Gaudi, Miro och Camp Nou

Lördagsförmiddagen spenderades i det Gaudi-ritade huset Casa Mila eller La Pedrera som det också kallas. En som alltid i Gaudi-land spännande upplevelse. En kan ju förvisso fråga sig vad "nyttan" är att rita hus på det sätt som Gaudi gjorde? Det lär inte varit enkelt och billigt att bygga. Men det ger något annat, som är svårt att beskriva.
På husets tag. Hela huset går i konstiga former och innehåller massa konstverk. Det är som sagt obeskrivbart intressant. Det krävs att ge det lite tid och fundera kring varför det blev så här. Jag borde även läsa på om Gaudi, för att förstå, men det kommer jag sannolikt aldrig att göra. Jag kommer nog stanna vid fascinationen.

Ute på Passeig De Gracia blev jag intervjuad av några skolungdomar om vad jag tyckte om jämställdhet. Bland annat fick jag frågan om vad jag tyckte om att jämställdheten inte var så bra i utvecklingsländerna. Jag svarade att jag hade lite svårt att svara på en sådan generell fråga. På slutet visade de även bilder på några kända kvinnor, bland andra; Marie Curie, Ada Lovelace och Jane Goodall, som jag skulle säga om jag kände igen. Marie Curie tog jag efter att de sa att det var en känd forskare, de andra två klarade jag inte, även om jag känner till dem. Tanken med bilderna var att visa att vi generellt inte känner igen kända kvinnor i jämförelse med kända män. Svårt att dra den slutsatsen utifrån de bilderna. Jag hade som jämförelse inte känt igen Pierre Curie, Charles Babbage eller David Attenborough heller. Tanken är god, men risken att de drog för stora slutsatser av sin undersökning var nog markant.

Nåväl. Vi käkade lite innan vi fortsatte att vandra genom Barcelona för att sedan även stanna för fika innan vi gick hem till hotellet för lite vila.

Tanken var sedan fotboll. Pappa hade dock fått så ont i ryggen att han inte kunde följa med. Det blev därför jag och mamma som tog tunnelbanan till Camp Nou för att se Barcelona mot Valladolid. Innan matchen hann vi även med att äta peruansk mat.

Jag var lite orolig för att biljetterna jag hade köpt genom Viagogo skulle vara fejk, men det var de inte. Vi kom in och fick hyggliga platser högt upp bakom ena målet. Matchen var inte sprakande, men kom igång i andra halvlek efter att Barcelona bytt in Suarez och Coutinho. Barcelona vann till slut med 1-0.
Precis innan Messi gör 1-0.

Mamma tyckte faktiskt att det var kul att gå på fotboll vilket var en aning överraskande :-). Tråkigt att inte pappa kunde följa med dock. Det gick sedan relativt smidigt att även åka tillbaka till hotellet med tunnelbana.

Gårdagen var lite av en väntan på flyget som gick 19.50 på kvällen. Vi hade inte planerat in något särskilt, men till slut bestämde vi oss för att besöka Fundacio Juan Miro för att kika på konst av Miro. Det visade sig vara ett alldeles utmärkt val och tog väl på sin höjd ett par timmar. Ett lagom stort museum eller vad en ska kalla det.
Det behöver inte vara så komplicerat...

Sedan taxi tillbaka till hotellet, och sedan taxi till flygplatsen och sedan flyg hem. Vi var hemma runt 2-3 inatt. Lite sliten idag och eventuellt lite sjuklig. Känner mig varm. Det jag bryr mg om är dock min pappas mående.

Summa summarum, en på det hela taget bra resa med trevligt sällskap, bra väder, nya perspektiv och intressanta aktiviteter.