Notiser främst för mig själv

Jag såg Nolans film om evakueringen i Dunkirk igår. Väldigt bra och med ett annorlunda perspektiv än andra krigsfilmer. Inget blod, flera historier osv.

Jag såg klart serien "Då förändrades världen" idag. Det är en snubbe som heter Melker Becker som gör annorlunda historiska dokumentärer. Allt finns på SVT Play.

Jag började lyssna på P3 Historia igår. Mer stringent och bättre producerat än Historiepodden. Inget trams, vilket ibland gör Historiepoddens avsnitt onödigt långa. Jag gillade både P3 Historias avsnitt om Rasputin och Marie-Antoinette. Axel von Fersen måste ju också nämnas, sicken lirare.

Det har börjat pratas om Popaganda, så det kanske det blir.

Jag känner mig lite täppt i näsan.

En del intressanta saker kan även vara i görningen, får se vad som händer.

Trevlig vecka på jobbet så långt och väldigt fuktigt ute.

Snart arbetsvecka igen

Helgerna går fort, men de är bra, och jag räknar med att det blir en alldeles utmärkt arbetsvecka. Sedan är det en dryg veckas ledighet innan det är dags för höst och mycket jobb.

Den nya Mamma Mia-filmen var väldigt bra. Feel-good rakt igenom. Jag satt och mös i den dessvärre lite för varma salongen.

Innan blev det åter ett besök på Mocca Deli och efter blev det ett besök på Bishop.

Imorse provade vi att käka frukost på Clarion Borgen. Inte så dumt, 135 kr, och sannolikt första gången jag köper frukost på ett hotell där jag själv inte övernattat.

I övrigt tycker jag att ni ska följa rektorhamid på Twitter. Han är i Afghanistan just nu.

Lördag

Gårdagskvällen innebar lite mat och ett par öl i goda vänners lag på Burger Love.

När jag kom hem började jag läsa Ann Heberleins "Den Banala Godheten", och det har jag fortsatt med idag till den grad att boken tog slut. Bra bok, om en inte så mycket nytt för mig. Att vi i Sverige daltar och är naiva är inget nytt, och att människor ska straffas och ta ansvar för sina brott är självklart, även om det inte alltid är så i praktiken.

Ikväll blir det lite mat och den nya Mamma Mia filmen med Valle.

Tvätt och löpning har också hunnits med idag.

Förresten, lyssna på P3-dokumentärs serie om "familjen" från Borlänge, riktigt bra.

Hippinghopping!

Jag måste säga att det ser ut som besöken här ökar när jag skriver något om jobbet :-). Men jag skulle aldrig skjuta budbäraren.

Nu har jag läst klart den oerhört roande och intressanta boken "Det lilla landet som kunde". Den handlar mycket om de låga förväntningarnas rasism, men innehåller även intressanta intervjuer med Arnstad, Åkesson och Kawesa som exempel. Som jag brukar säga, en bok alla borde läsa. Kanske speciellt om en anser sig tillhöra gruppen dutti svensk man i 30-40 års åldern.

I övrigt "rappade" jag och Paul på jobbet idag eftersom en kär kollega ska byta jobb. Det var Pauls idé och text. Jag ställde mest upp som stöd :-).

Varmt

Nog att det är varmt ibland i Sverige, men idag är det galet. Det var en speciellt känsla att cykla hem från jobbet, så otroligt varmt.

En helt ok dag så långt och jag tror även att den blir bättre :-).

Märklig dag

När jag skulle lägga mig igår efter en småtung kväll hörde jag att det började rumla på våningen över. Jag var dock rätt trött och satte i mina öronproppar och lyckades somna. Vid 04.00 vaknade jag dock och det rumlades fortfarande på övervåningen. Jag ringde därmed störningsjouren och jag tror att det blev bättre, men jag kunde inte somna om, så det blev en tidig morgon.

På jobbet var det sedan en lugn dag till en början. Det är inte lugnt på jobbet generellt, men jag har det rätt lugnt just nu. Sedan hade jag ett samtal som jag inte trodde skulle utveckla sig som det gjorde. Innehållet var delvis så märkligt att jag nästan blir paranoid. Infomationen var inget som påverkade mig till att bli arg, ledsen eller något sådant utan jag tappade bara hakan och undrade vad i hela friden det här är för information? Skojas det? Inte blev jag klokare när jag sedan hörde mig för hos vissa berörda parter. Det kommer dock ta en del energi och tankeverksamhet detta.

