Hemma från Berlin

Nu är vi hemma i Sverige och Örebro igen. Flygplatsen Tegel överraskade med sin litenhet även när vi kom dit denna gång. Det fanns exempelvis ingen "yta" med restauranger och dylikt efter säkerhetskontrollen, utan det var bara några gater och typ en kiosk, ungefär som på Skavsta. Kanske varierar med var en är på flygplatsen, men svårt att inte notera.
 
Väl hemma i Örebro blev det inte så mycket hemma innan vi for iväg till familjen Wåke för födelsedagskalas för Johanna och Lisa. Det var trevligt och det bjöds på god mat och tårta!
 
Men tanken var att uppdatera lite om resan...
 
Långfredagen
Jag vet inte riktigt hur det är i Sverige, men i Berlin var alla affärer stängda denna dag. Vi var bland annat i Mall of Berlin och där var typ allt stängt. Museer och restauranger var dock öppna normalt vad det verkade. 
 
Efter en vegetarisk frukost på TOKI the White Rabbit, som inte alls var så pretentiöst som jag befarade, tog vi tåget till DDR-museet i närheten av Museum Island i Berlin.
 
DDR-museet är som namnet antyder ett muesum om DDR. Det är dock inte ett museum som har massa montrar med lite text, utan här är det väldigt interaktivt. Det finns massor av prylar att röra vid osv, vilket gör det hela mycket roligare. Det finns även en uppbyggd lägenhet som en kan gå runt i för att få en känsla över hur vardagslivet var på DDR-tiden. Det jag dock främst kommer komma ihåg från besöket är att människorna i DDR inte hade det dåligt ställt. De verkar ha tjänat helt ok och bott hyggligt, men de kunde inte köpa så mycket importerade prylar och hade det svårt, eller omöjligt, att resa, förutom till vissa länder. Innan trodde jag att det dagliga livet var tuffare än vad det verkar ha varit. En annan kul detalj är att de tydligen hade mycket sex, vad det berodde på förtäljde dock inte historien :-).
 
Efter den vegetariska frukosten var jag rejält hungrig nu, så vi sökte fram ett matställe på Google, och det var därför vi hamnade i Mall of Berlin, eftersom restaurangen låg där. Den visade sig dock vara stängd, så det fick bli indiskt på BombayXpress istället där det inte gick att betala med kort, vilket jag först fick veta när jag skulle betala det jag hade beställt. Det löste sig dock eftersom Valentina hade lite euro med sig. Att det inte gick att betala med kort var dock inget unikt för det här stället, men oväntat eftersom det var en restaurang inuti en stor galleria.
 
Sedan blev det lite snabb sightseeing till några platser som måste besökas när en är i Berlin och som jag redan besökt, men inte Valentina. Alltså; Checkpoint Charlie, Berlinmuren, Terrorns Topografi, förintelsemonumentet och Brandenburger Tor.
Berlinmuren utanför Terrorns Topografi.
 
Efter det fick det räcka med sightseeing denna dag. Så vi tog en Über till hotellet för att vila lite och sedan gick vi ut och käkade.
 
Efter lite letande hittade vi en italiensk restaurang vid namn Aida som visade sig vara väldigt bra. Förutom att pizzorna vi beställde var goda så gillade en servitör mitt skägg och vi bjöds på grappa :-). Jag provade även limoncello, vilket jag inte tror att jag hade gjort förut, och det var gott.
 
Påskafton 
Efter en fantastiskt bra frukost på Schwarzes Café, där jag förvisso fick springa iväg för att ta ut pengar eftersom de inte heller accepterade kortbetalning, åkte vi till Neues Museum för att kika på Nefertiti-bysten.
 
Jag trodde att det kunde bli lite problematiskt att komma in på museet eftersom det var påsk och därmed många lediga, och säkert fler turister än vanligt. Det gick dock rätt fort och vi köade kanske 40 minuter totalt för att först köpa biljett och sedan för att komma in på museet.
 
Att jag ens har koll på Nefertiti-bysten beror på att jag lyssnat mycket på Historiepodden på sistonde, och de har vid något tillfälle pratat om bysten. Utöver bysten finns det givetvis en mängd andra föremål på museet, och den som är intresserad av det antika Egypten kan säkert vara där en vecka. För en "normal" person blir det dock lite för mycket att ta in. Bysten var dock lika fantastisk som dess rykte. En väldigt vacker skapelse som skapades 1345 år före vår tideräkning. Tyvärr var det typ det enda föremålet som inte fick fotograferas på museet, så därför har jag inga bilder på den. Om någon är intresserad av hur bysten ser ut så får ni googla :-).Museets andra stora attraktion är en guldhatt, som en fick fotografera, men den kan jag ingenting om, och visste inte ens vad det var innan.
 
När vi kände oss klara tog vi en Über till Brammibal's Donuts för att äta vegetariska donuts. Donutsarna var alldeles utmärka, men det här stället var ungefär så pretentiöst som jag hade befarat. Personal med "post milk" tryck på sina t-shirts osv. Inget fel i det, men det blir tre aningar fånigt. De ville inte heller att jag skulle hälla havremjölk i kaffet eftersom det skulle förstöra kaffet... Ja, ok, men det är inte kaffets kvalité jag vill åt. Servera det jag beställer bara.
Donuts!
 
Efter denna fikapaus gick vi till East Side Gallery för att kika på alla målningar som finns här på en resterande del av Berlinmuren. Väl värt ett besök, och överraskande mycket målningar. Min telefon dog dock här så jag hann bara ta ett par bilder.
East Side Gallery.
 
Som synes på denna bild var vädret ganska dåligt denna dag.
 
Sedan blev det tåget tillbaka till hotellet. Under kvällen gick vi ut och käkade på Hummus & Friends. Det är ett judiskt ställe och på grund av den judiska påsken så serverade de inte öl för tillfället. Det är något med att inte äta jästa saker om jag minns det rätt. Det var lite trist eftersom vi var sugna på öl, men men, så kan det vara. Är väl trevligt att de håller på traditionerna. Maten var helt ok, men jag fick diarré dagen efter, som jag attribuerar till maten på Hummus & Friends, så sammantaget var inte besöket helt lyckat.
 
För att ta oss tillbaka till hotellet beställde vi åter en Über, och den här gången blev det något knas. Jag fick ett pris vid beställningen, men ett väsentligt dyrare slutpris. Jag kontaktade sedan Über och jag fick tillbaka mellanskillnaden, men jag vet inte vad "felet" berodde på. Försökte föraren lura oss?
 
Summa summarum så var det en utmärkt dag men en sämre kväll.
 
Påskdagen får komma imorgon...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0