Känslor i Wroclaw

25 april 2018

Gustav tog oss tillsammans med en gosedjurshund till Vingåker där Acke mötte upp. Oss i det här fallet var jag, Lund, Rob och Grens. I Vingåker blev det lunch på det av vissa rätt ofta omtalade Joan's. Besöket gav dock inte några bestånde minnen.

Från Vingåker åkte vi sedan i två bilar fram till Skavsta. Bilen jag färdades i fick dock oväntat (?) stanna några minuter utanför Katrineholm för en bajspaus. Något märkligt, men det gav till skillnad från Joan's sannolikt mer bestående minnen...

Framme på Skavsta mötte Danne upp, så därav var vi en sju man stark trupp som åkte ned till Wroclaw.

En öl på Skavsta och en stundtals skakig 90 minuters flygresa senare var vi framme i Wroclaw. Det fantastiska Über tog oss sedan till vårt hotell. Vårt hotell, Puro, visade sig ligga centralt i Wroclaw och vara väldigt modernt. Allt i rummet styrdes exempelvis av en tablet. Jag vet dock inte om det var så smidigt, men lite hi-tech ialf. So far so good... Det som inte var så bra med våra rum var att badrummen var glasburar, vilket betyder att det är rätt svårt att inte se och höra den som är inne i badrummet. Sedan var de sängar vi hade väldigt smala, så för min del blev det nästan för mysiga nätter med Robert.
Rob framför ett av de otroligt märkliga badrummen på Hotell Puro i Wroclaw.

Vår första kväll i Wroclaw blev för min del inte så "aktiv". Vi gick till restaurangen Szynkarnia där de visade Champions League vilket gjorde att det var ett jävla liv på restaurangen. Maten var sedan inte så intressant med små portioner, så det blev inte ett väldigt bra besök. Lokalen var dock trevlig. Dessutom fick jag lite information under restaurang-besöket som gjorde mig fundersam. På grund av detta gick jag sedan hem till hotellet medan de andra tog någon eller några öl till på andra ställen.

26 april 2018

Denna dag var fram till kvällen en för mig någon nedstämd dag. Vi strosade runt lite i Wroclaw och käkade en inte allt för rejäl frukost på det "stora torget". Sedan gick vi vidare för lite shopping innan vi gick tillbaka till hotellet för vila med mera. Efter en något sen lunch på restaurangen Margherita blev det lite mer häng på hotellet innan det var dags för dagens enda begivenhet vad jag kan minnas, ett restaurang-besök till Jadka. Jadka visade sig vara en utmärkt restaurang där jag åt väldigt god gås och anka. Jag tror nog att det här var den bästa maten vi åt under resan. Efter besöket orkade vi dock inte göra så mycket mer, så det blev en tidig kväll i säng för oss alla. Denna dag kan verkligen sammanfattas som en "mellandag". Det är nästan svårt att komma ihåg vad vi gjorde, eftersom vi inte gjorde något speciellt.

27 april 2018

Pigg och glad gick jag tillsammans med Acke ut rätt tidigt för att äta frukost. Det blev gröt på caféet Paloma, och åter igen var portionen ganska liten.

Sedan splittade vi upp eftersom jag ville gå en "free walking tour", vilket ingen annan var intresserad av. Turen var väldigt bra med en guide som var bra på engelska, utbildad i historia och från Wroclaw. Det gjorde att han hade bra koll på det mesta. En intressant sak han berättade om var att Wroclaw klarade sig rätt bra genom Andra världskriget ända fram till slutet då ryssarna bombade sönder 70 % av staden. Det gör att Wroclaw, likt exempelvis Warszawa, har en hel del byggnader som ser gamla ut, men som är relativt nya. Annat intressant var att arbetslösheten är typ 2 %, att av de dryga 600 000 invånarna är dryga 100 000 studenter. En "kul" grej gällande det sista var att av studenterna kunde 40 % ses som alkoholister och 60 % hade, eller hade ialf haft, könssjudomar under studenttiden.
De här husen på "stora torget" är inte återuppbyggda, utan såg även ut så här innan Andra världskriget.
Wroclaw ses ibland som ett polskt Venedig. Hela staden är uppbyggd på öar i ett flodsystem där Oder är den största floden. Wroclaw ska även vara typ topp fem i Europa gällande antal broar.

