Crash Course i Palestina-konflikten

Efter en höst där vi typ bara arbetat med ärenden där vi beviljat diverse tillstånd arbetar vi nu med hela världen, och därmed sannolikt majoriteten avslag. Majoriteteten är Afghanistan och Irak, men vi har ju som sagt hela världen att arbeta med, så det dyker upp ärenden från hela världen. Idag var jag involverad i ett ärende gällande Staten Palestina. Jag har tagit beslut i några sådana ärenden innan, men det senaste var i juli 2016 om jag minns rätt. Inför varje ärende har jag ungefär ett par timmar på mig att läsa på om landet. Jag ska utifrån den förberedelsen under ungefär tre timmar kunna bedöma om någon, som antagligen tummar på sanningen till sin fördel, har skyddsskäl. Inte tokigt enkelt, men jag kan desto mer nu om Staten Palestina än vad jag kunde för ett par dagar sedan.
 
Men till det positiva, och som en ny kollega uttryckte det idag. Det är spännande med ett arbete där en får lära sig saker som en tänkt lära sig på egen hand. Problemet är dock att vi oftast inte har tid att ta in den landinformation vi behöver, men när den tiden finns är det verkligen sant.
 
Hoppsan 73 000 000 000 kr för 2016 blev notan för Migrationsverket. Jag undrar hur MP, C och F! har tänkt egentligen när de är populistiska i invandringsfrågan? De har säkert idéer men en undrar verkligen om de kan vara realistiska? Källa - http://www.affarsvarlden.se/bors-ekonominyheter/migrationsverkets-kostnader-for-2016-6829218#conversion-1538946603
 
I övrigt börjar mitt badrum bli klart, och jag tror jag kan duscha imorgon igen. Lyssnade även på en Värvet-intervju med författaren Lena Andersson, och det verkade vara en otroligt vis människa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0