Bad

Idag blev det bad i Åsbro hos Nisse. Inte så varmt i luften men bra med värme i vattnet.

Så otroligt mycket annat har inte hänt idag. Jag har läst typ 100 sidor i "Det lilla landet som kunde" och jag skrattar högt ibland. Otroligt träffande många gånger.

Imorgon är det jobb igen. Denna gång blir det jobb i två veckor innan det är dags för en veckas ledighet igen.

The Shining

Det blev middag på Bella Italia igår borta vid Svampen. Väldigt trevlig personal och bra mat, men dessvärre kändes det som att sitta i ett industriområde. Utsikten från uteserveringen är typ en mack, en bilverkstad och annat skit. Det är nästan frustrerande hur mycket central mark det finns i den här staden som är mer eller mindre obebyggd.

Efter maten kollade jag och Valle på "The Shining". Jag blev inspirerad att se den efter att jag och Bias varit på ett café vid namn Kubrick i Bilbao. Cafét var inrett med diverse artiklar från Stanley Kubricks karriär.

För att nästan repetera mig från igår så är jag något osäker på om jag sett hela "The Shining" tidigare. Absolut delar av den, och sannolikt även klipp från filmen vid olika tillfällen. Så mycket kände jag igen, men en del scener kunde jag inte påminna mig. Det kan även vara så att filmen stått på under någon förfest när jag varit yngre. Vissa hade det som grej, lite märkligt, men så var det.

Hursomhaver, filmen var alldeles utmärkt. Lite irriterande med alla lösa trådar, men samtidigt gör det att det finns mycket att prata om efter en sett filmen.

Nu snart dags för att dra iväg och se ÖSK - Malmö FF.

Lediga härliga dagar

Det är alldeles förträffligt att vara borta men samtidigt är det inte så himla dumt att vara hemma heller. Att få tid att se den där filmen en tänkt att se ett tag eller läsa ut den där boken som bara står och väntar i bokhyllan men som det är svårt att hitta tid till i vardagslivet. Det är även väldigt passande eftersom det är så varmt att det inte går att vara utomhus ;-).

Igår fick jag "äntligen" tid att se Spielbergs version av "War of the Worlds/Världarnas Krig". Jag har ett luddigt minne av att jag sett filmen för över 10 år sedan när jag bodde på Nygatan. Vissa delar av filmen är nämligen bekanta, vilket inte bara beror på att jag och Nisse sett den kraschade jumbo-jet på Universal Studios som återfinns i filmen. Jag tycker mig även ha ett minne av att jag inte tyckte filmen var så bra. När jag såg den nu är min bedömning dock högst annorlunda. En mycket bra film! Några logik-brister förvisso, men det har väl de flesta filmer. Jag är mycket nöjd att jag sett om filmen ialf, om jag nu har sett den förut :-). Jag har inte nämnt den här i bloggen tidigare, men kan ha sett den innan jag började skriva blogg.

Idag har jag istället fokuserat på att läsa ut Henrik Fexeus nödvändiga manual i social kompetens. Jag fick den i julklapp och jag har flera av hans andra böcker. Gillar alla! Enkelt skrivna och inte baserade på någon allomfattande teori som kommits på för 100 år sedan eller något. Bra tips som ofta, eller alltid kanske, har stöd i experiment. Temat i den här boken är att vi människor mår bra av riktiga sociala kontakter, inte över internet osv. Så klart inget nytt, vilket inte hävdas heller, men något vi tappar bort i dagens stressiga och multi-fokuserade värld. Innan jag läste boken har jag faktiskt reagerat på det både i Filippinerna och i Spanien, att det är ett socialt liv där som jag ialf uppfattar som annorlunda. Typ att mannen på cafét förefaller ha djupa relationer med flera kunder och att många arbeten är mer familiära än här. För att göra en konklusion - alltså att vi tjänar bra här, men att det är på bekostnad av det sociala livet som verkligen är värt något. Som sagt, inget nytt kanske, men värt att stanna till och fundera lite ibland.

Nu blir det mat med Valle, på återhörande!

Guernica

Flyget hem igår gick inte förrän sent på kvällen. Därmed hade vi åter en hel dag att spendera i Baskien. Vi valde då att åka till Guernica, staden som Palme bland annat nämnde i sitt jultal 1972. Det finns även en oerhört känd målning av Picasso med samma namn som jag var och kikade på i Madrid för ett par år sedan.

