Tankar

Jag har nu läst ut Ulf Lundells "Saknaden". Andra boken jag läser av Uffe, den tidigare var "Vädermannen" som jag läste ut hösten 2010. I en snabb jämförelse så verkar båda böckerna vara mer eller mindre självbiografiska och båda innehåller, ialf för mig, ovanligt explicita sexscener. Det som är mest spännande med "Saknaden" är att den blir som en inblick i det tidiga 90-talet. Hur det var då och hur folk tänkte om det som varit och framtiden. Det fascinerade mig. Jag fann annars boken underhållande, men åtminstone 200 sidor för lång och innehållandes en del karaktärer som kändes lite lösryckta. 
 
I övrigt en rätt bra dag med bra börs och förhoppningsvis lugnande besked.
 
Jag lyssnade även idag och igår på Navid Modiris intervju med Fatemeh Khavari. Jag imponerades av hennes svenska och det är riktigt imponerande att hon lyckats komma dit hon är idag, men så mycket mer positivt kan jag inte lyfta fram av intervjun. Det är lite likt som när jag lyssnade på intervjuerna med Bieler och Carlqvist att det inte riktigt håller ihop, med skillnaden att de senare sannolikt tror på sin sak, eller att jag inte riktigt förstår, och att det med Khavari snarare framstår som medveten inlärd taktik. Förutom ett par delar som kändes som rena talepunkter, och mängder av känsloargument, var mycket annat svårt att tro att hon inte känner till. Exempelvis kallar hon sig själv flykting trots att hon flyttat med sin familj till sin bror i Sverige från Iran. Det är svårt att ens i en väldigt vid bemärkelse få det till att hon skulle vara flykting. Hon återkommer även flera gånger till att Löfven lovat alla att stanna i Sverige. Hon hänvisar då till Löfvens tal med orden "Mitt Europa bygger inga murar" från den 6 september 2015. Jag har svårt att få det talet att gå ihop med att alla som vill ska få bo i Sverige. Vidare ponerar Khavari att det talet ska ha gjort att många sökte sig till Sverige, vilket jag inte heller får att gå ihop med statistiken. Se exempelvis https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/pong/tabell-och-diagram/manadsstatistik--riket/antal-asylsokande-per-manad/
 
Jag blev desvärre främst besviken.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0