Kors och utveckling

Helgen har bland annat inneburit en resebokning till Bilbao i sommar (hoppas jag får ledigt...), mat på Gamla Örebro och bio. Filmen var "Downsizing" med bland annat Matt Damon och Rolf Lassgård. Den handlar om att några norska forskare kommer på hur människor med mera kan förminskas. Matt Damon bestämmer sig sedan för att förminskas och en får sedan följa hans liv som liten. Det hela börjar lovande men spårar sedan ur i en mängd oförklarade märkligheter och spretigt manus. Det var irriterande att se hur illa de lyckades förvalta den här strålande idén till film. Idén är dock så pass bra att den ändå gör filmen uthärdlig och det tillsammans med strålande skådespeleri gör ändå at slutprodukten blir godkänd, men eftersmaken är ändå en irritation över hur de lyckats misslyckats med filmen...
 
Ganska kall förmiddag idag också!
 
Något helt annat... Som jag tror alla vet så har jag den här bloggen för att komma ihåg mitt liv och delvis för att skriva av mig irritation. Gällande det förra så har jag också en stor förkärlek till att samla in bilder som jag och andra tagit från diverse händelser där jag varit med. Tyvärr är inte alla så sugna på att dela med sig av sina bilder, vilket är förståeligt, men ialf... Nu håller jag på och åter framkallar gamla APS-rullar, fast endast digitalt, för att se om kvalitén blir bättre än när jag själv scannar in de gamla fysiska bilderna. Resultatet av de nya framkallningarna har väl varit då där, men de nya bilderna blir ialf fria från smuts osv. Då slog mig detta...
Det här är en bild från en Finlandskryssning med arbetskamrater från Ahlsell under senvintern eller tidig vår 2003. Jag ska alltså fylla 21 det året och är inte ett barn. Förutom att jag är "tillfixad" på bilden av några arbetskamrater och vägde tio kilo mer så är det intressanta med bilden korset runt halsen och vad det hade för betydelse för mig då. Som sagt nästan 21 år gammal och vuxen... Det är inte mitt kors utan ett kors som de som fixade till mig tyckte att jag skulle bära, och jag tyckte det var rätt snyggt. Saken är dock den att jag vid tidpunkten inte hade någon kunskap om att att korset är en kristen symbol. Hör ni hur märkligt det låter? För mig var korset en symbol för död och inget jag direkt kopplade till den kristna kyrkan. Utan att kontrollera om symbolen användes innan Jesus tid så är det ändå en slående kunskapsbrist vid tillfället. Den jag lånade korset av var även 7-8 år äldre än mig och hade sannolikt inte heller någon större koll på meningen med korset. Jag hade sedan den här bilden som profilbild på Lunarstorm efteråt och jag vet att minst ett par personer frågade om jag var kristen, utan att jag egentligen förstod varför... 
 
Vad vill jag säga med detta? Ja jag vet inte riktigt, men något om att jag så här 15 år senare har lärt mig en del om saker och ting och att ett kors runt min hals, milt överdrivet, skulle kännas lite brännande. Ser jag någon annan person med ett kors runt halsen tänker jag direkt att den personen är kristen. Jag vet inte om det är bra, för det gör att jag dömer människor lättare nu än då. Kunskapen blir fördomsfull så att säga. Något annat som är viktigt ur detta är hur fria vi var från religion i detta landet, och kanske fortfarande delvis är, vilket samtidigt då bör leda till en ganska stor oförståelse från "oss" till att andra tar religion på stort allvar. En respekt mot "vår" oförståelse, och kanske oönskan att ha religion överallt, tycker jag ofta det finns en stark oförståelse kring.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0