Tillbaka från Minsk

Vi får se vad jag hinner med nu, det kan därmed bli ytterligare ett inlägg gällande Minsk.
 
Efter att jag skrivit klart det förra inlägget blev det en middag på en restaurang vid namn Kuchmeister, och som visade sig servera utmärkt mat. Förutom att det serverades traditionell vitrysk mat så bjöds det även på levande dragspel och grejer.
Det andra instrumentet vet jag dessvärre inte namnet på.
 
Efter ett besök till en mataffär, där det fanns både bar och småkakor på lösvikt, så blev det inte så mycket mer denna kväll. Vi var alla trötta, och Robert och Grens hade typ inte sovit någonting natten innan eftersom de åkte buss upp till Arlanda under natten innan. Jag hade inte heller någon direkt lust att göra något mer heller under kvällen.
 
Dagen efter blev vår upptäckardag i Minsk. Vi startade dagen med en rejäl frukost på det utmärkta Union Coffee innan vi letade upp en "free walking tour". Turen var inte lika lång som "de" brukar, men vi knallade runt i det inte så omfattande centrala Minsk under ca 90 minuter. Fint väder var det men väldigt kallt. Kylan kan också ha gjort sitt till att turen inte blev så lång. Förutom att guiden pratade lite tyst så var turen riktigt bra. Istället för att ösa på med mängder av historiska fakta så berättade guiden en mängd egna anekdoter, men även information om att ryska inte har några dialekter och att Lee Harvey Oswald hade bott i Minsk en period innan mordet på JFK. Vi fick även see Oswalds gamla lägenhet utifrån.
Minsk med floden Svislach.
Jag på Victory Square i Minsk.
 
Efter turen stannade vi till för lite fika och en öl på andra sidan av detta torg.
 
På Grens begäran, och till min glädje, fortsatte vi sedan att flanera runt i Minsk på egen hand för att kika på lite statyer och dylikt som inte kommit med under turen. Vi hann även med att besöka ett köpcentrum och där äta lite mat innan vi gick tillbaka till vårt hotell för lite vila.
 
Under kvällen hade vi funderingar på att gå på ett pub crawl, men när vi satt och åt på en restaurang som jag tror heter Renässans kände vi att det skulle bli lite väl stressigt så vi bestämde oss för att genomföra vår egna barrunda. Restaurangen var för övrigt rätt märklig, med väldigt små rätter, levande pianomusik och vid ett tillfälle gick det runt en kvinna med ett fejkat leende och sålde rosor. Jag får väl anta att restaurangen hade som mål at appellera till par, men vi var absolut inte de enda som inte var där för en romantisk middag.
 
Efter ett par mellanlandningar på ett par barer så spenderade vi sedan lejonparten av kvällen på TNT Rock Club där det var ett cover-band som spelade hela kvällen. Vi hade riktigt kul och det blev en förhållandevis blöt och sen kväll.
 
Dagen efter blev därmed ganska lugn. Vi försökte äta frukost på ett ställe vid namn My English Granny, men märkligt nog visade sig det stället vara det enda vi var på under resan där det bara fanns menyer på kyriliska och ingen som kunde prata engelska. Dessutom gick det inte att betala med kort, så vi gick därifrån och hamnade på News Café istället. Där pratade servitrisen bättre engelska än oss och jag tror att vi alla käkade en stor engelsk frukost med korv, bönor med mera. Bra bakfyllemat :-).
 
Så väldigt mycket mer blev det inte av denna dag. Jag hade gärna åkt på någon tur utanför Minsk, men eftersom vi hade vaknat så sent och var rätt slitna så blev det en lugn dag, där jag spenderade en del tid med att spela dataspel på hotellrummet. Lite onödigt kanske, men samtidigt är det rätt skönt att få vara ledig också, och inte planera för mycket.
 
På kvällen hade vi planerat att gå till restaurangen Bistro De Luxe, men där visade det sig vara fullt, så vi hamnade på en väldigt lyxig restaurang vid namn Grand Café istället. Där käkade vi trerätters som bland annat innehöll sniglar, vilket jag tror var första gången jag provade.
 
...och det var det, för något mer orkade vi inte göra. Så det blev ganska tidigt i säng.
 
Igår var det främst resa hem som gällde. De andra hade inte checkat in på nätet innan så de hade lite problem på flygplatsen med incheckningen, men det löste sig, och vi kom tillbaka till Sverige utan problem efter ett byte i Riga.
 
Jag tänker att jag skriver lite tankar gällande besöket imorgon, och att det här inlägget endast får vara som det är, rent dokumentärt över våra förehavanden. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0