Stränder, soukar osv...

Jag tar tillbaka allt jag skrev om att trafiken flyter på bra här i Dubai. Igår när vi skulle ta en taxi till en pub så gick det väldigt segt i trafiken, vilket säkerligen berodde på att vi nu åkte i rusningstrafik.

Vi hade fått tips om att Rock Bottom Cafe skulle vara ett hyggligt ställe för en öl eller två, så därför åkte vi dit igår kväll. Stället visade sig vara en blandning av sport- och rockbar och verkade ganska trevligt, även om det inte var så mycket folk när vi var där igår kväll. Det var dock happy hour så vi fick två öl till priset av en, vilket var bra eftersom en öl kostade uppåt 100 kronor om jag minns rätt. Trots att det spelades väldigt bra musik på stället kände vi oss rätt snart nöjda och åkte istället till en av barerna nere vid stranden. Valet föll på 360 som är en cirkelformad bar ute på en pir i vattnet, och för att komma dit får en åka golfbil :-). 360 ligger dessutom precis bredvid, vad som jag tror är Dubais mest kända hotell, Burj Al Arab. Det var även happy hour där så drinkarna vi köpte kostade oss knappt 100 kronor styck vilket var klart billigare än vad vi hade räknat med. De var dessutom otroligt goda. Vi nöjde oss dock med två drinkar var innan vi åkte hem för att sova. En kul grej i sammanhanget med 360 var att det jobbade en snubbe på toaletten som endast hade som uppgift att ge en tvål, sätta på vattnet och ge en handukar :-).
Burj Al Arab nere vid Jumeirah Beach.
Drink-pojkar!

Idag stod väckarklockan på 09.00 så att vi skulle få sova lite och för att vi skulle hinna med frukosten på hotellet. Vi blev dock väckta tidigare än så på grund av att någon ringde på ringklockan till hotellrummet. Antar att det var någon från personalen, men om de ska städa kan de väl göra det liite senare. Samma sak hände igår eftermiddag när vi skulle ta en liten lur, då ringde det på, och utanför stod någon från hotellet och undrade om vi behövde vatten eller något annat...? Serviceinriktat förvisso, men sjukt irriterande. ...och nej det finns ingen "stör ej-skylt" att hänga på dörren.

Upp kom vi dock och vi fick även i oss frukost. Sedan var vi en aning ambivalenta till vad vi skulle göra under dagen men till slut kom vi fram till att det fick bli ett besök till Mamzar Park som är en park vid en av stränderna vid havet. Det kostade några dirham för att gå in där och ytterligare några dirham för att hyra solstol. Stranden var dock magnifik och det var inte mycket folk där under dagen. Antagligen för att det inte var så varmt. Temperaturen har under den tid vi varit här i Dubai legat mellan 20-25 grader. Nere vid stranden blåste det dock en del så det kändes lite kallare.
Få saker är måttliga i Dubai. Ska det göras en strandpark så görs stranden bred...
Jag antar att de menar att bikini och speedos är för lite kläder, men det kan ju även tolkas som att det är för mycket kläder... På stranden hade ialf vissa av de människor vi såg speedos. Det ska även vara lite kinkigt i Dubai gällande korta shorts osv, men än så länge har vi inte märkt att det skulle vara några problem att ha vanliga shorts eller kjol på sig.

Vi spenderade några timmar på stranden, jag givetvis som vanligt under ett parasoll, innan vi tog en taxi till soukarna här i Dubai, dvs marknaderna. Den mest kända souken här är guld-souken där det säljs guld och juveler. Det är inte så att det är en butik utan hundratals som säljer samma sak. Självklart var det även en himla massa folk som var på en och tjatade om att vi skulle köpa saker, men det hör på något sätt till. Jag köpte dock bara ett vykort och lite choklad :-).
Inne i guld-souken.

Det blev även en lunch på City Burger innan vi även knallade förbi krydd-souken en sväng. Att besöka soukarna är väl värt att göra i Dubai för att få se något som känns lite mer genuint än allt annat här.

Sedan började vi gå tillbaka mot hotellet och gick då längs Dubaiviken som fortfarande fungerar som hamn för diverse varor. Det var ganska intressant att se alla små fraktbåtar med varor till höger och vänster längs kajen. I Europa brukar alla hamnar vara flyttade utanför städerna, men här finns det hamn mitt i stan.
Varor längs kajen i Dubaiviken.

Sedan blev det en kaffe på McDonalds innan vi för någon timme sedan kom tillbaka till hotellet.

Ikväll ska vi väl åter besöka någon bar och äta någonstans.