Sjukt

Jag känner mig lite lattjo och Valle är jättesjuk. Feber och kräks. Hoppas verkligen att jag slipper det Valle har, men all heder till henne, hon kämpar på bra trots sjukligheten.
 
Gårdagskvällen och dagen har därmed inte blivit så produktiv. Vi kollade klart på "Love Actually" igår, och trots filmens fånighet kan jag inte hålla tillbaka tårarna när alla blir så glada. Det är något när människor visar kärlek som gör mig svag, och det är jag väl inte ensam om, men ändå.
 
Genom inspiration från Valle har jag även rensat bort en del gammal skit idag. Sådant som legat i vad som kan kallas "vadsomhelst-lådor". Gamla mobiltelefoner och dylikt. 
 
Men, men, det jag egentligen tänkte skriva lite kort om var de böcker jag läste under Rom-resan. Även en del innan och efter måste dock medges :-). Det var böckerna "Den svarte mannens börda" och "Utrota varenda jävel". Den senare väldigt känd och den förra väldigt ny. Båda handlar bland annat om kolonialism och utrotning av olika grupper av människor. De har dock lite olika sätt att se på det. Medan "Den svarte mannens börda" fokuserar på att försöka nyansera bilden av slaveri och kolonialism försöker den senare snarare ge västvärlden om möjligt ett ännu sämre historiskt samvete. Båda är intressanta och läsvärda. "Den svarte mannens börda" gav mycket intressant information och vidgade perspektiven, medan "Utrota varenda jävel" var välskriven och främst "bekräftade" den narrativa norm som finns på området.
 
Den där sista meningen känns inte helt korrekt, men men, jag förstår vad jag menar ialf. Boken "Mörkrets hjärta" måste även läsas efter att jag läst de här böckerna. Jag måste även se om filmen "Apocalypse now":
 
Nästa bok blir "Brott och straff". Lär väl dröja innan jag tagit mig igenom den...
 
Imorgon ska jag försöka sammanfatta 2018 en aning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0