Allt sedan jag fick någon mer konkret uppfattning om vad som hänt i Guernica har jag velat åka dit. För den som inte vet vad som hände så terrorbombades staden under det spanska inbördeskriget av en legion ur tyska Luftwaffe. Det medförde många döda och en mer eller mindre helt förstörd stad.

Innan vi åkte käkade vi frukost på ett ställe kallat Kubrick i Bilbao. Inte något väldigt speciellt med det, men jag lyckades gå rakt in i en glasdörr när jag letade efter sittplatser vilket medförde lite snurrighet och undranden från personalen om hur det gick :-).

Vi tog ett litet tåg genom skogen för att komma till Guernica, vilket även det innebar en väldigt vacker resa genom berg och dalar.

Väl i Guernica besökte vi det lilla muséet Museo De La Paz De Gernika som handlar om mänskliga rättigheter och om det som skett i staden. Förutom att en filmvisning inte verkade fungera som det skulle på muséet var det ett trevligt besök.

Sedan kikade vi på den murmålning av Picassos Guernica som finns i staden.
Inte den äkta målningen, men inte så dumt ändå :-).

Det finns även en ek i Guernica som symboliserar frihet för det baskiska folket. Vi tänkte besöka det trädet, men dessvärre var platsen, Casa de Juntas, där trädet finns stängd under den tid vi hade tänkt att besöka det. Vi kunde dock ta lite bilder på håll på det som finns kvar av en tidigare ek som stod i trädgården till Casa de Juntas.
Gernikako arbola. Det träd för baskernas frihet som levde mellan 1742–1892.

Efter lite mat åkte vi sedan tillbaka till Bilbao samma väg som vi kom.

En taxiresa och ett något försenat flyg senare var vi tillbaka i ett varmt Sverige. Vi hade inte mycket marginal för att hinna med bussen till Örebro, men med ungefär fem minuters marginal hann vi med :-). Vi var sedan hemma i Örebro runt 03 inatt. På flyget lyckades jag slå i huvudet igen när jag skulle sätta mig eftersom en bildskärm var nedfälld, så är jag lite märklig idag förstår ni varför :-).

Jag måste säga att det har varit en väldigt bra resa. Förutom alla spännande saker vi gjort måste jag ställa ett särskilt tack till mitt resesällskap Bias som gör att även "väntetid" på flyg, bussar med mera oftast blir intressant genom bra diskussioner.

San Sebastian - Fast hemma nu

Det här blir lite bakvänt, för jag kommer skriva ett par inlägg idag är tanken.

I förrgår åkte vi som sagt till San Sebastian. Efter en i raden av pintxos-frukostar tog ALSA-buss oss till San Sebastian eller Donostia som det verkar kallas på baskiska. Vi åkte premium-buss till San Sebastian vilket innebar bra säten och gratis dricka och snacks. Inte så tokigt.

När en reser i Baskien upptäcker en hur otroligt vackert det är. Berg och dalar om vartannat med broar och vattendrag. Ett Märklin-landskap som jag brukar kalla det. Således en väldigt vacker bussresa mellan Bilbao och San Sebastian.

San Sebastian visade sig sedan vara en väldigt vacker stad, men lite väl turistig för min smak. Om det i Bilbao kändes genuint så är San Sebastian mer turistfälla. Även om det förtar nöjet något så är ändå staden väl värd ett besök.

Vi spenderade ca sex timmar i San Sebastian och gick under den tiden runt lite i både de nyare och äldre delarna av staden. I de äldre delarna är det rätt smala gränder och mycket restauranger.
En random bild från de äldre delarna av San Sebastian, eller Parte Vieja som det kallas.

Efter lite mat på restaurangen Beharri bestämde vi oss för att kika på utsikten över staden genom att klättra upp för Mount Ulia. Där uppe finns det diverse försvarsverk och en utmärkt utiskt över San Sebastian och dess stränder. Väl värt den något men inte allt för ansträngande klättringen.
Utsikten över San Sebastian och stranden La Concha.

Nöjda med utsikten gick vi sedan ned igen och kikade lite snabbt på badarna och surfarna på stadens andra strand, Zurriola beach. Det var väldigt mycket surfare där och verkade lite väl trångt för att surfa, men vågorna såg ändå ut att vara bra för nybörjar-surfning.

