Tankar om Minsk, men även lite annat...

Minsk är den absolut renaste stad jag besökt. Skräp är typ inte existerande på gatorna, och graffiti med mera är högst ovanligt. Detta ska tydligen bero på att den som har en affär eller dylikt måste åta sig att städa X antal meter utanför sin rörelse. Om inte det görs så blir det böter, och det verkar fungera alldeles utmärkt.
 
Det var svårt att se någon direkt fattigdom i Minsk. Någon enstaka tiggare såg vi kanske, men jag kan inte minnas någon på rak arm. Även alla byggnader är i gott skick, vilket även verkar vara fallet i förorterna. Även om mycket av arkitekuren är tråkig så tror jag inte kvaliten är sämre än i exempelvis Sverige.
 
Det är väldigt mycket öppna ytor runt diverse större byggnader i Minsk. Ytorna verkar inte heller användas till så mycket mer än just öppen yta eller trottoar. Det var således aldrig trångt någonstans. Om detta beror på att privat ägande är ovanligt vet jag inte, men är säkerligen en god tanke.
 
Enligt guiden på vår rundtur så tjänar en vanlig arbetare i Minsk ungefär 250-350 euro i månaden, men jobbar en inom teknologi så är lönerna snarare uppåt 2-3000 euro i månaden, och det lät som att det var mycket enligt guiden. Jag fick dock inte känslan av att folk generellt verkade fattiga. Det var relativit mycket folk där vi käkade mat och folk såg även välklädda ut på "stan" osv.
 
Demokratin i Vitryssland verkade enligt de vi pratade med inte vara så stark, och det verkade inte populärt att kritisera styret, men de vi pratade med verkade inte särskilt ängsliga att öppet kritisera styret i landet. Under rundturen var exempelvis guiden öppet kritisk mot styret i landet.
 
Folk var även väldigt trevliga, hjälpsamma och nyfikna. På minst ett par restauranger undrade servitriserna var vi varifrån osv. Engelska fungerade hyggligt, och det var bara på ett ställe vi inte lyckades göra oss förstådda.
 
Vanlig kriminalitet verkar inte existera i någon större utsträckning och att ställa en öl ensam på en krog verkade vara norm. Vi såg inga "gäng" eller dylikt på "stan" heller. Allt kändes väldigt tryggt.
 
En kul detalj var att alla matställen hade en garderob där en var tvungen att hänga in sina kläder, vilket var gratis. En annan kul detalj var att det fanns flera flaskor med sprit i minibaren på hotellrummet. Hur ofta är det så :-)? Förvisso ska vitryssarna dricka mest alkohol i världen, så kanske inte så konstigt.
 
Jag låter nog lite som Jan Myrdal i det här inlägget, och jag vet inte vad som finns under ytan, men jag har inte så mycket dåligt att säga om Minsk.
 
I övrigt har jag renoverat mitt Nintendo under kvällen och under dagen köpt en ny "så funkar det-bok". Som barn på nytt.
 
Det ser även ut som min dator håller på att lagas när jag följer händelse-loggen. Vore inte så dumt att få tillbaka den snart.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0