Siargao

Nu har vi varit en och en halv dag på ön Siargao i södra Filippinerna. Vi bor på Buddha Resort som ligger vid samhället General Luna. Det här är platsen på ön där mycket surfning sker.
Här bor vi :-).
 
Hittills har vi hunnit med två surflektioner. Vi har varsin instruktör och varje morgon klockan 07.00 går eller åker vi iväg till något ställe för att surfa. Våra instruktörer är från ön och heter något i stil med Janne och Ballong :-). Softa snubbar som är klart bättre än oss på att surfa, vilket förvisso vore konstigt om det hade varit annorlunda. Varje gång surfar vi ett par timmar och för att komma ut till vågorna måste vi åka båt. Vågorna är inte jättehöga för tillfället, men duger gott och väl för oss. Tyvärr tar vi inte med oss några telefoner när vi surfar så därför har vi inga bilder när vi surfar. Valle är klart bättre än mig gällande surfningen, men det går helt ok för mig också. Oftast trillar jag innan jag kommer upp på brädan men ibland kommer jag upp och åker med vågen en bit :-).
 
Det är en del turism här på Siargao, men det är långt ifrån galet, vilket det säkert kommer bli i framtiden. Ön är som jag tidigare nämnt otroligt vacker med palmer överallt. Det ser även ut som att lokalbefolkningen starkt lever av turismen för det är små butiker överallt och mängder med olika "taxis". En taxi kan vara en "tuk-tuk", en motorcykel eller lite vadsomhelst. Efter surfningen idag åkte jag och Valle exempelvis på samma motorcykel för att komma tillbaka till resorten. Det är varmt här, över 30 grader, men det känns inte lika jobbigt som i Bangkok och Chiang Mai eftersom havet är så nära. Temperaturen i havet är så hög att det inte är ett dugg jobbigt att gå i vattnet.
Random bild från gatubilden i General Luna.
 
Något som förvånat mig är att maten här är enastående. Vi har varit på ett par restauranger hittills och allt verkar väldigt färskt. I förrgår pratade vi med en italienare som äger en av restaurangerna vi besökte och han sa att exempelvis så köper han all fisk som serveras på morgonen. Det märktes på smaken!
 
Efter surfningen igår gjorde vi inte så mycket. Handlade lite och försökte gå och bada, men då var det ebb så det var helt omöjligt :-).
Båtarna vid vår resort ligger alltid så här på stranden, men ebben gjorde ialf att vi inte kunde bada.
 
Nu är det snart dags för en liten power-nap innan vi ska försöka ta oss någonstans på ön för att se någon lagun eller dylikt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0