Även om det är mycket turister i San Sebastian, och uppenbarligen mycket svenskar, så fick jag uppfattningen av att det verkar vara ett trevligt semestermål för den som vill ha både stad och strand på samma ställe. Eftersom hela staden är omsluten av stränder så är det väldigt nära stranden var än nu en bor i staden.

Det blev åter ALSA-buss som tog oss tillbaka till Bilbao, men den här gången var det med en både billigare och mer konventionell buss :-).

Vi var sedan tillbaka rätt sent i Bilbao, så det enda vi gjorde innan vi lade oss var att köpa lite sushi.

En dag av rörelse...

Det blev sushi igår kväll, men mer än så blev det inte.

Idag har vi lyckats klämma in otroligt mycket sightseeing. Dagen började med en "walking-tour" i det ursprungliga Bilbao. Det blev en bra tur med ganska få deltagare och en bra guide. Förutom en hel del information där jag sannolikt inte ens kommer ihåg en bråkdel var det mest uppseendeväckande att ett par italienskor undrade om vi ville köpa det kokain de hade över nu när de skulle åka hem... Vi tyckte dock att det var en rätt dålig idé och nobbade inköp :-).
En bild från det gamla Bilbao.

När vi var klara med första turen gick vi tillbaka till hotellet för att vila lite, sedan var det dags för nästa "walking tour". Den här gången var den en tur i den nyare delen av Bilbao, där exempelvis vårt hotell ligger. Den var inte lika bra som den första eftersom den främst handlade om arkitektur och arkitekter. Det blev många namn osv som jag inte tidigare kände till, vilket gjorde att det var svårt att hänga med. Sedan var guiden under den här turen inte lika bra på engelska och hade en förmåga att guida samtidigt som hon gick vilket gjorde att det även var svårt att höra vad hon sade.

Den andra turen slutade utanför Guggenheim-museet vilket gjorde att vi bestämde oss för att även besöka det när vi ändå var i närheten.

Trevlig byggnad måste jag medge, men innehållet var inte riktigt så intressant som jag hade hoppats. Det fanns förvisso en bra Marc Chagall-samling, men annars var det inte så mycket målad konst. En hel våning ägnades åt konst från Kina efter Maos död. Den var inte dålig, men helt ny för mig och därmed lite svår att få grepp över. En fick inte heller ta foton inne på Guggenheim, vilket det säkert finns bra anledningar till, men det är långt ifrån konsekvent på gallerier runtom i världen. Vi var även något trötta och hungriga under vårt besökt vilket eventuellt kan ha påverkat upplevelsen något negativt.
Får en inte ta bilder inuti får en göra det utanför :-).

På vägen hem från Guggenheim-museet stannade vi för traditionell baskisk mat, pintxos. Det är smårätter och serveras överallt här. Istället för att ta en meny och välja olika smårätter så väljer en olika pintxos som står klara på en bardisk. Ungefär som att gå till ett svenskt café. Riktigt smidigt eftersom en får maten direkt, sedan är de rätt billiga också. Nu betalde vi lite drygt en euro för varje pintxos. Känslan är att det är väldigt populärt bland lokalbefolkningen att gå till dessa barer för en öl eller två och ett par pintxos.

Hittills har vi fått en väldigt bra bild av Bilbao. Skönt väder, inte så varmt och skön atmosfär i staden. Det enda som eventullt kan ses som lite dåligt är att alla inte kan engelska. Majoriteten verkar kunna en del, men det är inte ovanligt att en servitör inte kan engelska på en bar eller en restaurang. Menyer har dock alltid funnits på engelska.

Imorgon ska vi till San Sebastian, på återhörande.

Festivalen är över

En bra festival är nu över. Efter regnet i förrgår var halva festivalområdet täckt av hö igår, och folk halkade till höger och vänster :-). Ingen skadade sig vad jag kunde se, därav kan jag kosta på mig ett leende :-).

