sverige nu och knappt 7 500 000 000 människor i världen. Dessutom ökar världens befolkning med drygt 80 000 000 människor per år. Jag har svårt att se några positiva effekter av detta. Att en befolkningsökning på något sätt skulle vara bra för Sverige är sannolikt högst tveksamt "http://cornucopia.cornubot.se/2017/01/det-finns-ingen-fordel-med-att-bli-fler.html". Jag har dock inte på något sätt granskat denna källa.

Personligen ser jag även problem med många människor på jorden när det utbryter konflikter. Se på Syrien, landet hade efter en befolkningsexplosion ca 22 000 000 invånare innan kriget, vilket knappast gjort krisen där mindre... Tänk er ett fullskaligt krig i Turkiet eller Nigeria? ...och detta blir inte mindre problematiskt med tiden. Tänk även på miljön och möjligheten till att få mat. Alla problem oavsett vad de beror på kommer leda till större problem ju längre tiden går...

Trump svärs för tillfället in som president i USA, och med det kommer jag sno en Facebook-uppdatering från den enda svarta amerikanen jag har på min Facebook. Det behöver inte bli ett dugg jävla bra med Trump, men jag föredrar demokrati.

"Ignorance is alive and well. No human should be maltreated for any reason. I hope this election teaches the world that, while we may disagree at times, we must learn to respect one another, make decisions that promote the well-being of most if not all people, and we must learn to coexist with others in peace.

I will not boycott the inauguration. While I have absolutely NO faith in Donald J. Trump, I know that I must follow him every step of the way. He must be held accountable for his actions, both positive and negative. The decisions that this man makes alongside those he has directly and indirectly chosen will affect ALL of us. If he makes steps in a positive, inclusive direction, we must applaud him. If he makes steps in the opposite direction as his rhetoric has promised us he will do, we must challenge him every step of the way!"

Imorgon åker jag till Dubai.

...

Planeringsdagar i Loka Brunn imorgon och i övermorgon med jobbet och sedan iväg till Dubai på lördag. Känns rätt bra! Det har även varit rätt lugnt på jobbet de senaste dagarna, kanske lite väl lugnt, men det har behövts. Skönt att känna att en faktiskt inte arbetar på en T-Ford-fabrik. Det gör även att arbetet blir kul och intressant. Men, men, jag tror dessvärre det endast är lugnet före stormen :-).

Vad gör en i Dubai? Vi ska ialf upp i Burj Khalifa. Det ryktas även om att det är god mat i Dubai, och det är ju bra :-).

Hade inte så mycket att förtälja... Vore kul om Liverpool kan slå Plymouth ikväll iofs.

Jo! Jag vet inte hur många gånger de använt ordet "autodidakt" i Värvet-intervjuerna, och jag blir nästan förbannad... Vad är grejen? Fungerar inte självlärd bra eller? Jag blir äcklad när den superhumana och superetnisktsvenska "eliten" så medvetet distanserar sig ifrån dem de är så superhumana emot. Jag överdriver, men irritationen ger invektiven ;-).

Trevligt, trevligt

Bra helg igen! Några öl och sedermera Harrys i fredags eftersom vi hade någon form av utflyttningsfest för Per. Det var länge sedan jag var på Harrys nu och känslan var att det var som Harrys ska vara den här gången. Mycket 80 och 90-talsmusik och en salig blandning av folk. Var faktiskt ganska kul :-).

Lördagen spenderade jag sedan främst med att se flera avsnitt ur en dokumentärserie om nazisternas jakt och utrotning av judar, men även en otroligt intressant dokumentär om en av journalisterna från Charlie Hebdo. Finns på SVT Play och är något som alla bör se. ...och apropå dokumentärer så finns det en dokumentär om Bashar al-Assad också, som förutom några insinuationer om al-Assads tankar som eventuellt är lite spekulativa, är väldigt intressant.

Kvällen var sedan alldeles perfekt.

Idag har det utöver den nyss nämnda dokumentären om al-Assad köpts biljetter till Johan Glans, köpts ett basket-spel till PS4 och blivit ett besök till Hallsberg.

I övrigt tycker jag att det är tråkigt att Man Utd, även om de nog var det bättre laget, fick ett regelvidrigt mål, klar offside, godkänt och därmed sannolikt gjorde så att Liverpool inte vann dagens match.

På vinnarspåret!

Bra föreläsningar och utbildningar om Irak, Somalia och att utesluta folk från att få skyddsstatusförklaringar har det varit i veckan. Mycket sitta still, men lärorikt.

Det ska bli team på jobbet nu också och det känns bra, och kan förhoppningsvis även bli bra :-).

Igår var det quiz på Stora Örebro igen och vi vann i vanlig ordning ;-).
Gårdagens vinnarteam :-).

Nu ska jag snart iväg till Lundmark för Pers utflyttningsfest. Ja det låter märkligt, men det är så det är :-).

