1984

Jag läser just nu George Orwells 1984. Måste säga att jag gillar den så långt. Jag förstår varför den så ofta citeras. Jag gillar tydligheten i "nyspråket" eftersom enkelheten i tydlighet är något jag ofta brunnit för, men jag har nog generellt varit ganska dålig på att fundera kring hur språket kan påverka människan. 
 
Jag har känt mig en aning uttråkad på jobbet på senaste tiden, men att livet utanför jobbet har blivit intressantare. Som att en anspänning har släppt...
 
Är jag dålig på att ta instruktioner, eller tycker jag att jag borde kunna lösa allting själv? Jag kom att tänka på lite gamla minnen, riktigt gamla minnen alltså. När jag typ lärde mig att skriva kände jag mig "kränkt" när någon extralärare sa till mig att jag inte kan sätta en punkt mellan varje ord. Jag tyckte ju det var bra så att det syntes att inte orden satt ihop. Kan förvisso vara enklare att läsa om det inte är en punkt mellan varje ord... Jag vet att jag inte heller följde instruktionerna för hur bokstäverna skulle skrivas, så jag skrev något annorlunda än många andra. Ett annat minne är när jag under någon slags temadag ritade en tomte. Jag ansåg att jag var duktig på att rita tomtar, men sedan såg jag att alla andra kunde rita mycket snyggare tomtar. Så småningom förstod jag att de hade utgått från en mall. Hur hade jag missat det? Jag hatade för övrigt temadagar i skolan. Tyckte det var svårt att helt plötsligt gå från vanlig skoldag till något fåneri. Jag minns i vad som borde vara i 4:an, då gjorde vi något test och läraren fick för sig att jag inte kunde klockan. Jag var helt övertygad om att jag kunde klockan, vilket jag tror att jag kunde, vilket gjorde mig väldigt förbannad. Kommer inte ihåg vad det ledde till dock. Eller när läraren försökte tvinga mig att åka skridskor eller någon dagmamma försökte tvinga mig att hänga med på något som inte jag ville, då stack jag. Jag vet inte riktigt var jag ville komma med detta, men jag tror att jag har svårt när någon säger vad jag ska göra. Jag hittar en egen lösning och kör efter den...
 
Till sist så är mina ögon överansträngda. Jag har känt det en gång tidigare, men det har kommit igen. Behöver jag glasögon? Jag tror iofs att det beror på stundtals för mycket läsning på jobbet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0