Hemma från Vilnius

I söndags kom jag hem från Vilnius, men jag lyckades göra mig själv väldigt upptagen både under söndags- och måndagskvällen, vilket gjort att jag inte kunnat uppdatera bloggen som brukligt efter att jag varit ute och rest!

9 oktober 2014

Flyget var en aning försenat från Arlanda så jag kom fram lite senare till Vilnius än vad det var tänkt. Det blev således inte mycket gjort denna kväll, utan jag tog en taxi från flygplatsen till hostelet (som kostade mig mycket mer än vad den borde ha gjort) checkade in och gick sedan rätt snart till en restaurang och käkade en sallad. Sedan fick det bli rätt tidigt i säng, men det var svårt att sova eftersom det var lyhört på hostelet (Jimmy Jump's House) och jag glömt mina öronproppar.

10 oktober 2014

Denna fredag började med våffel-frukost på hostelet, och det var det en fick där, inget annat förutom sylt. Jag hade sedan bestämt att gå en "walking-tour", men jag började med en liten egen promenad i Vilnius.
"Gate of Dawn", en del av den gamla muren runt Vilnius, men som nu mest är känd för en sådan där Maria-grej igen, och Påven hade tydligen varit där någon gång.

Sedan blev det "walking-tour" och den höll på i ungefär 150 minuter och tog mig och några andra runt i Vilnius.
Bland annat gick vi genom Vilnius eget Christiania som kallas för Uzupio, och där bor det en hel del konstnärer osv, och det är viktigt att le och inte köra bil för fort där enligt skylten. De har tydligen egna ambassadörer för olika teman också.
Stolar på taken i Uzupio.

Turen gick sedan vidare och avslutades med lite litauisk mat.
...och den kan se ut så här, och ser inte så aptitlig ut, men det var den.

När turen sedan var slut och maten uppäten gick jag, två amerikaner, två tjeckiskor och en est iväg för att kika närmare på två av Vilnius stora landmärken, och som ligger på kullar i utkanten av Gamla Stan.
Gediminas Tower.
Three Crosses, på en lite högre kulle bredvid Gediminas Tower. Ryssarna sprängde bort korsen 1950, kommunister gillar ju inte religion, ungefär som jag, men de byggdes upp igen 1989, och står nu och överblickar Vilnius som Jungru Maria i Rio de Janeiro ungefär.

Nu hade klockan blivit sen eftermiddag och jag bestämde mig för att gå tillbaka till hostelet för en power-nap med tanke på att jag inte sovit så bra under natten.
På vägen hem hittade jag Sveriges ambassad :-).

När jag sovit klart gick jag till Rimi och köpte mig några öl och gick och satte mig i det allmänna rummet på hostelet, och där träffade jag en mängd roliga människor. Först var det några polacker och en sloven, varvav polackerna bjöd mig på den inhemska spriten/likören "999", som påminner lite om Jägermeister, och jag blev snart på ett riktigt bra humör. Efter hand hade jag även "kompisar" från Vitryssland, Frankrike, Australien och USA, och vi gick sedan i samlad trupp ut för att uppleva Vilnius nattliv. Vi besökte flera olika pubar, men eftersom jag var bra i gasen, så kommer jag inte ihåg namnet på någon av dem, men roligt hade jag :-).
Polacker fårn Poznan och jag, alla ser dock inte ut att vara lika glada över att vara med på bild :-).

Sedan blev det hemrullande genom Vilnius gator, med ett stopp på Subway, och sedan läggdags.

11 oktober 2014

Vet inte hur många timmars sömn det blev, men några för få, och någon gång under förmiddagen var jag uppe och intog ytterligare en våffel-frukost med sylt. Planen för dagen var att besöka KGB-museumet i staden, vilket verkar vara ett av de mer spännande, eller enda spännande kanske, museumet i Vilnius. KGB-museum kanske är fel att säga, eftersom det snarare är ett folkmords-museum i KGBs gamla lokaler i Vilnius. Museumet är inte så stort och spänner över 1900-talet och alla problem Litauen fått gått igenom med tyska och ryska ockupationer.
Lite siffror på dödade och deporterade människor utförda av tyskar och ryssar. Tyvärr hamnade blixten i vägen, men det går rätt bra att se ändå.

