Mogadishu soldier

Men först lite annat... Mina Oxelgren-skor noterades av chefen idag på jobbet, så de fick lite uppmärksamhet. Det är ju lite grejen, att det barnsliga i det hela gör det lite roligt.
 
Började idag lyssna på Värvet-intervjun med Annie Lööf. Helt ok intervju av det jag hört hittills. Det som får mig att reflektera är dock när jag hör, som Annie i det här fallet, att hon tidigt ville bli jurist eftersom hennes pappa var polis. Kristoffer Triumf, han som intervjuar, berättar också om att han ville bli jurist som liten för att det verkade fräckt, och att han antagligen trodde att det gav en bra lön. Personligen har jag dock inga minnen av att jag ens tänkte i banor av "jobbtitlar" och pengar när jag var ung. Jag var nöjd ändå. Jag vet att jag förvisso tänkte att jag inte var smart nog att kunna bli typ läkare, men jag hade inte heller någon önskan att bli det. Att studera för att tjäna pengar eller för att få status fanns aldrig där. Jag vet att jag tänkte att hittar jag inget jobb får jag väl starta eget. Nu tänker jag dock lite annorlunda, men då när jag skulle staka ut min livsbana fanns det inga som helst planer :-). Det blev att plugga programmet för samhälls- och beteendevetenskap för att det var brett :-).
 
Till rubriken. Just nu finns på SVT Play dokumentären "Mogadishu soldier" som är filmad med hjälp av några burundiska soldater i AMISOM i Somalia. Den är oerhört intressant och stundtals väldigt otäck. Jag fascineras av hur odisciplinerade soldaterna är, vilken dålig vård de tycks få vid skador, hur godtyckligt allt är med Al-Shabab och hur vidrigt det är när en vit coach kommer ner och coachar vad soldaterna ska säga till media. Jag är lite tagen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0