Två fullspäckade dagar

Men vi börjar med midsommarkvällen. Stället där vi bodde under midsommarnatten var väl så där, ingen AC och skrikande tuppar utanför. Det hälsade även på en gris när vi var nere vid stranden. På många sätt är det som att komma tillbaka många år i tiden att vara här på Siargo. Att familjerna har egna djur på sina gårdar i form av grisar, höns med mera är inget konstigt.
 
Under midsommarkvällen käkade vi på ett ställe som enligt Tripadvisor skulle vara ett av öns bästa, men det visade sig vara annorlunda. Bland annat fick vi inte maten samtidigt, jag fick inte ett ölglas efter att jag sagt till och när jag satt och väntade på maten medan Valle käkade så kom en servitris fram och sa att det skulle ta 10 minuter till. Varför inte säga det från början? Så det blev väl inte en toppenkväll, men men, det mesta andra har varit bra :-). Restaurangen var Bravo restaurant, så om någon ska till Siargo bör de inte gå dit.
 
Under gårdagen tog vi en paus från surfandet, men det innebar ingen sovmorgon för klockan 07.00 bar det av på tur. Att det blev så tidigt berodde på tidvattnet, för vi åkte först till Magpupungko-stranden som är en plats med stenformationer och naturliga pooler, och för att komma dit måste det vara ebb som jag förstod det. Inte så dumt att besöka, men varmt :-).
Så där ser det ut.
 
Sedan bar det av till Tayangban-grottan och det var mer min stil. Vi gick ned med en person i den delvis vattenfyllda grottan. Vattnet räckte på de värsta ställena upp till armhålorna och fiskar simmade omkring bredvid. Vi behövde även ha pannlampa eftersom det var mörkt i grottan. Mycket spännande och en utmaning att hålla telefonen ovanför vattenytan :-).
Vatten, vatten, vatten.
 
...och det var vad denna tur innebar. Hemma på boendet gick vi och käkade på det väldigt lokala Mama's Grill där de grillar det en väljer att de ska grilla åt en. Sedan får en ris till det. Billigt och väldigt gott.
 
Mätta och belåtna övertalade sedan Valle mig att följa med på ett Yoga-pass. Jag har/är väl inte väldigt intresserad av yoga, och det innebar främst massa stretchning, vilket jag hade förväntat mig, men stretchningen var mycket tuffare än jag hade förväntat mig, så jag var mycket mer sliten efteråt än vad jag hade räknat med. Passet var således inte den promenad i parken som jag hade förväntat mig :-).
 
Kvällen blev sedan lugn. Jag käkade en pad thai på boendet och sedan kikade vi på en fransk surffilm från Siargao där bland annat vår instruktör Ballong dök upp :-). 
 
Idag var det upp ur sängen 05.30 för idag började vi surfa klockan 06.00. På med solkräm +50 ett linne och sedan ut i vattnet några timmar. Vi var tillbaka runt 09.30, så det var nog vår längsta surfdag och det gick bra idag, jag trillade inte en enda gång i samband med att jag skulle ställa mig på brädan :-). Trots denna försiktighet med solkräm och linne har jag ändå blivit röd på vissa ställen. Det gör inte ont men jag vill helst inte att mitt skinn skiftar färg, det gör mig nämligen ängslig... På grund av det ska jag nog köpa en långärmad surftröja idag.
 
En snabb frukost på boendet senare så var det dags för "island-hopping". Jag och Valentina åkte tillsammans med två filippinska män till några öar utanför Siargao. På en ö käkade vi mat och en annan ö visade sig bara bestå av sand. Det blev sedan även lite snorkling, men den var väl ärligt talat så där. Det mest spännande med snorklingen var att vattnet var väldigt strömt, vilket nästan gjorde det otäckt när det var svårt att simma tillbaka till båten.
Guyam var en av öarna vi besökte.
Sandön "Naked Island".
 
Väl tillbaka på boendet har vi duschat, tagit en kaffe och tagit det allmänt lugnt.
 
Att allt detta kom i samma inlägg beror på att internet knappt fungerade igår och nätet är dåligt här generellt. Långsamt och står still till och från.
 
Ikväll ska vi nog inte göra så mycket förutom att förhoppningsvis köpa den surftröja jag pratade om tidigare och äta. Valle ska nog köpa surfskor också. Det eftersom botten här främst består av koraller, vilket gör att en skär sönder fötterna. Jag vet inte om jag skrivit det tidigare, men all surfning vi har gjort här har skett från platser där en bottnar, och så verkar det vara överallt här. En får åka båt eller gå långt ut i vattnet eftersom det är så långgrunt tills en når platsen där vågorna bryts. Oftast är det så grunt att båtarna inte kan komma i närheten och då måste en gå över vassa koraller, så därav är surfskor bra. Jag tror dock att jag hoppar det, men vem vet, kan kanske bli ett par för mig också tids nog.
 
Det lär bli tidigt i säng ikväll med för imorgon bär det av vid 06.00 igen... Det är ingen resa för att bli utvilad detta :-).
 
Trist att Sverige fick stryk av Tyskland också, var säkert bra att jag inte såg matchen, hade sannolikt bara blivit lack.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0