Vaduz

Igår och idag har jag befunnit mig i Liechtenstein. Eftersom både landet och alla dess byar/städer är så små så bor jag inte i Vaduz utan precis utanför i något som heter Triesen. Här bor jag på hotellet Meierhof som är ett väldigt trevligt hotell med härlig utsikt över berg och dalar. Det kommer dock inte bli mer än en natt här för om ett par timmar tänkte jag åka tillbaka till Zürich, vilket en ganska enkelt gör med buss härifrån in till en stad som heter Sargans och därifrån tar tåget till Zürich. Måste tillägga att tågen i Schweiz är bra och går ofta, men är lite dyra.
Utsikten från mitt rum nu på morgonkvisten.
 
Jag kom fram till hotellet strax efter lunch igår, och det ganska svettig efter att ha släpat min väska upp för den sluttning en måste ta sig upp för för att komma till hotellet. Efter en lunch på hotellet vandrade jag tillbaka ner till Vaduz för att kika lite på stan. Den generella känslan av Vaduz och Liechtenstein är lite som den jag och Tobias fick i Andorra. Fina miljöer men annars rätt trist. I Vaduz är det inte lika mycket kommers som i Andorra La Vella, men en slås av att det är mycket nya hus och mycket byggen igång. En får inte någon mysig-liten-by känsla som ialf jag hade förväntat mig. Det är fint runtikring Vaduz, men själva Vaduz blev en besvikelse.
 
Eftersom det bor 5-600 invånare i Vaduz och knappt 40 000 invånare i hela Liechtenstein så finns det inte så mycket muséum osv att besöka, så det går rätt snabbt att göra Vaduz. Något som är vanligt är dock att besöka slottet i Vaduz som ligger uppe på ett berg och blickar ut över dalen där Vaduz ligger. En får inte gå in där dock eftersom prinsen bor där, men vyerna över Vaduz och Liechtenstein är värda promenaden upp.
Slottet i Vaduz.
Utsikt över Vaduz.
Exempel på den rätt trista bebyggelsen i centrala Vaduz.
 
Jag knallade väl runt i Vaduz några timmar innan jag återvände till hotellet för vegetarisk trerätters middag.
 
En märklig sak med hotellet, men som även var faktum i Zürich, är att eluttagen främst är gjorda för smala kontakter, inte sådana tjocka runda som till min dator. Jag har därför fått låna en extramojäng av hotellet för att kunna ladda min dator. Har inte riktigt förstått grejen med de här eluttagen!?
 
Nee nu blir det att packa väskan för att försöka ta mig tillbaka till Zürich så att jag inte missar flyget hem imorgon.
 
Ska en inte åka skidor eller vandra är min uppfattning att ett besök till Liechtenstein inte behöver vara längre än högst en dag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0