Sista dagen i Chiang Mai, men även lite annat...

Vi hann med rätt mycket under vår sista dag i Chiang Mai. Den dagen var förvisso för två dagar sedan, men det är ändå den jag främst kommer avhandla i det här inlägget.

Efter frukost gick vi iväg för en timmes thaimassage. Jag tror att det är många av er som prövat thaimassage, men för er som inte har det så skiljer det sig rätt mycket från den massage som en är van med i Sverige. Thaimassage är inte skönt, det är en mild tortyr :-). Således var det en timmes smärta. Massösen, en gammal tant för min del, gjorde allt hon kunde för att misshandla min kropp. Säkert bra för musklerna men det innebar en hel del smärta :-). Hon använde inte bara händerna utan mycket av massagen gick ut på att hon trampade på min kropp.

När vi lätt mörbultade var klara med massagen gick vi till Silvertemplet. Det skiljer ut sig från majoriteten av andra tempel i Thailand eftersom det är i silver och inte i guld. Varför det är så vet jag inte i dagsläget, men det var lite annorlunda. Kvinnor fick inte gå in av någon anledning. Silvertemplet ligger även lite utanför gamla stan i Chiang Mai så det var inte så mycket turister där. Det blev således en trevlig upplevelse förutom att det var otroligt varmt :-).
Silvertemplet.

Sedan tog vi en tuk-tuk till ett café för lite enklare mat och dryck innan vi gick tillbaka till boendet för att därifrån bli körda till flygplatsen.

Flygresan till Filippinerna blev en aning intressant. Vi hade bokat ett Nok Air flyg till Bangkok, Don Mueang, och skulle i Bangkok från början ha dryga två timmar på oss att byta till ett Air Asia-flyg till Manila, vilket på alla sätta skulle varit tillräckligt med tid. Nu hade flyget, efter vår bokning, blivit senarelagt, så vi visste redan från början att det skulle bli lite tight gällande bytet i Bangkok, men vi chansade, och försökte därmed inte boka om flyget till Bangkok till ett tidigare flyg. Istället satsade vi på att bara ha handbagage för att få lite mer tid. Väl på flygplatsen i Chiang Mai visade det sig att flyget var försenat med ytterligare 20 minuter, och jag gav i princip upp möjlighetet att hinna med flyget till Manila. När vi var uppe i luften frågade jag personalen om det fanns något "snabbspår" genom pass- och säkerhetskontrollen i Bangkok, men det gjorde det så klart inte. Däremot fick vi flytta oss i planet och fick sätta oss längst fram för att komma av planet först. Det blev sedan en springtur från inrikesterminalen till utrikestermnalen. Vi hade sedan tur med att det inte tog någon tid alls i varken pass- eller säkerhetskontrollen i Bangkok, så till syvende och sist hann vi med planet till Manila med ganska god marginal :-). I samma veva fick jag även reda på att Sverige vunnit mot Sydkorea, så det var mycket glädje där ett tag :-).

När vi sedan skulle gå på Air Asia-planet var vi tvungna att visa att vi hade en bokad hemresa från Filippinerna vilket var lite störande, men det löste sig eftersom det fanns wi-fi på flygplastsen, men alltid segt att bli stoppad framför alla människor när en ska på ett plan. Det var även ett rätt risigt plan vi flög med och en ganska skakig flygning, men fram kom vi.

Väl framme i Manila gick sedan allt bra. Vi lyckades till och med hitta ett hotell utanför flygplatsen, Holiday Inn, så att vi kunde sova några timmar.

Dagen efter tog vi en taxi till en trång inrikesterminal på Manila Ninoy Aquino-flygplatsen. Där blev det lite knöligt att ens komma in eftersom vi var tvungna att visa att vi skulle flyga någonstans, men det löste sig också till slut eftersom det fanns wi-fi, men jag har aldrig varit med om att behöva visa en flygbiljett för att komma in på en flygplats.

Sedan blev det ett propeller-plan genom Cebu Pacific till Siargao där vi är nu, och det är verkligen ett paradis.
Framme på den lilla flygplasten på ön Siargao.

Under den korta tid vi var i Manila reagerade jag på att det var väldigt mycket säkerhetspersonal överallt. Nu var vi hela tiden i närheten av flygplatsen, så det var säkert därför, men vi var inte hela tiden på flygplatsområdet.