Tisdag

Två dagar framför mig med att gå på föreläsningar och diskutera, kul kul! Fick beröm för mitt utseende och nya frisyren på jobbet idag :-D. Sovmorgon imorgon också!

Jag tycker året börjat bra hittills, kanske inte globalt iofs.

Helena von Zweigbergk verkar otroligt vettig efter att jag lyssnat på hennes Värvet-intervju. Hon var inne på att det inte är så himla lätt att vara pojke, vilket var otroligt klokt. För det är ju kutym att få klandra på allt som har med vita män att göra. Moa Svan var dock inte lika vettig, men hon är ju rätt ung, vad kan en begära...?

Det var väl det...

Förändrande?

Det har varit en speciell helg. Jag har haft lyxen att ha varit ledig i tre dagar nu eftersom det var trettondag i fredags. En mycket märklig helgdag som verkar firas av olika anledningar runt om i världen. Själv har jag inte firat alls.

I fredags lämnade jag tillbaka den för stora rocken för att sedan kika på dokumentär om Muhammed Ali. Jag vill gärna ha reda på varför han konverterade till Nation of islam, men tycker inte jag hittar någon jättebra anledning när jag skummar igenom informationen på nätet. Det framstår som att han blivit muslim eftersom han kämpade för svartas rättigheter, och det skulle jag vilja förstå lite bättre. På kvällen sedan blev det På Spåret, ett par glas vin och ost. Jag kom även igång med träningen igen, så nu har jag träningsvärk.

En morgonpromenad och träning blev det denna dag. Sedan blev det av en händelse bio, och filmen som sågs var "Måste Gitt" som vara riktigt bra. Kul film med förvecklingar mellan förort och innerstad. Kan varmt rekommendera filmen! Sedan blev det lite märkligt vilket kanske skulle kunna föranleda en förändring?

...

Jag är fortfarande lite hostig och slemmig, men tänker nog ändå dra igång med lite träning imorgon på min lediga dag.

Annars är det äntligen lite snö och kyla ute. Skönt med något annat än snålblåst. Snön gör dock att det blir lite tyngre att cykla till jobbet. Fastnar massa snö vid hjulen, vilket gör det trögare att trampa.

Lyssnade på Värvet-intervjun med Måns Möller i veckan och fick ett bra intryck av karln. Han hade iofs skämtat om att Jimmie Åkesson var rasbiolog, och hade lite svårt att förstå att han fått massa troll på sig efter det. Säga vad man vill om SD men de har haft poänger, som nu alla har sett, men som den svenska kändiseliten har svårt att ha insikt i eller vilja att förstå. Just den här insikten som jag har i vissa frågor beroende på mitt arbete, vilket jag märker att få andra har, gör att jag rätt ofta blir rädd över hur lite insikt jag bör ha i andra områden där jag tror att jag har bra förståelse.

Mycket liv nu om Rysslands hackande av amerikanska presidentvalet. Det är lite skrattretande... Först och främst verkar ingen vilja berätta vad ryssarna verkligen har gjort för att påverka valet, men främst är det skrattretande eftersom USA påverkat ett och annat val osv i världen. Presidentvalet i Ryssland 1996 tror jag kan vara ett bra exempel. Utsätta är dock inte alltid samma som att bli utsatt...

Jesus verkar inte ha sagt något om homosexualitet heller. Jesus framstår ju som bättre och bättre i mina ögon. Med det sagt måste jag åter rekommendera dokumentärserien om kyrkans inverkan på sexualiteten i västvärlden.

3 januari 2017

Skrev jag att jag inte varit helt 100 de senaste dagarna? Tror det... Hursomhelst är slemmet kvar nere i lungorna vilket gör att jag inte tränar något nu. Lite tradigt.

Jag beställde en i mitt tycke väldigt fin rock från MQ som kom idag, men den visade sig vara liiite stor... Svårt att bestämma om jag ska använda den ändå eller lämna tillbaka den. Jag kan inte byta, för den verkar inte finnas kvar i sortimentet.

Gammelmoster Kerstin dog tydligen idag 99 år gammal. Det ger lite perspektiv när en tänker att hon föddes under första världskriget, var typ 22 när andra världskriget började och var nybliven pensionär när jag föddes. Knasigt att tänka på! Vila i frid!

1 januari 2017

Nytt år nya tag, eller vad en brukar säga. Jag fyller 35 i år, bara det känns jobbigt :-). År 2016 avslutades iofs strålande med en bra fest med god mat hos Acke och Kristin och en seger för Liverpool mot Man Shitty. Dessvärre inleddes sedan 2017 med ytterligare ett terrordåd i Istanbul :-(. ...och jag tror tyvärr inte det lär bli det sista under året heller.

Jag har inga direkta tankar med 2017 eller löften. Jag hoppas att det blir ett bättre år för både mig och världen än vad 2016 var. Jag antar att även detta år kommer innebära en hel del resor, och det börjar med Dubai!