San Sebastian - Fast hemma nu

Det här blir lite bakvänt, för jag kommer skriva ett par inlägg idag är tanken.

I förrgår åkte vi som sagt till San Sebastian. Efter en i raden av pintxos-frukostar tog ALSA-buss oss till San Sebastian eller Donostia som det verkar kallas på baskiska. Vi åkte premium-buss till San Sebastian vilket innebar bra säten och gratis dricka och snacks. Inte så tokigt.

När en reser i Baskien upptäcker en hur otroligt vackert det är. Berg och dalar om vartannat med broar och vattendrag. Ett Märklin-landskap som jag brukar kalla det. Således en väldigt vacker bussresa mellan Bilbao och San Sebastian.

San Sebastian visade sig sedan vara en väldigt vacker stad, men lite väl turistig för min smak. Om det i Bilbao kändes genuint så är San Sebastian mer turistfälla. Även om det förtar nöjet något så är ändå staden väl värd ett besök.

Vi spenderade ca sex timmar i San Sebastian och gick under den tiden runt lite i både de nyare och äldre delarna av staden. I de äldre delarna är det rätt smala gränder och mycket restauranger.
En random bild från de äldre delarna av San Sebastian, eller Parte Vieja som det kallas.

Efter lite mat på restaurangen Beharri bestämde vi oss för att kika på utsikten över staden genom att klättra upp för Mount Ulia. Där uppe finns det diverse försvarsverk och en utmärkt utiskt över San Sebastian och dess stränder. Väl värt den något men inte allt för ansträngande klättringen.
Utsikten över San Sebastian och stranden La Concha.

Nöjda med utsikten gick vi sedan ned igen och kikade lite snabbt på badarna och surfarna på stadens andra strand, Zurriola beach. Det var väldigt mycket surfare där och verkade lite väl trångt för att surfa, men vågorna såg ändå ut att vara bra för nybörjar-surfning.

Även om det är mycket turister i San Sebastian, och uppenbarligen mycket svenskar, så fick jag uppfattningen av att det verkar vara ett trevligt semestermål för den som vill ha både stad och strand på samma ställe. Eftersom hela staden är omsluten av stränder så är det väldigt nära stranden var än nu en bor i staden.

Det blev åter ALSA-buss som tog oss tillbaka till Bilbao, men den här gången var det med en både billigare och mer konventionell buss :-).

Vi var sedan tillbaka rätt sent i Bilbao, så det enda vi gjorde innan vi lade oss var att köpa lite sushi.