I museumets källare återfanns det mest intressanta och otäcka, själva fängelset, med diverse tortyrceller och avrättningsrum. Några celler hade fodrade väggar för att tortyren skulle höras lite mindre, medan andra var så små att en inte skulle kunna ligga inuti dem.
Cell-korridoren.

Det fanns dock lite andra finare faciliteter som inhängnad rastgård osv...
Nee, det är helt klart trevligare på andra platser.

Det otäckaste rummet var dock detta, själva avrättningsrummet.
Ja det är samma här att blixten förstör lite, men det går att utläsa om en är noggrann att fler än 1000 personer avrättades i det här rummet mellan 1944 och början av 1960-talet.

I övrigt var det en hel del svenskar på museumet, varför vet jag inte, men de var rätt högljudda och rätt irriterande. Svenskar har aldrig upplevt några problem och kan få fortsätta gnälla över skillnader mellan könen och psykiska besvär, men försök visa lite respekt för de som har haft problem på riktigt. I övrigt blev jag inte mer kommunist eller nazist efter detta besök än vad jag var tidigare...

Efter en sådan här upplyftande start på en dag gick jag till en asiatiskt restaurang och käkade lite pad thai. Om en i Vilnius lyckas beställa en stor stark, en huvudrätt, och en dessert, och sedan får betala mer än 100 kr har en gjort det bra. Inte Thailand-priser kanske, men riktigt billigt i Litauen.

Mätt och belåten gick jag iväg till ett köpcentrum för att kika om det var några reor, men det var det inte. Kikade på några märkeskläder, men de var inte extremt mycket billigare än i Sverige, så några inköp blev det inte.
Lite öststat, eller?
Inte så tokigt, och för er som hängt med Gediminas Tower i bakgrunden.

Sedan blev det tillbaka till hostelet för lite power-nap igen. När jag vaknade blev det öl igen, och ner till hostelets allmänna rum igen. Där mötte jag upp med australiensaren, amerikanen och fransyskan från kvällen innan och vi kilade iväg till en ljus-show som pågick i en av de större centrala parkerna i Vilnius. Det var inte så spännande, och bestod av ljus i fontäner, och på träd som då bildade mönster osv. Något som var roligt var dock detta...
Ja det är ett stort hus med det där klassiska tv-spelet på, som jag inte kommer ihåg namnet på, och det styrdes genom Kinect typ. Rätt skoj!

Sedan blev det tilbaka till hostelet, jag köpte några öl, medan de andra köpte "999". På hostelet var det stort pådrag med unga australiensiska pojkar som spelade beer-pong, så det var rätt livat. Efter hand lämnade jag australiensaren, amerikanen och en peruan hostelet för att gå på klubb. Peruanen hade valt ett inne-ställe, men där kom vi inte in eftersom australiensaren hade fel skor, eller om det var att vi endast var killar, men vi gick till ett annat ställe, med dansare på piedestaler och bartenders i raffset, inte så himla hett i mina ögon dock.
Vem är peruanen tro?

Vi stannade där ett tag, men efter hand så tröttnade vi och gick till ett annat ställe, och sedan blev det hemgång med ett besök på Hesburger. Samma som i Sverige gällde i Vilnius vad gäller att det måste vara bråk på hamburger-resturanger på helg-kvällarna, och det small rätt bra utanför entrén. Tror jag var hemma runt 06:00 någon gång, och morgonen efter var jag åter uppe alldeles för tidigt, och jag tycker att jag lider av sömnbrist fortfarande :-).

12 oktober 2014

Det rullade på hem utan större problem, ganska regnigt i Bålsta där jag bytte från buss till tåg. Kan säga att grillen vid Bålsta station kändes bra mycket mer öststat än Vilnius :-).

Efter dessa dagar har jag bara gått att säga om Vilnius, och ett par dagar räcker för att utforska staden, men det finns även saker runt om som exempelvis staden Trakai, som har ett slott ute på en sjö. Verkar väldigt vackert, och det var populärt att besöka, men det hann inte jag med.