Nu när festivalen är över kan jag konstatera att det var en bra festival. Kanske inte fantastisk, men den ligger väldigt vackert och banden var bra utan att vara superspännande. En liter öl kostade 8 euro vilket är helt ok, och alla scener låg nära varandra, så det var aldrig jobbigt att gå mellan konserterna. Det skulle ha funnits lite fler matställen och så tänker jag nog att ljud och ljus på konserterna hade kunnat varit bättre. Angående alkohol så var det inga öltält utan en köpte en plastmugg som en sedan fick köpa valfritt innehåll till, inte bara alkohol. En återanvände alltså samma mugg, vilket var mycket bra. Sedan kunde en gå runt med sin mugg över hela festivalen. Jag upplevde även festivalen som ren. Något som var lite negativt var att det förekom mycket droger. Då är jag inte nödvändigtvis emot drogerna i sig, men många besökare verkade mer intresserade av droger än av festivalen och musiken, vilket var lite trist.

Hur var vår gårdag? Jo den var bra, var nog den bästa festivaldagen.

Vi började med att se bandet Yonaka som jag aldrig hört förut. Det var på Bias inrådan, och de var bra. Verkar ha det mesta för att kunna slå igenom på riktigt. Sedan blev det James, vilka jag hade sett fram emot. Jag tänkte till och med köpa en t-shirt, men det såldes inga. Deras spelning var bra, även om jag verkligen saknade att de inte spelade "Sit Down". Sångaren verkar även vara lite väl "skön" för min smak. Sedan blev det Noel Gallaghers High Flying Birds som var bra, och de spelade bland annat "Wonderwall" och "All You Need is Love" vilket ialf överraskade mig. Sista bandet vi såg var Gorillaz, och de var väl bra. Gorillaz gick dock på 01.45, så det blev en sen kväll.

Eftersom det blev en så sen kväll/natt igår så har vi varit rätt sega idag. Vi käkade förvisso riktigt bra pizza till lunch, men sedan har det inte blivit så mycket. Vi såg VM-finalen på hotellrummet och sedan var jag och tränade lite kort.

Nu ikväll blir det väl någon enklare middag innan det blir tidigt i säng. Förhoppningsvis blir det en tur runt i gamla Bilbao imorgon.

Regn och rusk

Igår började det efter hand att regna på festivalen. Jag kan inte minnas att det var något ösregn, men det regnade till och från under hela sena kvällen och natten, vilket gjorde att det blev lite lerigt.

Allting började även lite senare igår. Vi var inte tillbaka på hotellet förrän 04.00 inatt, så det är lite mer slitet idag än igår. Tror även att det blev lite mer alkohol igår än i förrgår.

Förutom att regnet förtog det lite igår så överraskade inte heller spelningarna positivt.

Neuman - Lite väl mycket gitarrande, men hitlåten "Turn it" var bra.

King Glizzard & The Lizard Wizard - Ett band jag aldrig hört förut men som visade sig vara ett skönt gäng med dubbla trumset. Bandnamnet passar ihop med den psykedeliska rocken de spelar. Det här var den enda spelningen igår som överraskade positivt.

Fat White Family - Ja, vad ska en säga? Jag blev lomhörd. Många instrument, men allt som hördes var ett dån.

My Bloody Valentine - Inte blev det bättre här. Det var ungefär lika spännande som att stå framför en jet-motor eller dylikt. För övrigt, är My Bloody Valentine ens bra på skiva?

The XX - Spelningen blev försenad på grund av att de inte fick ordning på scenen. På Way Out West förra året tyckte jag att det var magiskt, nu var det hissmusik igen. Antar att sämre ljud, ljus och publik spelade in. Gällande publiken tycker jag att många inte verkar bry sig så mycket om spelningen utan mer om saker runtikring.

David Byrne - Sångaren från Talking Heads. Här bjöds det på en rätt spännande show med ett band som inte stod still utan som gick runt på scenen. Alltså inget fast trum-set osv. Det var teateraktigt, och det var intressant, men samtidigt blir det lite fånigt. Jag föredrar när musiken får tala för sig självt. "Burning Down The House" var kul att få höra.
På det här sättet har jag aldrig sett en konsert genomföras förut.

The Chemical Brothers - Kan en veta om det verkligen är de två snubbarna som är Chemical Brothers som är på plats? Under den tid vi såg konserten syntes främst ett par gestalter bakom ett mixerbord. En undrar om någon ens behöver vara där, eller är allt förinspelat? Det som visades på skärmarna under spelningen var dock snyggt.

Summa summarum, inte den mest lyckade festivaldagen jag haft, men det innebär ju inte att det var tråkigt :-).

Ikväll är det James och Noel Gallaghers High Flying Birds, och det kommer bli grejer :-).