Efter turen började värmen komma i Wroclaw. Vi satt en stund på ett ställe vid namn Deja Vu och tog någon öl vilket gjorde att vi blev lite brunröda :-). Sedan slöade vi lite på hotellet innan vi skulle börja vår party-natt.

Vid tågstationen i Wroclaw finns det en mängd barer och restauranger under rälsen, vilket var lite coolt. Det ligger även en bit utanför själva centrum i Wroclaw vilket gör att priserna är lägre, så vi gick till ett av dessa ställen. Valet föll på Kuznia, där vi främst hamnade för att det var svårt att hitta plats någonstans, men det visade sig vara ganska bra och det gav oss den billiga alkohol vi ville ha :-). Här fick jag dock åter igen negativ information, vilket jag nu hade hoppats skulle varit utredd, så humöret började bli svajigt.

Resten av kvällen och natten spenderade vi på mer centrala barer och på en klubb. Vi blev alla ganska runda under fötterna och hade sammanfattningsvis en hygglig kväll utan större förvecklingar.

28 april 2018

En dag jag hade kunnat vara utan. Bakis och jävlig med en plågsam morgonpromenad som grädde på moset. När jag sedan satt ensam och kontemplerade över mitt liv i skuggan på ett torg utanför en bank kom det en polack och tog massa bilder på mig. Han fick mitt godkännande givetvis, men det lär inte ha varit bilder tänka för glättiga resereportage :-).

Ja vad hände sedan? Vi försökte sova och hängde i den riktigt trevliga trädgråden till hotellet innan vi gick över vägen för att äta på restaurangen La Maddalena. Det visade sig vara en väldigt bra restaurang. Efter det gick jag hem och lade mig, vilket de flesta andra också gjorde. Det var endast ett par starka som gick ut för ett par öl till :-).
Det på flera sätt märkliga hotellet Puro hade ialf denna enastående trädgård där vi hängde mycket i brassestolarna.

29 april 2019

Flygtiderna vi hade var väldigt bra. Flyget hem gick vid 16.00, så vi hade nästan en hel dag till på oss. Vi gjorde dock inte så väldigt mycket under denna dag. Käkade bra frukost, hängde på "stora torget" och shoppade lite.

Sedan blev det Über till flygplatsen igen och nu är vi hemma.

Summering

Wroclaw var, eller snarare är, mycket vackrare och intressantare än vad jag trodde innan. Väl värt ett besök. Det var även de i resesällskapet som gärna hade stannat längre. Svenska kronan är inte stark i dagsläget och därav är det inte lika billigt som vanligt i Polen, men en trerätters middag på en bra restaurang kostade inte oss mer än 300-400 kronor, med dryck. Wroclaw är även så pass litet att en kan gå överallt vilket är skönt. För den som vill är det även möjligt att åka på dagsturer utanför staden, exempelvis till Auschwitz. Det kostade oss typ 300 kr att flyga t.o.r. med Wizz Air, och det tror jag är normalpris vid den här tiden på året.

Vi reste sju personer, förvisso inte under en otroligt lång tid, men det uppstod inte en enda konflikt oss emellan. Kanske någon enstaka förvåning över oväntade toalettbesök, men inget annat. Det är väl inte på något sätt unikt, men det är väldigt avslappnande att vara i en sådan miljö.

Angående annat så är jag inte en moraliskt perfekt människa, och vill inte vara det heller, men har aldrig haft för avsikt att såra någon annan medvetet.