Protaras!

Fig Tree Bay verkade bara vara något engelskt påhitt på stället där vi var på Cypern, egentligen skulle det nog heta Protaras, men det låter väl inte lika häftigt. Det kan iofs vara så här också - att bukten vi bodde vid hette Fig Tree Bay men själva byn Protaras. Det är väl iofs egentligen sak samma :-).

Jag har hursomhelst haft en väldigt bra tid nere i (på) Cypern och blivit extremt bortskämd. Nästan så bortskämd att jag fick dåligt samvete. Jag blev bjuden på allting av mina föräldrar och kan inte tacka nog för det!

Tiden spenderades till största delen i skuggan med någon av Mats-Eric Nilsson böcker om vad man bör och inte bör äta, även om jag hann med en del snorkling, träning och bad också. Det mest uppseendeväckande på resan var besöket till norra delen av Cypern och Famagusta. Famagusta är en stad på norra delen av Cypern com blev ockuperad av turkarna 1974. Det är väl inte så speciellt, men grejen är att turkarna spärrade av en stor del av stan och inte har öppnat den sedan dess, så där står massor av hotell med mera och bara förfaller. Helt stört! Nu fick man inte gå in i den så kallade spökstaden och egentligen inte fota något heller. Jag lyckades dock "få tag" i några foton ändå :-).

Byggnaderna bakom stängslet är gamla övergivna hotell.

Under samma resa fick vi även besöka en gammal romersk stad kallad Salamin. Nuförtiden var det bara ruiner kvar, men mycket var ändå ganska välbevarat.

Jag och lillasyster sitter på varsin "toalett" i det delade skithuset i det som finns kvar av Salamin.

Annars blev det som sagt mycket tid spenderad med en bok mer närmare hotellet.

Så här kunde de se ut :-). I skuggan med t-shirt, allt för att inte bli solbränd :-).

Stranden var helt ok, och i bakgrunden ligger hotellet.

Det hände inte så där jättemycket spektakulärt under resan. En rolig sak var att vi hittade ett snorklingställe där de brukar ha dyklektioner och såldedes hade matat en himla massa fiskar, vilket ledde till att det fanns enorma stim med fisk som simmade efter en när man snorklade. Var faktiskt lite fräckt. Annars var snorklingen ganska medioker i jämförelse med andra snorklingställen. En annan rolig sak var när vi satt och käkade och hörde ett väldigt lustigt språk pratas bakom oss. Mamma var helt övertygad om att det var danska, vilket inte jag var. Till slut var jag tvungen att fråga och det visade sig vara finlandssvenska med någon lustig dialekt. De kom tydligen från Pernuu eller Pernes eller vad det nu hette... Någonstans utanför Vaasa ialf. En väldigt underlig dialekt av svenska var det ialf.

Cypern verkar vara ett trevligt ställe och jag skulle nog kunna tänka mig att åka dit igen.

Från en snabb och ihophafsad resesummering till något helt annat - Liverpool. Jag såg matchen mot Sunderland på Cypern och det var ingen rolig tillställning... Det roligaste var nästan Sunderlands mål och det säger väl det mesta. Att det var med en badboll inkastad av en Liverpoolsupporter i sammanhanget behöver väl egentligen inte nämnas... ...och nyss såg jag Liverpools förlust mot Lyon i Champions League. I båda matcherna saknades Gerrad och Torres, vilket med Benitez taktik gjorde att man inte ens räknade med vinst innan matchen börjat. Mot Lyon var iofs Gerrard med en stund i början men gick sedan ut. Hursomhelst... När mittfältarna består av spelare som Spearing, Lucas, Macherano tillsammans med en anfallare på topp är ju Liverpools offensiv helt hopplös. Varför spelar inte Benitez ett 4-4-2 system när inte Torres är med??? Voronin, Ngog och Kuyt är alla bra anfallare, men dock för dåliga för att spela själva som spets. Istället fyller Benitez på med medelmåttiga mittfältare i ett icke passande spelsystem. Jag börjar tappa lite förtroende för spanjoren nu.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0