Grises överraskar utanför hotellet

Vi har precis varit och ätit spansk dagens, vilket innebär trerätters och en flaska 14 % rioja-vin. Den här gången kostade det typ 15 euro, vilket är överkomligt. Alkohol är inte lika tabubelgt som jag tror ni alla vet här. Liksom, nu är det lunch, fram med vinflaskan :-).

Men det var inte därför jag kom mig för att skriva nu... När vi ätit klart och skulle gå tillbaka till hotellet upptäckte vi en liten scen utanför vårt hotell där ett pop-band spelade. Vi tittade lite snabbt och tänkte precis gå därifrån när låten "Wendy" drogs igång. Det är en låt med det baskiska bandet Grises som jag har haft ett tag på min privata Spotify-lista och spelat massor hemma. Det var alltså Grises som uppträdde gratis på en liten scen utanför vårt hotell :-).
Grises dyker upp :-).

Nästan lite tagen, men antar att alkoholen spelar in. Det blev även en vermouth. Det verkade vara Cinzano som sponsrade det hela :-).

Fin festival det här

Att jag och Bias är i Bilbao beror allra främst på festivalen Bilbao BBK Live, som jag tror att jag och Robert fick upp ögonen för för några år sedan. Nu blev det så att Bias var den enda som ville följa med mig, så därav är vi i Bilbao den här gången.

Gårdagen innebar efter en frukost på det klassiska Café Iruna en del förberedelser inför festivalen. Först och främst var en tvungen att skaffa bandet på en helt annan plats än där festivalen ligger. Vi hämtade således våra band vid Athletic Bilbaos hemmaarena. Fin arena utanpå för övrigt. En speciell grej med bandet också är att det innehåller ett chip som en måste fylla på för att handla med på festivalen. Det är väl både bra och dåligt, men det som är bra är att det inte blir några längre köer till mat- och alkoholinköpen.

Jag hann springa några kilometer igår också här på hotellet. Det där ville jag verkligen få med här haha :-).

Festivalen ligger väldigt vackert uppe på ett berg i utkanten av Bilbao och för att åka dit får en åka gratisbuss. Det går sannolikt att gå också, men är väl något snabbare och mindre jobbigt att åka buss.
Jag och utsikt över det fina Bilbao och Athletic Bilbaos hemmaarena.

Vi var dock något tidiga upp till festivalområdet, för väl framme kom vi inte in, eftersom de inte hade öppnat trots att en DJ borde ha börjat spela innan de öppnade. Hursomhaver var vi därmed bland de första inne på området när vi väl kom in. Fint område för övrigt med högt gräs och relativt nära mellan scenerna. Mycket möjligheter att köpa alkohol och annat för att släcka törsten, men något mindre möjligheter för mat. Cannabis är väldigt vanligt också, och lukten känns överallt, dock har ingen försökt sälja något till oss.
Huvudscenen Bilbao mitt på festivalområdet.

Det blev en rätt lång kväll/natt på festivalområdet igår. Vi var där vid 17.00 och var hemma strax efter 02.00, och då slutade den största akten tidigare igår än vad som kommer bli fallet idag och imorgon.

Igår hann vi med att se följande:

Temples - Nytt för mig, givetvis känt för Bias. Alla gånger bra psykedelisk pop för oss båda.

Cigarettes After Sex - Lågmält band med en överraskande cover på Reo Speedwagons "Keep on Loving You", som en glad överraskning för mig. Jag måste säga att bandnamnet säger mycket om vad det är för musik :-).

Childish Gambino - Inte min kopp av te, och kändes ungdomligt, men uppenbart populärt. Bra underhållning måste ändå medges.

Parquet Courts - Den stora positiva överraskningen för undertecknad. Bias ville verkligen se detta, jag visste inte vad det var, men det var riktigt bra. En slags pop-punk av några sköna amerikanare. Trots att de enligt min mening var bästa akten igår var de inte väldigt uppskattade av festivalpubliken, och det var inga proplem att få en bra plats. Antar att många likt mig inte kände till, eller känner till, bandets musik.
Parquet Courts i Gora tältet.

