Helgen är över

Buhu, helgen är över och imorgon är det jobb igen, men jobba måste det ju göras för brödfödan. Ett par nya ansikten lär komma i veckan. Delvis en aning märkligt, men det blir nog bra :-).
 
Helgen har varit utmärkt. Inte för att vi fick några kräftor. Antingen hade vi fel agn eller så fanns det inga kräftor kvar i sjön. Det enda som letade sig in i burarna var en mört :-). Bortsett från det skrala kräftfisket hade vi en mycket bra kväll med fotboll och spelande av När och Fjärran. En sak som jag inte märkt av på länge är hur skrämmande mörkret kan vara. Vi var nere vid sjön sent igår kväll för att kolla ett par burar och då var det mörkt. Alltså det finns ingen belysning alls nere vid sjön. Det blir väldigt mörkt då så där ute på landet. Det låter kanske som en självklarhet, men det är jävligt mörkt. Ett mörker jag inte kan minnas att jag upplevt sedan fältövningarna i lumpen.
 
Förutom detta har jag läst ut "Factfulness". En bok jag kan rekommendera. För oss som följt Rosling genom åren blir det mycket repetition, men väl värd att läsa ändå. Kul med något positivt som omväxling. Jag har dock svårt att förstå en av bokens teser gällande att riktigt fattiga familjer bör ha många barn för att komma ur sin fattigdom. Annars är jag med på det mesta i boken.
 
I övrigt har jag lärt mig en del om John och Nils Ericsson. Inblandade i kanal- och järnvägsbyggen och lok samt krigsfartyg. Det hade jag ingen aning om innan, men superintressant. Även en del om Ostindiska Companiet och Johan III har hunnits med. Helgonet Lucia är tydligen begraven i Venedig också, missade jag när jag var där :-(.
 
Till sist, vill ni så något otäckt och lärorikt så kan ni kika på "Dödens fält i Myanmar" på SVT Play. Jag kommer dock inte sova gott inatt efter att ha sett den dokumentären.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0