Stockholmssemester

Nu ligger jag i sängen här på det väldigt mysiga Pensionat Odengatan 38 i Stockholm för att snart spendera den tredje av totalt fyra nätter här.

Jag och Bias åkte till Stockholm i fredags och innan jag gick på tåget i Örebro träffade jag Evertsson som jag även träffade på Hornsgatan igår, så Stockholm är inte heller så stort.

Efter att vi hade checkat in i fredags tog vi bussen till Gröna Lund för att kika på The Hives vilka jag inte sett ordentligt sedan de slog igenom. På den tiden såg jag dem som förband till The Hellacopters, vilket är en kul sak att ta upp att en varit med om :-).

Väl på Gröna Lund började det regna, så vi fick se The Hives i regn. Dessbättre lyckades vi hitta en plats under tak som ändå inte var allt för långt ifrån scenen. Spelningen var bra och Howling Pelle var på ett bra humör, vilket nog blev lite för mycket i längden. Han pladdrade på lite väl mycket, vilket gjorde att spelningen drog ut på tiden. Han presenterade bandet i en evighet och var även ute en lång period i publiken och knallade runt. I huvudsak var dock spelningen väldigt bra och under ett par låtar kom även den före detta basisten upp på scenen, vilket säkert var trevligt för hardcore-fansen.
The Hives på ett regnigt Gröna Lund.

Sedan blev det en taxi tillbaka till pensionatet och en relativt tidig sänggång.

Igår började vi dagen med en förvånansvärt bra frukost här på pensionatet. Sedan tog vi en promenad bort till Fotografiska som börjar bli ett ställe där jag varit många gånger nu. Denna gång var det utställningar av Irving Penn, Paul Hansen och Viviane Sassen. Hansens utställning var bra för den innehöll foton från olika konflikter i världen. De andra gav dock inga större intryck. Vi fick dock på slutet stressa igenom utställningarna lite grand för att hinna gå och se Man City - Liverpool.

Matchen såg vi på Retro Sofo och dessvärre utvecklades matchen väldigt illa efter att Mané helt rätt blivit utvisad efter en oturlig kollision med Man Citys målvakt. Matchen slutade sedan 5-0 till Man City, och mer behöver vi inte säga om det. Efter matchen gick vi och såg ytterligare en match på Pitcher's vid Hornsgatan där Tobbe Ström arbetade innan vi fortsatte för att ta en öl på Häktet. Middag blev det sedan på den italienska restaurangen Om Nostrano vilket visade sig vara ett bra val.

När vi ätit klart så regnade det så vi tog en taxi till Soap Bar där vi sedan stannade under hela kvällen och där vi av en slump bland annat träffade Danne och hans polare, och de var inte de enda jag kände igen där. Det var även en bra kväll med härligt varierad musik, så mycket dans blev det.

Eftersom vi inte riktigt visste vad vi skulle göra idag så köpte vi igår biljetter till Anna Karenina på Dramaten idag.

Vi var lite slitna idag så vi hängde kvar i våra sängar så pass länge att vi missade frukosten här på pensionatet och därför fick vi gå och käka brunch på ett café här i närheten. Sedan var det dags för teaterföreställningen. Det var första besöket för mig på Dramaten och det var nästan lite nervöst :-). Publiken bestod främst av pensionärer men vi var inte helt ensamma som yngre även om vi var i minoritet.

Själva föreställningen pågick i dryga tre timmar med paus och var helt ok. Det var väl i ärlighetens namn inte väldigt underhållande men kul att uppleva och lite kul att bara besöka Dramaten. Vi såg även Marie Göranzon i publikhavet.
På Dramatens balkong.
När föreställningen precis tagit slut.

Sedan blev det middag på den libanesiska restaurangen Taboulli innan vi kom tillbaka hit till pensionatet. Nu är det dags att sova, och kul att Örebro slog Malmö.

Imorgon blir det nog Abba-museumet och en konsert med Black Angels.