Florence + The Machine - Sista akten på stora scenen. Vi orkade titta en dryg halvtimme på en Di Leva-lik gestalt på scenen. Populärt bland besökarna, helt ok enligt mig, men kändes lite väl "up in the air" för mig. Jag tyckte att Florence + The Machine var helt ok när de slog igenom, sedan har jag inte lyssnat vidare på det, och känner inte att jag kommer göra det heller efter att ha sett delar av konserten. I den bedömningen måste jag dock lägga in, som vanligt, att det skulle kunna vara annorlunda om jag ger det chansen.

Idag har vi försökt sova länge för att orka med kvällen och natten. På återhörande imorgon.

Framme i Bilbao

Bilbao ser vackert ut där det ligger vid en flod med massa berg runtomkring.

Resan hit gick bra och underlättades med några poddar om "appeasement" och sömn. Nu på senaste tiden har jag även lyssnat på poddar om Lockerbie och Vadstenabullret vilka båda var intressanta. Det senare visste jag inte ens vad det handlade om innan.

Mina förlorade böcker kom till utlämningsstället idag, så nu får jag dem snart trots att jag beställde dem i slutet av maj...

Vi har nyss sett Kroatien, på det hela taget rättvist, slå ut England ur VM.

Hotellet här, Abando, verkar bra, och vi har varsin säng, vilket uppskattas :-).

Imorgon börjar festivalen!

Mot Bilbao

Igår slog jag antagligen något slags rekord för mig själv gällande att vara kvar på jobbet länge. För många sannolikt inget ovanligt, men att jag kom hem först strax innan 18.00 är ovanligt. Det berodde på att jag idag har semester och ville bli klar med ett par saker. Nu är inte semester så lång, men ialf nästan två veckor.

Idag bär det av till Bilbao. Bussen går till Arlanda om 30 minuter, så det är väl dags att packa ihop här :-).

Intensiv helg

I fredags tog jag det lugnt och satt hemma och kikade fotboll och käkade popcorn. Jag behöver dessa lugna kvällar ibland för att ladda batterierna. Nu är jag dock trött igen efter en intensiv helg.

Under helgen hade jag som mål att läsa ut HG Wells "War of the Worlds". En bok som visade sig vara en riktig bladvändare. Som så många gånger förr känner jag nu att jag måste se Spielbergs film som baserar sig på boken igen. Var länge sedan sist, och jag minns det som att jag tyckte att filmen var så där.

Annars innebar lördagen ett besök till ett väldigt gul-tröjat Frimis för att kika på Sverige-England. Det var ingen blixtrande insats av något av lagen, men England var något bättre och vann rättvist, men det var ingen klasskillnad och med lite tur för Sverige hade det kunnat blivit annorlunda. Turen hade förvisso kanske tagit slut vid det här laget...

Sedan blev det öl och mat på Häll's och Boulebar. En rikigt bra kväll.

Igår firade vi Saga i Åsbro, 15 år har hon blivit, lite galet. Sedan blev det teater i Lerbäck. Andra gången jag var där och det var riktigt bra. Väl värt 195 kronor. Det enda som är "negativt" är att jag känner igen en massa folk som jag inte sett på många många år och inte riktigt vet om jag ska prata med eller inte, men det var kul att träffa några gamla släktingar :-).

I övrigt har jag varit trött idag och kroppen värker efter träning. Kroppen blir uppenbart äldre.

När försvinner historien

Det är väldigt vanligt att anklaga SD för att de är nazister och fascister. Det är säkert så i många fall, men när ska diverse partier försökta utestänga VPK som först blev intresserade av politisk demokrati på 60-talet eller Centerpartiet som i sitt grundprogram 1933 inte ville ha inblandning av mindervärdiga utländska raselement i den svenska folkstammen? När normaliserades VPK och Centerpartiet undrar jag?

Mitt i veckan

Det har känts helt ok att komma tillbaka till jobbet, men det är bara ett kort gästspel innan det är semester igen :-).

Jag är lite hes idag, och Valle tyckte att jag såg sjuk ut, så det är lika bra att vila idag. Jag känner mig inte sjuk, men jag är lite jet-laggad. Vaknar tidigt, så jag har varit på jobbet runt 07.00 igår och idag, men det gör inget. Mitt huvud är väldigt mycket piggare och bättre på morgonen än på eftermiddagen.

Det verkar som en bokbeställning jag gjort från Bokus har försvunnit. Nu verkar det som att de skickar nya böcker utan kostnad ialf, men märkligt.

Dubbelmord i Örebro imorse. Har jag varit med om det förut? Tror inte det... Är jag förvånad, nej, och det är ändå lite skrämmande.

Under resan läste jag ut Johan Ripås "Forever Young". Bra bok om det Sverige som var.

Kvartsfinal

Det var första hela matchen jag såg i detta VM och Sverige vann. Helt galet att Sverige är i kvartsfinal i VM, det trodde jag verkligen inte på förhand. Matchen sågs på Dannes med Bias. Det var fullt på Frimis. Första gången på Dannes, och ja de hade ett bra ölutbud.

...och väldigt mycket gula tröjor på stan. Har det varit så här förut?

En trevlig dag på jobbet, så alltigenom en förträfflig dag. Skönt att även den andra delen av 2018 börjar på ett bra sätt efter att första delen varit till stor belåtenhet :-).

Hemma

Valles sjuklighet ordnade upp sig efter att först ha blivit lite sämre. Tur det, annars vet jag inte om vi hade kommit hem.

Efter att vi checkat ut från hotellet i Manila åkte vi till Mall of Asia, men vi handlade inget och Valle mådde mest dåligt.

Det blev sedan en lurifax-taxi till flygplatsen NAIA, och nu till terminal 1, så det slutade med att vi var på tre olika terminaler under tiden i Manila. Det är inte bara tre olika terminaler utan tre olika byggnader som inte verkar ligga i direkt närhet till varandra. Rörigt! Terminal 1 visade sig dessutom vara en liten och trång terminal.

Vi hängde rätt länge på flygplatsen och efter lite förseningar tog Thai Airways oss till Sverige med ett par olika Boeing 777. Lite trångt på planet till Arlanda, men fint med gratis mat osv. Det hade jag nästan glömt bort hur det är :-). Jag läste förresten att inget trafikflygplan har störtat på grund av turbulens och att alla plan som flyger över vatten ska kunna flyta så länge som det behövs för alla att komma av. Det ska även gå att gildflyga 20 mil från marchhöjd.

I övrigt en otroligt jävla bra resa!

Dagen har främst inneburit tvätt.

Jag gjorde även två olika valkompasser och fick olika resultat. Det som står ut är att jag är långt ifrån VPK vilket inte gör någonting...

Imorgon jobb!

En trilla i Manila...

Jag har dock inte trillat i Manila, men har funderat på om jag kan hitta på något fyndigt med referens i klassikern "Thrilla in Manila" mellan Ali och Frazier. Jag har väl inte lyckats...

Hursomhelst är vi i Manila nu en dag innan vi flyger hem till Sverige efter en mellanlandning på Suvarnabhumi i Bangkok.

Efter det senaste inlägget har vi hunnit surfa ett par gånger till, och det kändes i kroppen på slutet. Det är jobbigt att surfa och en får en massa sår som jag tidigare pratat om, så jag är rätt sliten nu. Janne tyckte att jag skulle komma tillbaka minst en månad nästa år för att lära mig surfa lite mer avancerat, men annars verkade han rätt nöjd med min balans och att jag kan svänga. Paddlingen måste jag dock förbättra. Jag funderar starkt på att ta en kurs i crawl när jag är tillbaka i Örebro. Det borde hjälpa och jag har länge tänkt att jag borde kunna crawla ordentligt. Nu plaskar det mest och går otroligt långsamt.

Flygresan till Manila gick rätt bra förutom en massa cirklande över Manila innan vi fick landa vilket gjorde mig ängslig. Jag började tänka på vilket jävla öde det skulle vara att landa på vattnet och sedan inte komma ut ur flygplanset och drunkna. Fy fan! Jag får ta reda på om flygplan flyter generellt. Borde de ju göra om de håller ihop. Gick ju bra på Hudson River för några år sedan.

Nu har vi inte sett just någonting av Manila förutom flygplatsen och några hotell men det finns väldigt mycket skyskrapor här, vilket kanske förvånar någon. Att flyga in över Manila känns ungefär som att flyga in över New York.

Just nu befinner vi oss i området Intramuros i Manila vilket borde vara typ gamla stan. Hotellet heter Bayleaf Intramuros och är bra hittills. Valle är lite risig, men det ordnar nog upp sig. Eftersom Valle är lite risig så finns det en risk att vi inte hittar på så mycket idag, men det är skitsamma. Huvudsaken är att hon blir bättre och att vi lyckas komma hem.

Nästa inlägg blir från Sverige :-).